Första ”riktiga” träbanan

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 02 maj 2006, 10:30

Hej på er!

Så har jag äntligen börjat på min första ”riktiga” frästa bana. (Jag gjorde en liten testbana för ett tag sedan, men den räknas knappt.) Gamla banan är nedmonterad sedan en månad tillbaka, vilket innebär att abstinensen är väldigt hög. :wink: Jag får nog ta mig lite tid att bygga något tillfälligt i något av rummen nu när fru och dotter inte är hemma.

Efter mycket funderande och ”testkörande” beslutade jag mig för att bygga följande bana.

Bild

För att få plats med banan på MDF-skivor av standardstorlek delade jag banan i åtta delar och kunde då få in allt på fyra skivor. Valet av tjocklek på skivorna föll på 10 mm, då jag kommer att ha en del höjdskillnader. Jag ”tjuvstartade” för tre veckor sedan med att rita de fyra stora delarna, vilket innebär en del per skiva. Mitt ritverktyg gjorde jag av en planhyvlad ”läkt” där jag borrade 3 mm hål för ”styrpinnen”. Jag använde ett 3 mm betongborr som styrpinne.

Bild

Bild

I helgen har jag fräst dem nästan helt färdiga. (Varför springer tiden iväg så fort ...? :o ) Det som kvarstår är att fräsa övergångarna mellan de olika delarna. Nedan finns några bilder som visar lite prov jag gjorde idag med olika höjder. Det är alltid bäst att prova lite för jag hade inte en aning om hur MDF:en skulle bete sig. Den övre vänstra delen på ritningen kommer att ha höjden 200 mm, vilket också är den höjd jag provade. Däremot kommer jag att inte att ha 260 mm för den nedre högra delen, utan de kommer att bli 200 mm. Den övre högra provades med 240 mm, men här kommer jag höja den lite till.

Bild

Bild

Bild

Chikanen:

Bild

Nedre vänstra kurvpartiet:

Bild

Fortsättning följer förhoppningsvis inom kort.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Padee 02 maj 2006, 11:01

Riktikg häftig, imponerad, fast jag inte är någon älskare av avsmalnande spår och sånt som den andre kan utnyttja genom att liga jämte och hoppas han knuffar av mig eller om jag knuffar av han, jag får inte riktigt in racingkänslan med sånt.
Vi har pratat lite om en fräst träbana och ha på min pappas jobb men det blir nog aldrig av.

Lycka till det ser riktigt bra ut.
Jag har sansat mig lite nu i bilbaneriet så det blir inge nya bilar på ett tag pga mopedrenovering(crescent compact).
Padee
Braidsbytare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 mar 2006, 18:46
Ort: Varberg

Inläggav DagaZ 02 maj 2006, 12:05

Det där ser riktigt trevligt ut. Man blir riktigt sugen att se fortsättningen på bygget. Avsmalnande spår skapar mer riktig racing i mina ögon. Om man tänker sig hur man kör på en riktig bana där det gäller att chansa lite och försöka komma förbi framförvarande bil i det där gyllene ögonblicket man väntat på.
Sedan blir jag alltid ruskigt avis på folk som har gott om plats. :thumb:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav bruce 02 maj 2006, 12:25

Ser ut att kunna bli riktigt trevlig när den blir färdig, vilken energi alla verkar ha, man blir ju riktigt sugen på att bygga upp banan igen.
It's easier for a fast rider to lern not to crash than for a slow rider to lern how to ride fast.
Användarvisningsbild
bruce
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 jan 2005, 18:05
Ort: Motala

Inläggav Special edition 02 maj 2006, 16:52

:thumb:
brummmmmmm
Special edition
Depåman
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 25 feb 2006, 14:29
Ort: BrO --- UpPlaNdS bRo

Inläggav SlotRacer 02 maj 2006, 18:54

Hade just börjat undra vart du tagit vägen Claes.

Ser mycket lovande ut, det kommer nog att bli väldigt läckert visuellt sett.
Men lite skeptisk till förträngningarna är jag nog, hoppas det blir bra.

