Första ”riktiga” träbanan

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav Special edition 08 maj 2006, 18:42

ser tight ut på sina ställen :beer:
brummmmmmm
Special edition
Depåman
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 25 feb 2006, 14:29
Ort: BrO --- UpPlaNdS bRo

Inläggav Claes_L 08 maj 2006, 19:48

Tackar, tackar :thumb: Jag tycker också att det börjar likna något.

Men oj vad det kliar i racer-fingrarna. Det finns ett antal nya bilar i "garaget", som jag riktigt längtar efter att få testa. Det blir nog att bygga en liten plastbana ... SNART!!! :beer:

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Claes_L 26 maj 2006, 21:48

Nu har jag äntligen kunnat göra lite till på banan. :D Förra veckan blev det mest trädgårdsarbete efter jobbet, men den måste ju också skötas. Nåväl ... Denna vecka har jag gjort stöden under den vänstra backen och fäst MDF:en i några, så att jag kunde skruva fast änden i skivan. Sedan skruvade jag fast "startdelen" och fräste den raka som förbinder dem. Därefter var det bara att fästa "esset" och fräsa startrakan. Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu.

Först en översikt:
Bild

Några detaljbilder:
Bild

Esset med två DTM-bilar
Bild

En bit av startrakan med depåspåren. "Hmmm, hur kom McLaren-bilarna dit?" :?
Bild

Hela startrakan och hårnålen. "Nu är de borta igen :? Kan det vara rödvinet ... Nää, det kan väl aldrig bli för mycket rödvin ... Bäst att ta en liten, liten slurk till. "
Bild

Mot målet ... "De är fortfarande borta. Jag misstänker starkt att Björnens gubbar är på rymmen och har hyss för sig. Undrar om det finns mer vin?"
Bild

Här är en bild av den "schnabba" kurvan. Räckena är nåt spanschkt som börjar på N. Eller var dom inte från Rioja ... Nää de' måste va' nåt annat för dåm här schmakar inte schå gott.
Bild

That's all folks! I morgon skall det inte regna och då blir det trädgården, men på söndag ... :wink:

/Claes

PS. Bilarna är sådana som är "lådlösa". De övriga (nu >70) är i sina lådor och väntar ivrigt på att släppas ut i det fria.
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav DagaZ 26 maj 2006, 23:19

Vackert Claes! Ser lovande ut.. Vodafone Audin kommer att regera med säkerhet. ;-)
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Storabjörnen 27 maj 2006, 00:55

Ska det INTE regna imorrn?

Faen. Då blir det trädgården. :-)

Säger som ovan - på söndag då m.a.o!

Ser himla bra ut det där, men jag har en fråga - hur går man i depå?? Det verkar inte finnas ngt spår som leder in till depån där F1-bilarna står just nu?

Själv har jag setat och trängts med min 1:1 Audi i garaget och målat mer borders. De jag gjorde räckte inte till utan jag fann fler ställen där mina bilar viftade med rumpan och ville ha lite sladdzon. Sagt och gjort, fram med figursågen och fixa mer. Sen har jag målat lite till på en slags depå-byggnad som jag fick av Ymigs. Ja, sen har jag målat taket på två Märklin Mini-Club lok (skala 1:220) men det kanske inte hör hit.

Hejs

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Claes_L 27 maj 2006, 13:44

Har just kommit in efter fyra timmars trädgårdsarbete. Puh! Tur att det skall regna i morgon ...

Tack för era kommentarer DagaZ och Björnen! :thumb:

DagaZ - Jag har visserligen inte testat någon av DTM Mercedesbilarna ännu, men baserat på utseendet, så vinner Carreran solklart över Scalex. Vi får se hur de uppför sig körmässigt. (Jag har också den gula Carrera DTM Audin, vilken är grymt snygg!)

Björnen - Jag hade tänkt att "fuska" lite och inte ha något spår in till depån, då det inte kommer att bli någon mekanisk "växel". Men vi får se när jag har byggt lite mer.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Nico 27 maj 2006, 14:59

Vafalls, jag vill bli klar med min bro, det enda jag går o tänker på just nu är när jag ska bli klar med bron så jag kan göra just detta. Såga ut borders, (+såga lite fel) spraya de små asen och få dem på plats. Testköra o slaaaaaajda lite. För när det är klart så kommer bygger rulla fram som en ångvält.
Hittade 2st skivor 120x80cm, 8mm mdf på jobbet *tihi* trist att Sport banan är 8mm hög =) Min material kostnad på ban-bygget (bana+bilar ej inräknat förstås) når snart 300kr *S* Man jobbar verkligen på rätt ställe.

Yogibear skrev:Själv har jag setat och trängts med min 1:1 Audi i garaget och målat mer borders. De jag gjorde räckte inte till utan jag fann fler ställen där mina bilar viftade med rumpan och ville ha lite sladdzon./b.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Nico 27 maj 2006, 15:03

Den här höjdskillnaden kommer verkligen göra din bana levande. Vi som bygger lågt får vara nöjda med broar strax under 10cm höjd!
Blev genast påmind om stefank's läckra nivå skillnader.

