CIRCUIT DE JLS

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Janne L 24 apr 2013, 23:25

Det var både underligt, lustigt och stundtals irriterande elektriska strömmar men allt lirade när vi gick hem för kvällen.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Lasse1930 25 apr 2013, 08:44

God is Back! skrev:Satan vilken monsterpjäs! Måste försöka hoja förbi å kolla in rejset i helgen.

Ja, vädret verkar ju kunna bli skapligt, så en hojtur låter vettigt! Det var ju ett tag sedan!

Kristian skrev:Va de problem med strömmen eller fick ni ordning på det?

Nja, det förekom en och annan lustighet, men som sagt, det lirade när vi lämnade plejset. Lite förvånande dock att boosterkablarna från Ninco visade sig vara korskopplade, så när vi anslöt enligt färdriktningspilen som så tjusigt var gjuten i relief, ja då funkade ingenting.

Men banan är ultranajs; en liten luring strax innan broövergången bara. Man föranleds att tro att det är en raksträcka, men icke! Upp-och-ned nedanför bron och på golvet en gång. Well!

Bis Sontag!
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Gulf Persson 25 apr 2013, 10:28

Banan är fantastisk på alla sätt, superkul. Sedan så var det en hel del pyssel med polaritet både i strömförsörjningen och boosterkablar.. Ena annan kufisk pryl var handtagsförlängnings kablarna från DS (tror jag) som ströp strömmen märkbart. Men som sagt inga problem när vi gick hem och det kommer bli kul på söndag, superkul 8-)
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 26 apr 2013, 06:52

Putain vilken kväll, men är det shakedown så är det shakedown. Innan jag glömmer bort det så vill jag rikta ett stort tack til Uffe och Lasse som konstruktivt och beslutsamt angrep problemen med strömmatningen. Fan va grymma ni var. Jag kroknade faktiskt en aning när strömmen k_kade ur.

Kabeln som Uffe nämner kommer förstås från Claes.O. Det är en stereopluggförlängning som jag sedan kopplade på en banan förgrening på. Ds kablaget funkar prima! Om någon har bananextensions :-) så ta med!

Jag måste säga att banan blev allt jag hoppades på körmässigt. Snabb där den ska vara snabb och lömsk och oförlåtande där det krävs tålamod. Chikanen .... namnam vilket smarrigt parti. Kinken som Älfvåg pratar om är en copy-paste från brouppgången till storkurvan på Tjockenheim.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Gulf Persson 27 apr 2013, 22:45

Jag har en banan förlängare :-? Hiskeligt lång men det går ju att korta..
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Janne L 28 apr 2013, 18:22

Tack Nico för att du kunde ta dig tid mitt i allt och tack för att du fixat en toppen bana som vi kan rejsa på ibland.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav BeO 28 apr 2013, 20:20

Ja verkligen tack Nico! Skitkul! Kul oxå att få slita lite däck på riktigt utan slipmaskin :)

/BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 08 maj 2014, 09:05

Turin svepningen eller? När det här är häftigare än så...

En stor fördel är att jag kan upplåta plats för en stor Ninco-bana på jobbet. 2 nackdelar har jag upptäckt.

1. Det verkar som upp-o-nedhissandet orsakar återkommande glapp här och där. Främst i grönt spår!
När man tvättar rent rälen med ren bensin blir det lite bättre, och sist bytte jag faktiskt ut bandelar och tightade till kopplingarna. Det blev bättre direkt. Nu när jag hissade ner banan igen så känns det som att det dippar lite igen. Vi får se efter fredagen då det är dags att köra igen. Kanske blir det rent efter några timmars körning.
Annars vette' sjutton vad jag ska göra - kanske får löda lite banskarvar framöver.

2. Först hade jag ingeting som täckte banan. Det resulterade i att banan efter 2-3 månaders vila inte gick att köra på då det sunkade ihop totalt med den där beläggningen som blir på Ninco-banan. Då lade jag byggfolie över banan efter rengöring. Då blev det lite bättre. Men plasten var så tung att den rev ner staket och böjde catch fence-bitarna lite här och där. Så jag langande plasten och köpte riktigt tunn täckplast som jag tror att målarna använder för att täcka väggar när dom målar tak. Blev riktigt bra.

Bild

Bild

Bild

Bild
På ena kortsidan av bordet har jag häftat fast plasten. Och i andra änden av plasten har jag rullat in en lång list och tejpat ihop med världens bästa "verktyg", dvs silvertejp. Det gör att man lätt för på och av plasten jämnt och fint.

Jag har från början sagt att...
Nico skrev:Det närmaste vi kommer ett scenery är väl att jag kanske rullar ut konstgräs som underlag o sen är det bra så.

Och det gäller väl fortfarande. Men jag ska framöver peta upp lite reklamskyltar och pimpa till ljusbågen osv. Utöver det så känns det ganska "färdigt".
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 19 maj 2014, 11:18

Man kan tröttsamt konstatera att detta var 3e eller 4e tävlingen i rad med irriterande strömdippar här och där.

Nästan säkert så beror det på att man har den bordskonstruktionen som jag har. Dvs ett rejält ramverk men med lite knepiga fästpunkter. När bordet hissas upp och ner eller bara hänger där så sviktar det lite olika och detta knycker väl till kopplingarna i spåren.

Efter lite diskussioner kring banan igår så kom man väl fram till ett par varianter.

1. Är väl den jobbigaste men mest lockande lösningen. Sälj allt! (min egen idé - det var ingen annan som sa det)
2. Variant 2 är väl något som löser problemet direkt. Man monterar bort de kritiska punkterna varje gång banan ska upp och ner. Men det blir en del bitar eftersom samma problem finns på 3 punkter på banan. =jobbigt!
3. Live with it, men mät upp vart problemen uppstår - knöla ner ledande koppartejp eller dylikt mellan kopplingen i rälen där det behövs.
4. Massa boosterkablar.
(5.) Är ett räddningsförsök, man skruvar fast hela skivor under som bör stadga upp och minimera svikten - men öka vikten med 15-20 kg kanske.

Jag tackar för allt beröm för en i övrigt fin bana. En hel del stålar är nedplöjda i detta projekt så man vill väl egentligen inte släppa det hela förstås. Jag blir bara så matt av de återkommande problemen.
Nu river jag ner en tredjedel av banan för ombyggnad under sommaren - så det finns möjlighet att göra något åt saken.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Kristian 19 maj 2014, 19:27

Är det ramen som sviktar? Skulle det hjälpa om ramverket var i metall?
Det finns billiga fyrkantsjärn med tillhörande detaljer för typ hörn och stativben osv.

Väger inte jätte mycket och kostar inte många kr heller...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Lasp 19 maj 2014, 20:37

Om man lägger två lätta balkar ca 25% in från kanterna blir det ju avvägt på ett annat sätt! :thumb:
Fästpunkterna från vajrarna kopplas väl ändå bort när man har banan på bockarna.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav ymigs 20 maj 2014, 16:14

Kan bidra med en videosnutt med ett par varv på banan.
Kvalitet Z på utuben men ändå...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 21 maj 2014, 10:35

Kristian skrev:Är det ramen som sviktar?

Japp, alltså när banan är upphissad i taket så dippar den lite pga att de yttersta fästpunkterna (3 på varje sida) sitter lite för långt in. Jag vet inte om ytterligare fästpunkter är möjligt då det är ganska fullt med kopplingar på vinschen. Ett alternativ man skulle kunna testa är att ta bort de yttersta kopplingarna närmast kortsidorna och flytta dom 40-50cm längre ut från mitten, alltså ännu närmare kortsidan, för att få ett jämnare lyft.

Kristian skrev:Skulle det hjälpa om ramverket var i metall?

Absolut, då hade jag inte haft problemet. Då jag själv inte har kunnandet för ett bra ramverk i metall tog jag offert. Har för mig att det blev någonstans runt 10 lax för material/arbete/transport och montering. Lite i överkant. Sen kom en glad Jensa med sitt stora hjärta och hjälpte mig. Grundplåten är asbra, vi ska se bara om det går att lösa på något sätt.
Funderar på flera balkar med s k fyrkantsjärn som håller det hela i schack. Men jag tror jag börjar med ledande kopparband i skarvarna för att se om det löser strulet inledningsvis. Jag ska ändå riva runt lite på banan nu.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Kristian 21 maj 2014, 12:58

Stativjärn är ju billigt. Sen skruvar man skiten bara...
Vi betalar typ 110spänn +moms för rör av denna typen och 30spänn +moms för 90graders vinklar så det är ju inga jättepengar...

http://www.bevego.se/webapp/wcs/stores/ ... ategoryId=
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav largasso 21 maj 2014, 13:13

Kan du inte utöka antalet fästpunkter i banan MED befintliga upphängningsrep typ:

Bild

Ursäkta den slarviga ritningen ! 8-)
Med öglan får du en självjusterande upphängnings punkt.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 66 gäster

cron