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Claes_L 02 maj 2006, 21:21

Hej på er!

Jo, jag har funderat en hel del på "avsmalnande" sektioner. Men ju mer jag tittade på banor med dessa partier hos bl.a. Oldslotracer, desto mer sugen blev jag. Om det är rätt eller fel kommer nog att kännas vid de först testkörningarna. :wink: Men innan dess är det en hel del jobb, som tyvärr kommer att ta tid. :(

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav stefan_k 02 maj 2006, 21:27

Tjena Claes!
Trevlig bana du verkar ha på gång där i Eslöv! :thumb: Skall bli kul att se hur arbetet fortlöper, lycka till med byggandet!

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Padee 02 maj 2006, 21:39

Det smartaste skulle vart en del partier(avsmalnande) som man kan byta ut mot "vanligtspår" så man kan byta när man tröttnar.
Svårt nu när man redan fräst men om man ska fräsa nytt.
Jag har sansat mig lite nu i bilbaneriet så det blir inge nya bilar på ett tag pga mopedrenovering(crescent compact).
Padee
Braidsbytare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 mar 2006, 18:46
Ort: Varberg

Inläggav Storabjörnen 02 maj 2006, 22:27

Riktigt snyggt Claes_L!! :thumb:

Bra jobbat måste jag säga!

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Claes_L 03 maj 2006, 19:58

Hej!

Tack för era uppmuntrande tillrop! :D Idag har jag bara hunnit med att rita en "liten" sektion, men det är ju bättre än inget.

Jo, jag håller med dig Padee. Utbytbara sektioner vore ju helt perfekt. Enda "problemet" är ju hur man skall hantera landskapet på ett snyggt sätt. Men det är aldrig försent. Det blir bara till att ta på sig den stora "tänkarhatten" om de första provkörningarna visar :down:

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav DagaZ 03 maj 2006, 21:10

Claes_L skrev:Hej!

Tack för era uppmuntrande tillrop! :D Idag har jag bara hunnit med att rita en "liten" sektion, men det är ju bättre än inget.

Jo, jag håller med dig Padee. Utbytbara sektioner vore ju helt perfekt. Enda "problemet" är ju hur man skall hantera landskapet på ett snyggt sätt. Men det är aldrig försent. Det blir bara till att ta på sig den stora "tänkarhatten" om de första provkörningarna visar :down:

/Claes


Jag har funderat på det där med att ändra layout. Man borde kunna göra ganska simpla växlar av kilar, typ dom som vissa använder till pitlanes.. fast det blir ju lite extra fräsande och lite pill... men inget är ju omöjligt.. det tar bara en rackans extra tid. ;-)
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav Claes_L 07 maj 2006, 20:47

Jag har jobbat lite på banan under veckan. "Pit area" tog hur lång tid som helst både att rita och att fräsa. (17 kurvor och 16 rakor!) Alla åtta delarna har nu åtminstone kurvorna fråsta. Två av dem är helt färdiga.

Jag har provisoriskt lagt ut delarna idag och det ser faktiskt ut som om de passar. En del av dem har jag medvetet gjort lite för långa. Detta är med tanke på att änden på de sektioner med höjdskillnader kommer att "flytta" sig lite beroende på vilken lutning de får. Nästa moment blir att göra de riktiga stöttorna för backarna och därefter att fixera de "övre" sektionerna. Men nu några bilder.

Banan sett från nedre delen:
Bild

Nedre delen:
Bild

Starten, "pit area" och essen:
Bild

och så hårnålen
Bild

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav Storabjörnen 07 maj 2006, 22:05

Ser bara bättre och bättre ut, jag är mycket imponerad!! Ser det framför mig sen, med landskap och reklam och allt som hör till!

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav stefan_k 07 maj 2006, 22:08

Nice Claes!
Kliar det i racer-fingrarna ännu eller klarar du dig med att köra bilarna genom de färdiga spårbitarna under det att du säger "brum-brum"?

Keep up the good work!

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster

cron