Första ”riktiga” träbanan

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav Claes_L 28 jun 2006, 12:59

Tackar för era kommentarer :thumb:

Det är mycket riktigt MDF och tjockleken är 10 mm. Jag har försökt att tvinga den med milt våld att "lägga" sig som jag vill. En del av kurvorna i backarna har fått en svag dosering mer eller mindre av sig själv.

Vad gäller Kina, så vill jag faktiskt åka, då jag kommer att få träffa min hustru och lilla dotter igen efter nästan 2,5 månader. :D Jag lyckades dessutom att styra resan så att vi kommer att åka hemåt gemensamt. Och det skall väl kunna bli lite tid över för banan även när vi har kommit hem. :wink: Jag kommer nog att få "prioritera" att lära dottern (snart 3 år) att prata svenska igen. Å andra sidan pratar hon riktigt bra kinesiska, vilket jag tyvärr inte gör ... ännu ... Men vilket år som helst så ... :P

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav stefan_k 28 jun 2006, 22:29

Ser tjusigt ut Claes!
Hoppas att du får lite tid att tejpa lite också så du inte bara kör runt bilarna för hand :wink: Och kom ihåg att bilbanespråket är universiellt; brum brum och vroom vroom funkar oavsett ålder och språklig bas :thumb:

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Claes_L 03 jul 2006, 16:28

Gissa vad jag lyckades att hinna med i helgen … Lägga koppartejtpen och dra strömförsörjningen (4 ställen)! :D Dessutom hann jag med att testköra några olika bilar. Vilken härlig känsla att äntligen efter 12 veckor kunna köra igen! :D Här kommer några bilder.

Bild

Bild

Bild
(Startlinjen blev riktigt hyfsad tycker jag.)

Jag hade ett antal bilar som jag aldrig kunde köra (=Carrera) på den gamla plastbanan eller som har köpts in efter det att jag hade demonterat den. Nu varken kunde eller ville jag köra speciellt fort, då det ännu inte finns några räcken eller nät runt banan. Men jag fick ändå en liten fingervisning om hur det (troligen) kommer att bli i fortsättningen. Nu måste jag verkligen köra bilarna och inte förflytta en magnet runt banan. Järntråden verkar dessutom ge ungefär den effekt jag trodde, dvs inte för mycket. Det kändes dock som om bilar från Fly kommer att få det svårt, mest p.g.a. att de nästan helt saknade grepp. Jag måste i ärlighetens namn skjuta in en liten brasklapp, då banan tydligen inte var helt ren trots dammsugning. :o Däcken fick en del damm på sig och då lär det ju inte finns så mycket grepp.

Nu körde jag långt ifrån alla bilar igår. Jag var ju tvungen att få lite sömn innan jag skulle upp och jobba … Men hittills är jag riktigt imponerad av Nincos Mitsubishi Tuner! Vilken bil!! :up: Dessutom verkade ett antal Carrerabilar trivas fint liksom Greenwood Corvetten från RevMono. Det är alltså ingen slump att det är just dessa bilar som finns med på bilderna. Men som sagt det är lite tidigt ännu att ge omdömen ännu. TVR Tuscan från Scalex var också trevliga att köra. Ojdå, nu glömde jag helt bort Audin från Slot.it. Den kändes också mycket bättre än på plastbanan – mjuk och följsam. Innan var den "så där", men nu :thumb:

Fler intryck får komma senare när jag har förbättrat förarnas säkerhet. Man vill ju inte få facket på sig … eller hur var det nu … :wink:

/Claes (som åker till Taiwan och Kina i morgon)
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Ghost 03 jul 2006, 16:47

Gôtt å höra att körningen på bana blev just så skön som du måhända förväntade dig.

Nästa steg är silikondäck... :wink:

Angående damm...
Damm går bara inte att få undan genom dammsugning, eller ens dammtrasa.
Vad som fungerar någorlunda bra är att "tejpa däcken".
Sträck ut en bit packtejp och dra däcken över denna. Det tar bort dammet från däcken. Sedan kör man något varv och tejpar igen etc.
En del håller före att "gasa däcken mot fuktad trasa" är bra, rent av bättre.
Dock drar du inte ur smusten ur däcken med det, även om det blir rent på ytan.

Vad gäller Fly, om det är frontmotorbilar, de har inte tillräckligt med tryck över däcken när magneten försvinner.
Typ 10 gram bly på samma ställe som magneten satt tar hand om delar av problemet.
Att Revell klarar sig beror troligen på att dess utväxling inte är speciellt "bra" i grund. Dvs de blir mjuka att köra, men speciellt fort går det inte.

Att Ninco's Mitshubishi fungerar väl stämmer väl.
Fyra däck som driver blir nästan ett måste med gummidäck.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 03 jul 2006, 16:53

Min nästa bana blir en träbana. Den där är sjukt snygg! :thumb:

Ser hur kul som helst ut också.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav stefan_k 03 jul 2006, 17:00

Claes,
:thumb: :thumb: :thumb:

Ser riktigt nice ut!

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Claes_L 03 jul 2006, 17:52

Tack för alla kommentarerna! De värmer ... fast just nu behövs ingen mer värme ... PUH! :wink:

Björnen - Äsch en träbana kan väl inte va' nåt. Tacka vet jag plas..., men ... åhh det måste vara underbart! (fritt tolkat från Askungen) Och det är en riktigt härlig känsla att köra på en träbana. Men din bana går inte av för hackor. Fyra spår och allt. Var sak har sin tjusning. :)

Erik - Känslan var precis som jag hade förväntat mig. Riktigt skönt! (om man nu kan säga så) När jag kommer tillbaka skall det tejpas vill jag lova! :D Måste också testa att vikta en typisk Fly-bil. Det här kommer att bli intressant. Undrar bara när jag får tid att fortsätta bygget eftersom jag bara måste testköra riktigt ordentligt. Eller hur? :suspect:

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Ghost 03 jul 2006, 19:03

Du måste ju låta saker å ting torka, eller hur? :D
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Gustav 05 jul 2006, 16:13

är det digitalt som vi ser på bilderna från Sillage?

Det är en rätt inspirerande bana de har, ni hittar mkt roliga grejer...

G.
Gustav
Depåman
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 13 jan 2006, 19:15

Inläggav Ghost 05 jul 2006, 16:20

Sillage håller på med ett digitalt system som kallas BLST (eller om det är BSLT?).
Tanken är att bilen själv väljer spår för att komma fram.
Dvs man växlar inte spår själv.
Personligen tycker jag att det är det enda vettiga systemet, för ska man hålla på å byta spår själv så blir det dels ont om plats med bilar på tillgängliga "kanaler", dels så blir bilbanerejsing mer som radiostyrt (mer att hålla reda på, mer som går sönder, mer att bygga ihop).
Men om Ninco's system understödjer antikollission (som är grunden för BLST) och man kan ta till vara de kanaler som då inte behövs, då kan det vara värt att titta närmare på.

Eller vad säger måhända pôjkarna i GRK? :wink:
En bil och ett handtag, dvs två-tre startset som gemensamt inköp.
Nå, den dagen den sorgen (eller gädjen).

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav DagaZ 26 okt 2006, 11:29

Hur går det med banan? Var ett tag sedan man fick se några goa bilder.. :)
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Claes_L 26 okt 2006, 18:48

Tack för din fråga Roland! Tja, det har inte blivit något byggande alls sedan i slutet av juni. Trädgården, garaget (utvändig målning och målning av betonggolvet) familjen och jobbet har tagit all tid tills nu. Men jag har inhandlat en del bilar och planerat för den fortsatta byggandet.

Nästa steg blir att måla kantlinjerna och det hoppas jag kunna starta med i morgon eller på lördag. Sen skall jag måla räcken (röda plasträcken från SCX som skall bli metallgråa) och sätta upp dem och stängsel runt banan. Efter det återstår ju bara landskapet och bygga depå och ... :rolleyes: Öhh, när man tänker efter så är det faktiskt en hel massa saker.

Men så fort säkerhetsdetaljerna är uppsatta skall jag tillbringa en del tid med att bara köra. :P Jag har en hel del nya bilar jag längtar efter att testa ordentligt!

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Claes_L 26 okt 2006, 18:50

Jag skall ta några bilder i helgen på mina nya inköp.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Storabjörnen 26 okt 2006, 22:18

Claes_L skrev:Jag skall ta några bilder i helgen på mina nya inköp.

/Claes


Det ser vi fram emot!! :up:
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Nico 26 okt 2006, 23:54

AAAhhhrgh, din chikan innan startrakan är GRYM!!... Den skulle man vilja pressa ett par Sloter's eller NSU's igenom. Och din gröna Ferrari... Får man lägga en request på close-ups? Den är oförskämt läcker!

Alltså varje gång man ser ett träbanefräs "in progress" så ser jag min dröm hägra i horisonten, "fem spår o riktig rallycross bana!!!..." Det är nästan så man längtar efter att tröttna på plast (knappast troligt dock) men i värsta fall får jag väl bygga två skepp till på jobbet o fräsa en bana till. 8)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 115 gäster

cron