Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Jormungandr 12 jan 2010, 22:59

Så du har en större katt hos dina svärföräldrar? :D Låter inte som en vanlig bondkatt inte. ;-)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav marcus 15 jan 2010, 20:28

Nä och lejonet gick inte så bra att ha i lägehet, därav att jag har det hos svärmor... :P
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Nico 16 jan 2010, 11:43

Katter och bilbana är ren underhållning!!!!

Check out the late Oscar chasing the Renault.... Oscar chillar vid regnbågsbron just nu men det var definitivt en speciell katt som bjöd på många skratt.

Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Borgis 17 jan 2010, 09:55

Fina katter allihop och roliga berättelser. Hoppas ni ursäktar om jag lägger in ännu en utanför ämnetgrej trots att jag är s.k. mod. Själv provkörde jag en gång ett chassie ett par varv med vår långhåriga katt som åskådare. När hon plötsligt lade svansen för nära banan blev det tvärstopp. Svansen fast mellan dreven... OUCH.
Rädd katt, delikata plastdelar... Försiktig jakt. Lugnt prat. Urpoppande av bakaxel. Allt slutade lyckligt. Jag tror inte ens att hon lärde sig någonting av det för svansen brukar hamna lite var stans fortfarande.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 28 jan 2010, 20:06

:o :-\ Construction time again.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav thekop 28 jan 2010, 20:19

Ser mer ut som "demolition time". :D
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 03 feb 2010, 21:44

Väl hemkommen från jobbet igår så väntade ett stort paket från utrikes i hallen! Utkörning fram till dörren av posten, tur att frun var hemma.

Bild

Fort ner i källaren. Spänningen var olidlig...

Bild

Så vad var det då. Först den här.

Bild

Men så den stora grejen, and long desired.

Bild

Varför kanske några undrar? Tja, skulle säga att jag 95% av all körtid på bilbanan gör jag för mig själv. Med detta får jag dessutom en dubbelt så lång bana. Håller på att sätta upp nu och det verkar funka som jag tänkt med en del ändringar i spårlayouten. Fortsättning följer med testrapport av systemet.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav marcus 04 feb 2010, 19:24

Om målet endast var att få dubbelt så lång bana så hade det ju varit enklare att bara sätta dit EN spårbytes-raka. Det brukar jag göra när jag kör själv och inte kan välja vilket spår jag vill ha för stunden. Dock så går det ju åt samma håll fortfarande....
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 07 feb 2010, 22:38

Medans veckokvällarna använts till att riva, pussla ihop banan, utvärdera och ändra, ändra, ändra var jag i lördags morse klar med layouten. Blev inte alls som jag tänkt från början men mycket bättre då jag framförallt fick rum med mycket mer bandelar än planerat.

Hela "innerplan" av banan är nu upptagna av vändslingorna. Väl på plats började jag göra nya sladdzoner av mitt patenterade laminatgolv.

Bild

Bild

Som synes saknas träd, gräs och grus än så länge men det kommer vad det lider. Har dragit lite extra strömkablar från powerbasen till väl valda punkter på den numera nästan 30 m långa slingan. Vid sista provkörningarna nu ikväll kunde jag inte känna av några strömdippar alls.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 07 feb 2010, 23:12

Kan väl skriva några rader om själva systemet också. Det finns både ris och ros.

Bild

Själva startplattan matas med en transformator och du pluggar in handkontollen. Trist nog kan man bara använda handtag med SCX:s gamla kontaktplugg och jag är väl inte helt nöjd med känslan i SCX:s standardhandtag. Återstår att se om jag kan få tag i ett Parma eller nåt SCX Pro handtag framöver, blir nog nödvändigt att försöka känner jag.

För ändamålet köpte jag också lite rakor från SCX och måste säga att jag blev imponerad av finish och passform på banbitarna. Mycket bättre än de svampiga och krokiga Scalextricskenor de är kompatibla med och som ju används på banan. Framförallt används en styvare plast med en grövre yta.

Man programmerar in antalet varv och trycker på start. Då startar en nedräkningssekvens. Under denna går ingen ström från handtaget så du kan inte tjuvstarta. När startsignalen går slås strömmen på och det är bara att dra iväg. När man kört de varv man ska bryts strömmen igen. Man kan nu se följande data i displayen. Först total racetid, sedan snabbaste varv ned till 100-dels sekund, samt din snittvarvstid.

