Första ”riktiga” träbanan

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 11 aug 2010, 22:55

Lite mer info. Den nya "korta" rakan har blivit ca 1,6 m längre, dvs lite drygt 4 m. Inte så dumt, men 7,7 m blir ju ännu bättre ... Den har faktiskt ökat med drygt en dm sen de första ritningarna. :banana: :D :banana:

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Nico 11 aug 2010, 23:05

Tycker det känns helt okej att ofta se denna tråd högst upp i denna del av forumet...

Keep going.... lööööves it! :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Aramis 12 aug 2010, 10:51

Ditt banbygge ser så sunt och mysigt ut. Härliga detaljer och en layout som verkligen verkar rolig att köra! En sann inspirationskälla till alla här på forumet. När jag "blir stor" (läs köper hus) ska jag fixa ett rum och läsa den här tråden under tiden jag bygger en hemmabana!

Alltid roligt att se dina framsteg. Hoppas de kommer allt tätare!! :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 12 aug 2010, 22:26

Tack Nico och Aramis! :thumb: Jag skall försöka jobba på så att det blir täta uppdateringar.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 15 aug 2010, 21:15

Äntligen är den långa sektionen fäst mot väggen och ytterspåret fräst. I bilden nedan finns en översiktsbild av den nya delen. Den nya rakan ser verkligen lång ut, men de är svårt att göra den rättvisa på bild. Jag har markerat mitten av den nya långa rakan med Pescaloron från Avant Slot. Mitten av den hitre ”mellanrakan” har jag markerat med Sunred-bilen från Fly. Dessa bilar syns lite tydligare i den andra bilden. En McLaren frånVanquish står där den gamla rakan slutade. En Reynard från Spirit står på den lilla rakan mellan den nya och gamla delen.

Bild

Bild

Här är den långa rakan i princip rakt framifrån. Det är inte mycket plats för stativet mellan spånskivan och garageväggen.

Bild

Bild

Bild
Picko Troberg har precis blivit varvad.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Aramis 15 aug 2010, 21:29

Ser mycket bra ut!! :up:

Väntar med spänning inför fortsättningen... :beer:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 05 sep 2010, 15:20

Vi passade på att åka till London en dryg vecka och kom hem i fredags kväll. Jag fick fräst innerspåret dagen innan vi åkte, men hade inte tillfälle att ta några bilder när det var klart.

Detta är ”verktyget” jag använde för att fräsa innerspåret. Två M3-bultar går ner i det yttre spåret och träbiten är fäst i de ”pinnar” som används till parallellanslaget. Detta gjorde det ganska enkelt att ställa in rätt avstånd. Verktyget är enkelt och fungerade mycket bra.

Bild

Här är två bilder längs den långa rakan.

Bild

Bild

Idag har jag gjort färdigt den andra av de stolpar jag använder för att hålla den långa bandelen mot väggen. Så här ser den ut när den är uppfälld. (Den lite lägre stolpen med ögla syns i bilden ovan.)

Bild

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 30 sep 2010, 21:51

Nu är kantlinjerna målade. Till skillnad från förra gången så bestämde jag mig för att måla kantlinjerna innan jag målar banan. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var svårt att se de ritade linjerna. Vi får snart se om det var ett klokt beslut.

Dessutom använde jag inga pappersmallar denna gång utan ritade alla linjerna med linjal och passare. För den ”stora kurvan” försökte jag att få det att se ut som om de frästa spåren har två apexpunkter, vilket kan ses i följande bild.

Bild

Här är en översikt för vändslingan och man kan se att den lilla kurvan har en apexpunkt.

Bild

Samma metod användes för denna lilla kurva.

Bild

Jag har inga planer på att separera spåren som leder till och från vändslingan med någon typ av barriär.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 10 okt 2010, 00:25

Banan har nu fått första lagret färg. Det tog några kvällar att måla grått längs linjerna, men det var helt OK. Så här ser den nya delen ut nu.

Bild

Bild
(Jag lade bara den lösa biten på plats utan att dra fast vingmuttrarna under den.)

Hela den nya delen.
Bild

I morgon skall jag måla en gång till.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Aramis 10 okt 2010, 19:25

Det blir så in i baljan vackert!! Men se till att bli färdig fort så vi får komma och köra!! ;-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Nico 11 okt 2010, 09:29

Claes_L skrev:...För den ”stora kurvan” försökte jag att få det att se ut som om de frästa spåren har två apexpunkter...


Jag noterade glatt detta, riktigt fräckt. Måste verkligen göra liiiite extra för känslan när man står där o kör sen! :up:

Claes_L skrev:Detta är ”verktyget” jag använde för att fräsa innerspåret. Två M3-bultar går ner i det yttre spåret och träbiten är fäst i de ”pinnar” som används till parallellanslaget. Detta gjorde det ganska enkelt att ställa in rätt avstånd. Verktyget är enkelt och fungerade mycket bra.

Det är ju så sjukt bra att man bara kan le, snyggt Claes!!!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 12 okt 2010, 14:51

Tack Aramis och Nico för era vänliga kommentarer! :thumb: :thumb: :thumb:

Nästa sak kommer att bli en liten "extra" avtagbar bit just utanför "stora kurvan". Meningen med denna är att det behövs lite högre stängsel i slutet av den långa raka. Jag kunde inte komma på något annat sätt att lösa detta samtidigt som banan skall kunna fällas upp mot väggen.

Efter det skall jag lägga koppartejpen och dra lite kablar ... Men mer om detta senare.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Claes_L 16 jan 2011, 01:35

Koppartejpen blev lagd redan i början av december, men har inte kommit mig för att ta några bilder förrän nu. Efter det har jag arbetat med kontrollboxen. Jag har bytt transistorerna till en annan typ och gjort den nästan helt klar för att testa. Men innan detta kan ske måste jag ha stängslet på plats för den nya delen. Detta jobb började jag med efter julhelgen. Idag har jag limmat större delen av den långa uppfällbara delen. Den lösa biten jag nämnde tidigare får sin förklaring i följande bilder. Jag vill att stängslet skall vara ganska högt i slutet av den långa rakan och jag kunde inte komma på någon annan lösning än att ha en lös bit. I dessa bilder har jag bara dragit fast en av tre vingmuttrar. Jag har placerat två figurer för att få lite uppfattning om höjden av stängslet. Jag planerar att ha ett antal däcktravar (gjorda av skumplast - rörisolering) framför de höga stängslen.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav thekop 18 jan 2011, 18:00

Snyggt. Vad har du gjort stängslet av? Är det sånt nät man har till hus för att förhindra att getingar och dylikt kommer in? (asså inte myggnät :-P )
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Första ”riktiga” träbanan

Inläggav Nico 18 jan 2011, 22:22

Asså' det ser skitbra ut liksom'ba...
7 meter raka är inte alls pjåkigt. Det är nog mer än dom flesta har. TRS inräknat :)
Apexpunkterna som du så snyggt får till är helt klart ett måste, grymt fint resultat. Och vilken känsla det måste bli att attackera kurvan och ... "hit the kerb" so to say!!!
:klappa:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 85 gäster