Första ”riktiga” träbanan

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav SlotRacer 31 maj 2006, 19:33

Tjohej Claes det ser ju finfint ut det där.

Hmm, kan inte låta bli att blanda mig i "Curbs" diskussionen.

Mina tankar i ämnet:
Curbs (eller Kerbs som det även kan stavas) är väl egentligen ingenting annat än "kant-sten" (på Bamse-svenska).

Jag har kollat lite på några F1 filmer från 70talet och då kan man tala om kantsten på vissa banor, jag har för mig att Anderstorp hade en sisådär 20cm hög kantsten på flera ställen på banan. Förmodligen precis livsfarligt att köra på, därför målad i signalfärger (vanligtvis rött/vitt) för att indikera "kör du över det här, ja då jävlar...".

Grundanledningen till Kurbs på en räserbana var väl att hålla jorden på plats utanför banan och att tydligt markera var bana/icke bana gick (pss som de vitmålade däcken man hade i innerkurvorna för att begränsa möjligheterna till att gena).

Vilket på dagens banor har resulterat i områden där det faktiskt är tillåtet och möjligt att att gena eller ta ut svängarna något nu målas i "signalfärger" (Blå/Gul på LeMans, Gul/Grön i Brasilien och Röd/Vit på dom flesta andra banor). Vissa banor har dock bara förstärkt kanten med grönmålad betongsten för att inte området utanför banan skall bli sönderkört.

Om du frågar mig var kurbsen skall målas så måla dom på dom ställen där bilen genar eller behöver utnyttja yta utanför "asfalten".
Dvs i innerkurvor, vänster (från föraren sett) vid in/utgången på högerkurvor och till höger vid in/utgången på vänsterkurvor.
Sandfållor/Banbreddare på utsidan av kurvorna.
Kantlinjer på hela banan som dessutom sammanfaller med kerbsen.

Typ såhär:
Bild
Det råder dessutom ibland en viss begreppsförvirring när man talar om ovanstående, mina definitioner:
Banbreddare, Sladdzoner, Borders är med vad man breddar sin bana vanligtvis i ytterkurvor.
Kerbs, Curbs, Kantsten är det rödvitmålade området på exv banbreddarna som avgränsar banan mot omgivningen.

Men var och en är sin egen lyckas smed.

Lycka till med fortsättningen.

/Stefan
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Claes_L 31 maj 2006, 21:26

"Special Edition" - Nej. Det är faktiskt Kimi som jagar David, så i det här fallet är det väl David som är Goliat. :wink:

Stefan - Blanda på du bara! :thumb: Jag tror att vi har samma definition. Min tanke är just att ha röd-vitt i alla innerkurvor och vid in- resp. utgången av ytterkurvor (dvs. en lite bit ut på rakan). Dock tror jag att det också blir röd-vit markering även i ytterkurvan innan/efter bron (beroende på vilket håll man kommer från), i chikanen (som jag nämnde i ett tidigare inlägg) och i hårnålen.

Det jag inte är säker på är vilket avstånd från ytterspåret som kantlinjen/röd-vitt skall målas. Speciellt då jag kommer att använda en halvblank färg för dessa markeringar. Om jag målar "för nära" (ca 50 mm) så kanske det blir för dåligt grepp för bilen i ytterkurvan när den "sladdar". Men det kanske jämnar ut sig då markeringen längs innerkurvan ofta kommer att ligga tillräckligt nära för att det skall se ut som om den genar.

Jag väntar med spänning på era åsikter och kloka insikter om avståndet till markeringen! :)
Naturligtvis är det bara att ösa på med fler kommentarer om kantmarkering.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Ghost 31 maj 2006, 23:46

Curbs (det där som låter brrrrrrrrrrrrr när bilarna åker på dem) kan även användas på ett annat vis på bilbana, nämligen för att markera spår-färgerna.
På så vis slipper man markera nere i banan... Men ska det fungera måste det vara konsekvent genomfört... (Något jag varit dålig på.)

I mitt, vårt, fall är färgerna röd - gul - vit - blå. Följdaktligen ska då vänster curbs (och staket) vara om växlande röd och gul, medan höger är blå och vit.
Japp, man får måla dem själv. Och även hålla reda på att röd resp blå är ytterst.

I detta sammanhang kan även påpekas att det är dumt att ha både rött och grönt spår. Det visar sig att det när det ropas, så går det inte att skilja dem åt.

Sedan visar det sig att fönsterlister verkar vara ett bra alternativ till å bygga Amcor-räcken av. Dvs "staketen". Dels är de ju mjuka å fjädrande, dels har de rätt form, dels är de billiga (i jämförelse).

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 01 jun 2006, 11:36

Ghost skrev:Sedan visar det sig att fönsterlister verkar vara ett bra alternativ till å bygga Amcor-räcken av. Dvs "staketen". Dels är de ju mjuka å fjädrande, dels har de rätt form, dels är de billiga (i jämförelse).