Läckert...

/Nico

: drewl :

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Abbe 28 maj 2006, 21:31

Tjena Claes o alla andra

Trevlig bana Claes ska bli spännande att se den klar
Ja e ny här på forumet och på slotracing, men funderar på
att bygga en egen träbana uti garaget.
Men över till min fråga
Varför har du ett fräst parallell spår i kurvorna ?
/Abbe
Abbe
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2006, 00:23
Ort: Förort till sundetspärla

Inläggav Claes_L 28 maj 2006, 22:07

Tack Nico och Abbe!

Välkommen till forumet Abbe. Här finns det en massa kunskap och erfarenheter att hämta om du skall börja med att bygga din egen bana. Men var försiktig! När du väl har en bana och några bilar sker det något underligt ... Bilarna verkar att föröka sig genom celldelning samtidigt som plånboken blir tunnare och tunnare ... :? Men oj vad det är roligt att köra. :D

De extra spåren i kurvorna är till för att lägga järntråd (diam 1,5 mm) för att kunna köra "med magnet". Men tanken är inte att få lika mycket magnettryck som med plastbanor. Därför kommer jag att lägga två trådar i de vanliga kurvorna och en i de kurvor med avsmalnande spår. Spåret för järntråden är 3 mm djupt och jag funderar på att använda akrylfogmassa i stället för vanligt spackel, då fogmassan bör fästa bättre mot MDF:en och verka som ett "lim". Jag vill ju inte att bilar med stark magnet skall lyckas att dra upp järntråden från spåret.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Ghost 28 maj 2006, 22:19

Claes, det finns ett möjligen bättre sätt.
Genom att använda "magnetisk" fläta får du dels en slitstark och hållbar "räl", sedan kan du fritt välja om du vill använda magna, eller ej.
Hursomhaver har jag en vag aning om att du behöver dra ut järntråden längre, både före och efter kurvorna.
I övrigt en rätt fräck variant! 8)

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Claes_L 29 maj 2006, 19:32

Hej Erik!

Tack för tipsen! :thumb: Jodå, jag känner till den magnetiska flätan, men jag valde bort den ganska tidigt. Det kändes lite för "bökigt" och lite dyrare blir det ju. Jag har också känt mig lite för med att "dra ut" på järntråden före och efter kurvorna på min lilla testbana och de finns även på mina ritningar. Men i ärlighetens namn måste jag säga att jag glömde att fräsa dem. Det är ju en ganska enkel operation, så det skall korrigeras innan jag målar.

På tal om måla, så var jag och köpte färg idag. Det skall bli spännande att se hur den grå nyansen blir när den har torkat. Jag tog en mellangrå (färgkoden står på en lapp på burken men den finns inte i närheten just nu). Dessutom köpte jag en vit blank färg till kantlinjerna och en röd dito för att få till de röd-vita rutorna i kurvorna. Jag har tänkt att göra likadant som på F1-banorna, dvs röd-vitt i innerkurvorna och en liten bit ut på rakan från ytterkurvorna (ingen röd-vit i själva ytterkurvorna). I övrigt bara vit kantlinje.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Storabjörnen 29 maj 2006, 22:33

Verkar bli väldigt stilrent Claes. Härligt.
Men du, ska du inte ha några så kallade "curbs" alls i ytterkurvorna? (rött-vitt alltså)
Du ska ha i innerkurvor, en bit ut på rakan från ytterkurvorna, men ingenting i själva ytterkurvorna? Är du helt säker på det?

Ja, naturligtvis beror det ju på hur vida kurvor man har, är de tillräckligt vida så rätar bilen upp sig, och de används inte, men min erfarenhet, som kör med trängre kurvor, är att bilarna kommer med visst ställ i ytterkurvorna och därför behövs de.

/b. (som just målat klart vitt-rött på ytterligare ett par borders)
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Claes_L 30 maj 2006, 18:23

Hej Björnen!

Jo, jag var lite väl hastig igår. Det kommer bli röd-vita "ploppar" i ett fåtal av ytterkurvorna, t.ex. i chikanen. Men de flesta ytterkurvor har en avstånd från spåret till kanten på 130 - 140 mm och jag skall försöka att simulera att spåren skär in i kurvorna. Kanske lättare sagt än gjort.

Efter att ha tittat på F1-loppen hittills, så tycker jag att det ser ut som om ytterkurvor i allmänhet inte har annat än vit kantlinje. (Om vi undantar Monaco, som ju är lite speciell.) Eller har jag missat något? :? Jag tar tacksamt emot pekpinnar såväl som försynta "jo, äh, jag ville bara ..." i denna fråga. :P

Detta är vad jag planerar nu. Det kan mycket väl bli ändring när jag ser hur det hela ter sig efter målningen av vägbanan.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Special edition 30 maj 2006, 21:16

är det desutom David som jagar david :suspect:
brummmmmmm
Special edition
Depåman
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 25 feb 2006, 14:29
Ort: BrO --- UpPlaNdS bRo

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron