Tjohej Claes det ser ju finfint ut det där.
Hmm, kan inte låta bli att blanda mig i "Curbs" diskussionen.
Mina tankar i ämnet:
Curbs (eller Kerbs som det även kan stavas) är väl egentligen ingenting annat än "kant-sten" (på Bamse-svenska).
Jag har kollat lite på några F1 filmer från 70talet och då kan man tala om kantsten på vissa banor, jag har för mig att Anderstorp hade en sisådär 20cm hög kantsten på flera ställen på banan. Förmodligen precis livsfarligt att köra på, därför målad i signalfärger (vanligtvis rött/vitt) för att indikera "kör du över det här, ja då jävlar...".
Grundanledningen till Kurbs på en räserbana var väl att hålla jorden på plats utanför banan och att tydligt markera var bana/icke bana gick (pss som de vitmålade däcken man hade i innerkurvorna för att begränsa möjligheterna till att gena).
Vilket på dagens banor har resulterat i områden där det faktiskt är tillåtet och möjligt att att gena eller ta ut svängarna något nu målas i "signalfärger" (Blå/Gul på LeMans, Gul/Grön i Brasilien och Röd/Vit på dom flesta andra banor). Vissa banor har dock bara förstärkt kanten med grönmålad betongsten för att inte området utanför banan skall bli sönderkört.
Om du frågar mig var kurbsen skall målas så måla dom på dom ställen där bilen genar eller behöver utnyttja yta utanför "asfalten".
Dvs i innerkurvor, vänster (från föraren sett) vid in/utgången på högerkurvor och till höger vid in/utgången på vänsterkurvor.
Sandfållor/Banbreddare på utsidan av kurvorna.
Kantlinjer på hela banan som dessutom sammanfaller med kerbsen.
Typ såhär:
Det råder dessutom ibland en viss begreppsförvirring när man talar om ovanstående, mina definitioner:
Banbreddare, Sladdzoner, Borders är med vad man breddar sin bana vanligtvis i ytterkurvor.
Kerbs, Curbs, Kantsten är det rödvitmålade området på exv banbreddarna som avgränsar banan mot omgivningen.
Men var och en är sin egen lyckas smed.
Lycka till med fortsättningen.
/Stefan