/Erik


Lysande tips! Har funderat i banor av wellpapp som också är relativt mjukt om oturen och deslotten kommer samtidigt.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Claes_L 01 jun 2006, 20:11

Erik att använda fönsterlister är en riktigt intressant idé, som tål att tänkas på.

När det gäller färgmärkning av spåren, så tror jag inte att jag kommer att ha detta. Ett av skälen är att jag inte kan komma på ett tillräckligt diskret sätt att göra markeringen. Ett annat skäl är att jag inte är helt säker på att det kommer att behövas på min bana.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav SlotRacer 02 jun 2006, 20:31

Hatten av för dig Erik, det där sista var ett riktigt bra tips. :thumb:

Jag har faktiskt redan använt vit fönsterlist till bilbana, men då som banbreddare/lkantinje men att använda den till staket har jag inte haft en tanke på

Jag har provbyggt lite banbreddare (moduler att använda ihop med Classic) genom att limma liggunderlag på en overheadfilm och använt en plastlist som staket.
Staketet/planket/betongväggen blev hemskt tråkigt även med lite reklam på.
Med två rader silvermålade fönsterlister kan det nog bli väldans mycket bättre.

Vet du/någon annan om fönsterlist går att måla på?
I så fall med vad?
Sitter färgen kvar efter några sammanstötningar?

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Storabjörnen 02 jun 2006, 23:44

Kan nån visa mig hur fönsterlist ser ut?

Nybliven husägare, så jag borde veta, men tyvärr.... :(

Låter intressant det där.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav SlotRacer 03 jun 2006, 00:15

storabjörnen skrev:Kan nån visa mig hur fönsterlist ser ut?


Typ så här:
Bild
(dock inte den jag har använt, jag hittade en variant som var ca 8x12mm och räfflad på tätytan)

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav SlotRacer 03 jun 2006, 00:17

Hittade en bild till på dom två vanligaste varianterna
Bild
/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav SlotRacer 03 jun 2006, 00:47

Claes_L skrev:Men de flesta ytterkurvor har en avstånd från spåret till kanten på 130 - 140 mm och jag skall försöka att simulera att spåren skär in i kurvorna. Kanske lättare sagt än gjort


Claes, här finns kanske lite inspiration och ledtrådar?
http://sillage.racing.free.fr/barcelone/photos/photos.htm
Bild
/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Claes_L 03 jun 2006, 22:24

Tack för länken Stefan! :thumb: Den gav mycket inspiration och bilderna är sparade :D

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Storabjörnen 04 jun 2006, 00:21

Jaså, jaha, just det, sån fönsterlist naturligtvis. Det använde jag ju när jag renoverade fönster i en lya jag hade. Tänkte inte på det, men det verkar ju vara en bra och mjuk lösning för att rädda lite bilar.

Tack för bild!

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Claes_L 28 jun 2006, 08:25

Nu är det äntligen dags för en uppdatering av min tråd. Det har tagit en hel massa tid att få till tråden, dvs. lägga ner järntråden. Jag provade lite olika metoder, men den jag tyckte var ”bäst” var följande:

- klippa mindre bitar (allt från 2-3 cm och upp till ca 8 cm)
- räta ut dem så gott det gick
- sortera dem parvis i ”lika” längder (utom för de kurvor där det bara skulle vara enkeltråd)
- ”dutta” små klickar av vanligt trälim i spåret
- lägga ner järntrådsparen och trycka till
- låta limmet torka

Sen började jag att spackla. För att fylla ut järntrådsspåren använde jag Plastic Padding Elastic, vilket också användes till i princip alla ställen där det krävdes lite större mängder (täcka försänkta skruvskallar etc.). I övrigt använde jag helt vanligt finspackel. Sen blev det slipning, lite mer spackel, slipa, ... Men till slut blev jag nöjd. Då såg det ut så här:

Bild

När jag tog denna bild hade jag även målat väggen vit i anslutning till banan. En bild över hela banan:

Bild

Ni kan också se att jag har gjort en del enkla stöd, som har skruvats fast i skivorna och därefter har banan skruvats fast i stöden.

I fredags målade jag en blå ”himmel” längs banans övre del och i måndags målade jag andra lagret med grå färg på banan. Här är några bilder där ni kan se resultatet.

Bild
Här ser ni också att jag har lämnat ett litet område omålat för att måla en start- och mållinje.

Bild

Bild

Vi får se hur mycket mer jag hinner innan jag åker på tjänsteresa till Kina på tisdag. Jag hoppas att jag skall hinna att lägga koppartejpen för det ena spåret, så att jag kan göra en provkörning, men naturligtvis bara ett varv ... :rolleyes: :D

/Claes
[/img][/b]
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav DagaZ 28 jun 2006, 10:30

Ser mycket bra ut det där Claes! Du får be någon annan åka till Kina. Vii vill ju se din bana uppdaterad. :thumb:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Storabjörnen 28 jun 2006, 11:43

Så himla snyggt!

Den ser så följsam ut. Är det MDF det är gjort av?

/anders
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 186 gäster