Så långt allt frid och fröjd och jag är helnöjd med denna pryl. Men när jag provkörde min första Scalextricbil funkade det inte. Provade med en till, funkade inte heller. Började studera släpskornas djup m m. Varför registreras inte varven? Ut på internet och sökte i massor av forum. Får till slut svaret att denna varvräknare inte registrerar varv på bilar med sidewindermotor :cuckoo: om de inte har magneten i. Tydligen är den konstruerad som så att den ger utslag på magnetenkraften i motorn när bilen passerar. På SCX:s egna bilar är detta inget problem då de bara (?) använder inline-konfiguration samt har en stark magnetisk downforce i motorn. I sidewinder läge når denna kraft inte fram och överlag är ju inte Mabuchimotorn så magnetisk, så detta spelar naturligtvis också in. Om man har magnet i bilarna så funkar den som sagt också men det vill jag ju under inga omständigheter ha. Nåväl, jag lät min Scalextric varvräknare sitta kvar som synes på bilderna ovan, så tidtagning är inget problem men jag tycker det var litet snopet och helt dåligt konstruerat av SCX.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav marcus 08 feb 2010, 19:28

Jag har samma problem med avkänning av bilarna. Jag fick tag på en relativt billig "pace-car"-enhet när jag var på gran canaria förra våren. När jag kom hem upptäckte jag att det var besvärligare än jag trodde. Till och börja med så var man tvungen att ha 12 volt likspänning, till skillnad från 16 volt växel som jag hade i min classic-bana (likriktare sitter i powerbasen) Sedan fick jag ju klippa av kontakterna för körhandtaget och sätta dit kontakter som passar till mina scalextric classic-körhandtag. Självklart lyckades jag även förväxla plus och minus så när jag kopplade in den var det ett par komponenter som brann upp. Efter att en elektronikkunnig bekant åtgärdat detta så var det frid och fröjd och allt var uppkopplat och klart för att programmera in enheten. Det går till så att man trycker på några knappar och sen kör ett antal varv. Det snabbaste varvet memoreras och det kan man då spara så att man kan köra mot sig själv. Problemet var dock att "varvindikeringen" var av det slag att den kände av magnetismen. Den indikerade varvning endast ett fåtal gånger och det var sällan man lyckades med det två gånger i rad, så att man kunde registrera det som ett varv. Och detta problemet kvarstod även med magneterna i bilen. Om jag satte i två magneter så funkade det dock prima, men bilen gick inte bra dock.

Så den pace-enheten for snabbt ner i flyttlådan med alla andra överflödiga bandelar. Får väl se om min elektronik-vän kan tänka sig komma på en bättre lösning.
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 14 feb 2010, 23:14

"Problemet" med körhandtaget fick lösas genom att ta reda på hur sladdarna var dragna i ett av mina Nincohandtag. Då SCX-powerbasen har tre kontakter så var det bara att dra rätt sladd till rätt pol. Nu har jag ett trevligt Nincohandtag med broms igen.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 14 feb 2010, 23:24

Handtaget fixades en kväll tidigare i veckan. Idag har jag istället gjort av med två flaskor fogskum för att skapa lite stenig terräng och mitt lilla berg.

Bild

Hårnålen kommer få en passande stenig inramning.

Bild

Och så är berget på plats.

Bild

Nu ikväll efter att bilderna togs så har jag börjat med arbetet att hacka fram mer naturtrogna stenformationer. Jag orkade med allt utom berget som blir nåt att bita i. Tanken är att kunna få till nån liten stig upp till en äng på topen när min boskap kan beta. Sen skall ju allt målas och strösslas såklart.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 23 feb 2010, 22:24

Lite pyssel nästan varje kväll. Har huggit till berget och stenpartierna i mer klippblockslikanande former. Fått upp träden igen och det gav ett lyft på en gång. Har börjat måla där det ska vara sand, lera eller gräs. Måste ta mig till Panduro eller nåt liknande och skaffa grå färg för stenen. Lite gräsströssel behövs också och kanske några mer träd i mindre storlek.

Bild

Bild

Här fick jag spackla lite. Innan slog bilen i vändslingan i kanten på den närliggande banbiten med irriterande urspårning som följd. Efter spackling så sladdar bilen över perfekt.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 27 feb 2010, 18:49

Började måla sten häromkvällen och fortsatte nu i eftermiddag. Avbröt nu då ryggen tar stryk av konstiga arbetsställningar (antingen sitta på knä uppe på bordet eller stå och sträcka på sig).

Bild

Bild

Nu är det bara stora kullen kvar att måla. Får se om jag hinner imorgon och färgen räcker...

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 76 gäster