Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav Formel Pritt 05 mar 2008, 17:11

GranTurismo skrev:Måste en bana ligga centralt för att uppskattas? En bit utanför stan är det oftast inga problem att hitta stora lokaler för små pengar. Titta på gamla gårdar, till exempel. Eller verkstäder, brandstationer, skolor...


Är man inte beroende av företagskick off, svensexor och annat populistiskt för att driva denna verksamhet, får man ut dessa på en blåsig åker långt borttom restauranger och nattklubbar. Klarar mann sig bara på nördar? hur mycket hade du kört där? vad får det kosta att köra där?
Vem är målgruppen? ålderskategori, intressenivå?
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav Stirling Moss 05 mar 2008, 19:01

..om banan är i trä bör väl lokalen även hålla någorlunda jämn temperatur och fuktighet för att banan skall må bra.

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav Stirling Moss 05 mar 2008, 19:09

Att göra banan i halva storleken tror jag är mer genomförbart och "realistiskt"
dvs med ca 15 m raksträcka ( hälften av det du angett, Largasso).
Jag tror ändå det ger en " kick".

Hur många spår hade du tänkt ?

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav largasso 06 mar 2008, 03:29

Stirling:
6 spår har jag hittills tänkt mej men både 5-6-7-8 är tänkbara siffror.
Håller fortfarande på att försöka smälta denna (vansinniga) tanke, men det brukar faktiskt
bli av när jag väl har bestämt mej för något.

Pritt:
Bra tanke där (har faktiskt själv tänkt den) givetvis måste man se på tillgängligheten. Det skall vara
lätt att ta sig dit annars blir det snabbt ödetorp. Helst allmänna kommunikationer i direkt anslutning.

Tanken på att bygga en publik bana har funnits en längre tid, och stötts och blötts mellan Formel Pritt
och mej, att just THE BIG ONE ideén kom till beror till stor del på Philip Island banans tillkomst.

Tanken är ju att bygga "Världens största bana" och sätta Sverige på kartan
ordentlig i detta sammanhang. Sverige verkar ju ha ett gott renomé ute i stora världen,
vi har både välkända bilbyggare och Världsmästare att vara stolta över.
Ph Island banan har ju fått lite kritik för att den är en rent kommersiell bana, dvs betala-kör-försvinn-men
kom gärna tillbakakonceptet, jag tänker mej en medelpunkt för hobbyn, där allt genomsyras av "bilbana".
Där det finns folk som är intresserade, där man kan snacka bilar, banor tillbehör, möjligheter att kunna
bygga scenery , kanske gå en kurs i biltrimmning ( Borgis ???) scenerybygge ( SB, ZeeJay mfl ??)
helt enkelt ett Mecca för sporten. B-|

Skall undersöka möjligheten till EU bidrag, en förening öppnar ju vissa möjligheter ( vi får väl tvångsansluta
alla på detta forum - som ett fackförbund för bilbanenördar).

Jag tackar för alla tyckare - fortsätt att tycka till, ingen tanke är för blygsam i ett sånt här sammanhang.

Race-on
:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav Stirling Moss 06 mar 2008, 09:38

En till sak att reflektera över, när jag kört "standard bilbanebilar" på stora träbanor typ "Blue King" upplevs de gå väldigt sakta.
Men det kanske beror på att på spåret strax brevid susar en ving-bil fram.

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav largasso 06 mar 2008, 13:30

Hittade en flygbild över Anderstorp från 1968 (byggåret), väljer man att bygga en replica från detta år verkar inte
sceneryt vara den tunga biten, åtminstone vad det gäller byggnader.
Bild

Känns lite konstigt att bygga en bana i förfall speciellt om man vill arrangera race på den och köra
som om det var i glansdagarna. Däremot skulle man kunna ha ett scenery variant B med dagens byggnader
men detta får bli en senare fråga först och främst själva banan så får resten komma så småningom.
Jag gillar banan mer och mer, långa rakor och många goa sugande kurvor och ett par tuffa hårnålar,
känns som om det kan bli en både teknisk och råpower bana som kan passa de flesta bilmodeller.
( kanske till och med MC och vem vet :red: ett par travhästar :rolleyes: )

Någon som kör Plastbana med Anderstorp som förebild ?????
Tacksam för input i så fall.

Skulle även uppskatta någon form av karta beskrivning med måttangivelser och sektionslängder kanske någon
på forumet som kört där kan hjälpa till med detta?

Till slut en ritning som hittades på nätet med en bana i topptrim ( kanske en önskedröm det med)
Bild
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav David 06 mar 2008, 16:05

jag tänker mej en medelpunkt för hobbyn, där allt genomsyras av "bilbana".
Där det finns folk som är intresserade, där man kan snacka bilar, banor tillbehör, möjligheter att kunna
bygga scenery , kanske gå en kurs i biltrimmning ( Borgis ???) scenerybygge ( SB, ZeeJay mfl ??)
helt enkelt ett Mecca för sporten.

Är det bara denna målgrupp du vill vända dig till?

Om du vänder dig mot tex. företagskick off eller svensexor vad kommer då göra detta så unikt att dom väljer detta framför go-cart, paintball eller något annat?
Många andra ställen brukar erbjuda mer saker, behöver du också göra det?
Om du har betalande kunder kommer du behöva en del banvakter, Hur många på en så stor bana? kommer dom få betalt eller kommer eventuella medlemmar ansvara för detta? Om medlemmer ska göra detta är du beroende av pålitliga sådana.
Jag tror även att bilvalet som erbjuds till betalande kunder kommer att påverka folk. Jag tror det är bra att ha många olika modeller. Folk som leker hemma hos mig vill ju inte köra den fulla röda plastiga audi tt utan dom väljer efter eget intresse. En del gillar amrikaska bilar andra formell 1eller något annat. Jag tror det är viktigt att kunna erbjuda ett stort urval.
Jag funder även lite på storleken, bilarna är inte stora när man lägger dom 20 meter bort. Själv har jag aldrig kört en såpass stor bana men kommer man verkligen ha någon direkt uppsikt på bilarna på det avståndet?
Om banan blir såpass stor kanske spårbredden ska anpassas till skala 1:24 också?
Jag är säker på att många här inne kommer att lyckönska dig. Jag med för den del eftersom jag tycker det är en vansigt häftig ide. Men undersök gärna kundunderlaget på annat håll (utanför detta forum). När man pratar med folk så har dom en förmåga att hålla med för att vara artiga. Lägger du ut en liknande tråd på något annat ställe kommer du förmodligen få höra vad "vanligt folk" vill ha.

kanske MiniZ

Har du undersökt vad denna grupp är intresserat av?

Lycka till men undersök kundunderlaget noga. :thumb:
David
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 okt 2007, 10:41
Ort: Tidaholm

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav largasso 06 mar 2008, 16:51

David skrev: En massa bra saker.

Kanoninput !
Givetvis har jag tänkt på en del (om inte det mesta)av vad du skriver.
Har jobbat som Utställningsbyggare och framtagare på
bla Sv Mässan i Gtbg och flera andra event, festivaler och liknande,
så givetvis tänker jag målgruppsinriktat mitt i mitt eget Nördande B-|

Banan i sig kommer ju att vara väldigt speciell kanske något
man vill besöka en eller fler gånger även om
man inte är helsåld nörd som jag själv.

Känner instinktivt att om man besöker något sånt här vill man att det skall vara 100%
att man kan prata om, se på och använda saker och få full valuta för sitt besök.
Tänker: kanske en liten utställning om Anderstorp, Ronnie, bilder texter info mm
ev. en shop där man kan handla prylar ( Nordic kanske intresserade av en filial i HBG?)
och massor av liknande, bilhandlare kanske intresserade av en hörna med reklam för någon
bilmodell........tankarna blixtrar förbi hela tiden ( har jag inget annat för mej, egentligen????

Detta är fortfarande en IDEÉ men den börjar ta form, har en del intresserade samt lojala vänner
runtomkring som säkerligen kommer att ställa upp om det blir av.
MER INPUT !!!!!!!!

B-| B-| B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav Formel Pritt 06 mar 2008, 21:32

Det är mycket som ska stämma här men titta på Cargel,södermalm,sthlm, Där har man byggt ett ytterst kommersiellt tillhåll för mini-z. Detta bygger på svensexa, pilsner etc. Nördarna sitter och skruvar ihop bilar som "fylle-the-king-of-the-road,-får-vara-ute-med-grabbarna-en-gång-om-året-och-då-ska-vi-fan-ha-kul-killarna" kör sönder. och detta funkar,sägs det
Efter att ha testar både bilbana och mini-z konceptet i offentlig miljö tror jag faktiskt mer på bilbana eftersom detta är både lättare och blir roligare för den oinvigde, speciellt om han,hon fått några pilsner i sig. mini-z är svårt om du aldrig hållt i en rattsändare innan, men jag tror inte denna målgruppen är beredda att betala mer för en skalenlig bana, eller världens största bilbana. en "vanlig" 30m bilbana för dessa är STORT.

världens största bilbana bygger man för att locka nördarna från hela världen, accepterar dessa att vara i samma lokal som "snart-gift-bosse-iklädd-stringtrosor-och-ölkeps", eller ska man ha fylle-bana. finns det tillräckligt många nördar? vad betalr man för att få uppleva detta mecca?

Att fråga den "vanlige" människan är svårt eftersom de inte ser konceptet. Om du frågar en "vanlig" om de vill ha en bowlinghall blir svaret -TRÅKIGT!, nu för tiden är hallarna fulla med "discobowlare" som fått en anledning att dricka pilsner -och så gör man något kul ihop! eftersom någon kom åt volymknappen på spelaren och står och blinkar med ljuset.

kan man blanda ihop slot- miniz- racare, eller är det hat? Ett racingcenter?

visst kan man se konkurrenter i paintball, go-cart etc. men man kan också se det som kollegor, tänk go-cart på dagen, en go´middag lite pilsner och revansch på bilbana med mer pilsner, istället för puben, sen nattklubben.
mitt motto: en affär gör ingen affärsgata, och var säljer du bäst?

Kan man göra detta utan pilsnerstuk?, går det att förlägga i ett aktivitetshus med kaffe och muffins?

Banvakter kostar extra, men då får du också lättklädda gogo-flickor som visar brösten om du klarar kurvan utan avåkning, vem betalar inte extra för detta :-D=

Min kontenta: eftersom jag inte är nörd (ännu) tror jag på ett kommersiellt racingcenter inriktat för den "vanlige" men med föreningsverksamhet för nördarna på vardagskvällar och söndagar. Pengar tjänar du på pilsnerförsäljning låga utgifter får du av föreningsverksamheten.
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav Formel Pritt 06 mar 2008, 23:30

largasso skrev:kanske till och med MC och vem vet ett par travhästar


Varför inte satsa på jägersro skala 1:32 istället!

Skit,pommes fritt nu har jag stigit i graderna och blivit braidsbytare :beer: det ska firas!
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav KolvGubben 07 mar 2008, 00:44

Det är inte samma förbindelse-vägar riktigt på flygfotot och skissen, men tanken slog mig att banan kan byggas i etapper om man använder dessa som tillfällig lösning. Kanske man inte ens behöver ha uppe hela banan jämt?
Kanske någon slags vägg/ridå som skärmar av ca 50% så den blir mer hanterlig om det inte är så mycket folk närvarande? Eller helt enkelt att den blir 2 separata banor om man rullar isär delarna och ev infogar bitar för att
gör 2 kompletta?
Ur ekonomisk synpunkt borde 2 banor generera mer pengar en en jättestor. Dessutom har man ju en igång om en annan behöver arbetas på.
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav David 07 mar 2008, 04:03

Kom på några mer frågor. Men förmodligen har du säkert själv rean ställt dig dom?
Hur ska verksamheten drivas, företag eller förening? Beroende på vilket du väljer ger det olika för och nackdelar.
Vet du något om hur liknande verksamheter har drivits samt hur det har det fungerat för dom?
Var kommer detta projekt befinna sig om ett år samt om fem år?
Hur kommer det att marknadsföras utanför denna lilla "nördkrets"? Marknadsföring brukar vara kostsamt.
Vid marknadsföring se till att utnytja media så mycket du kan. Ett reportage i dagstidningen kostar inget så se till att håll dig väl med lokalpressen. Ge dom även så mycket matrial du kan. Bert Karlsson brukar säga att all publicitet är bra publicitet och han har ju lyckats hyfsat. :beer:
David
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 okt 2007, 10:41
Ort: Tidaholm

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav Formel Pritt 07 mar 2008, 12:16

David, du ger mig rysningar! som hämtad från starta-eget-kurs på nyföretagarcentrum! -men visst, du har helt rätt. Du verkar vara en skärpt kille, vad anser du själv om largasso´s visioner och upplägg, Har det bärkraft?

David skrev:Var kommer detta projekt befinna sig om ett år samt om fem år?

Om fem år ska froggarna bygga en som är ÄNNU större!! då pensionerar sig Largasso och flyr till Jamaica misstänkt för skattebrott

Ska man jaga "gratis" repotage krävs nog en kioskvältare a´la VÄLDENS största bilbana, annars är det lätt att det fastnar vid ett engångsrepotage i lokaltidningen.

som jag sa tidigare så tror jag på kombination av företagande och föreningsliv. Hur drivs biljardhallar? det är egentligen samma "tänk". fast "Världens största biljardbord" kanske inte är så slående :-?

(Jag trivs inte som braidsbytare, kurvvakt låter bättre)
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav largasso 07 mar 2008, 16:17

Pritt skrev:
(Jag trivs inte som braidsbytare, kurvvakt låter bättre)


Vad bra, då behöver jag bara 7 st till ! :-)=

Många bra åsikter !!

Återkommer med mer tankar i kväll ( har precis avslutat föreställningen på teatern (Ringaren i Notre Dame))

Mer input - jag samlar allt i en stor skål. Sen drar vi en vinnare !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Planeringen av: The BIG ONE

Inläggav Trampled_Underfoot 07 mar 2008, 21:15

Tur att man bara är kurvvakt så då är det bara 6 kvar. :beer:

/H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster