Första ”riktiga” träbanan

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 18 maj 2008, 22:34

Tack Calle och Nico! Era kommentarer ger mig alltid en otrolig uppmuntran. :thumb:

Jag har också sökt efter matt lack på sprejburk och hittade av en slump hos Harald Nyborg. Jag tror tyvärr att de inte finns i Stockholmsområdet, men de finns i Götet och du kan kanske plocka upp några burkar när du besöker "grodorna". Jag har inte provat den matta lacken ännu, så jag kan inte uttala mig om hur den fungerar med olika typer av färger. Men du är ju inte den som "backar" för ett försök ... ;-) Så fort jag har gjort ett försök skall jag visa resultatet i denna tråd.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 22 maj 2008, 19:53

Igår sprejade jag matt lack på framsidan till boxen för inkoppling av körhandtagen. Den har tidigare blivit målad med blanka sprejfärger. Den matta lacken gör tydligen sitt jobb då den ser väldigt matt ut. Hoppas att det även går fram på följande bild.

Bild

Jag ville ha en enkel design som klart talar om vilka inställningar som är gjorda för respektive handtag. Eftersom jag hela tiden när jag ritade olika banor använde gult och blått för spåren var det naturligt att använda samma färgkod även här. Vad gäller färgkodningen av spåren så kommer det bara att finnas ett litet gult resp. blått streck ovanpå strukturen till startljusen. Ingen annan markering behövs tycker jag. (Bild kommer senare på startljusen när strukturen är "pemanent" monterad på banan.)

I nästa bild har jag börjat att sätta fast komponenterna i "locket". De små omkopplarna skall användas för att byta körriktning.

Bild

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav DagaZ 22 maj 2008, 22:21

Jag säger bara attans... Mr Inspiration har varit i farten igen! Ser fram emot fler bilder senare. Maklig takt och perfekt varje gång! :thumb:
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Nico 22 maj 2008, 23:25

hoho.. Crazy Claes in the driving seat... Bild Det där var de snyggaste panelerna hittills *stjärnstopp*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav largasso 23 maj 2008, 00:21

Didärnia stationerna skojar man inte med.

VRÅLSNYGGA !!!! som allt annat du gör.........

Lite kul de där med kranen.........man lägger ner ett jättejobb men är ändå inte "riktigt" nöjd
med vad man gjort (magkänsla) åsså till slut efter flera försök att rätta till så ger man upp och börjar
om från början. Problemet är att det är så svårt att kasta det där första försöket (om man inte blir förb-nnad)
dom brukar ligga i en låda och skräpa i några år tills man lagt det bakom sig.
Så har jag det iallafall.
B-|

Som sagt grymmesnygga stationer, vad menar du med lutning?? låter intressant !
du har inte lust att dela med dej av ditt kopplingschema, även
på handtagskopplingarna med transistorer ?????
Letar med ljus & lykta efter något där inte "allt" kommer på 10. Om du förstår .

Mera bilder !!!
:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav ZeeJay 23 maj 2008, 02:07

Tack Calle och Nico! Era kommentarer ger mig alltid en otrolig uppmuntran.


Tack till Dig Claes för all den inspiration och glädje i ett så fantasistiskt skapande som du berikar oss andra med! :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 23 maj 2008, 23:29

Tackar och bugar till er alla! Jag blir både rörd och :red:

Lala om du tittar på första diagrammet på denna sida kallar de lutningen för sensitivity. Jag kunde lika gärna ha kallat funktionen för känslighet, men jag tyckte att lutning var bättre. Jag har inget speciellt kretsschema utan har lånat lite från JayGee och lite från AB Slotsport. I stället för att bygga in transistorn etc. i handtaget har jag valt att bygga in allt i en separat låda. Fördelen är att jag kan koppla in vilket resistorhandtag som helst utan några ändringar (förutom att det måste ha banankontakter). Nackdelen är ju att lösningen inte är direkt portabel … Självklart kommer jag att dokumentera kopplingen och rita ett schema. Jag säger till när det är klart, så att alla som vill kan få det av mig.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 06 sep 2008, 20:48

Det är ju mer än tre månader sedan jag gjorde en uppdatering av läget. Just nu är det väldigt lugnt på alla fronter och har så varit sedan jag kom hem förra fredagen. Anledningen ses i följande bild.

Bild

Det var en planerad fotoperation som jag har ”gått” och väntat på sedan i april. Man får väl skatta sig lycklig att det inte tog längre tid, med tanke på strejken och de ”ökända” väntetiderna hos ortopeden i Lund. En bidragande orsak var kanske att ingreppet skedde på Trelleborgs lasarett. Dessutom gjorde det inget att lokalerna var väldigt fräscha (4 år gamla) och att personalen var helt underbar. :thumb:

Nåväl, jag tänkte passa på tillfället att äntligen ta itu med de byggsatser som finns i följande två bilder. (Jag har en del vita också och har tagit bilder av karosserna från fyra vinklar. Jag skall ta in dem i ett ritprogram och spåna lite om hur de skall dekoreras.)

Bild

Bild

Det verkar som om jag har haft lite tur med de två “Fast Kit” från Fly. Det har ju varit en hel del diskussion på SlotForum om den usla kvaliteten på plastbitarna. Men alla delar verkar hela och snygga i mina två byggsatser. Däremot är jag lite tveksam till om Fly verkligen har klarlackat efter tampotrycket. Det både ser lite matt ut och känns ”strävt”. Någon som vet? Hur är det med Vanquish? Det är väl ingen fara med byggsatserna fån Ninco och Slot.it antar jag. Jag skulle uppskatta om ni har några andra tips angående dessa byggsatser.

Ni ser också att det finns två andra bilar från Vanquish. De är s.k. race-varianter och fanns till ett mycket bra pris (£35 för båda) hos Pendle för någon månad sedan. Är det någonting jag behöver tänka på att fixa förutom diffen (ta isär, fylla på med fett och limma)?

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Borgis 06 sep 2008, 21:07

Vilka fina kits du handlat. De på första bilden har jag också var sitt ex av. :) Helnajs! :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav JensaPson 06 sep 2008, 21:17

När det gäller Vanquish bilarna, se till att bottenplattans två krokar bak kopplar i chassit ordentligt.
Inga kablar får ligga i kläm mellan bottenplatta och chassi.
Om hjulen rullar lätt är det bara att köra.
Men ett varningens tips!
Slipa inte däcken på bilen utan gör det för hand.
Allt för att rädda kronkugget som är den svaga länken.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 07 sep 2008, 11:00

Tack Jensa för tipsen. Jag skall se om Vanquish-däcken passar på en annan bil och slipa dem. Hur är det med fälgarna? Passar de på någon annat märkes axlar?

Jo jag är själv riktigt nöjd med byggsatserna, men de flesta har varit i "byrålådan" ett bra tag nu, så det är verkligen på tiden att montera dem.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Borgis 07 sep 2008, 11:03

Det passar ju bra nu då om du måste vara lite försiktig med foten. :) Det blir kul att se vad du åstadkommer.
Med tanke på dina kvaliteter när du bygger bana så kan det ju bli riktigt bra. :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav JensaPson 07 sep 2008, 11:14

Jag vet faktiskt inte om däcken passar på någon annan bil? Det finns ett NSR kit med fälgar till däcken.
Men själv brukar jag rugga upp ytan pådäcket med en smärjelduk (heter det så?) Slip papper för metall.
Ett grovt papper och sen kör jag bilen på banan. Fästet blir bara bättre och bättre ju mer du kör.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav BBB 07 sep 2008, 16:30

Hej Claes
Snyggt jobb med kontrollerna :thumb: :thumb: , det är kanon att kunna ställa in köregenskaperna. Jag har skaffat Carsteen handtag för grabben och jag kör mycket på stillman raceway. Så nu ska jag sälja allt det digitala och bara köra analogt. Tur i oturen med foten, men ibland behöver man vara lite ledig för att prioritera det som är viktigt (bil byggsatser).
//Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 08 sep 2008, 14:10

Tack för era kommentarer. Det verkar som om jag helt enkelt får testa lite vad gäller däckslipningen. Men det är ju bara kul.

Bosse - kommer du inte att ha någon bana alls hemma nu eller skall du göra en "analog" bana i stället? Om du skall göra en ny kan jag verligen rekommendera att du fräser en bana.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster

cron