CIRCUIT DE JLS

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 21 jan 2013, 08:52

Den svaga länken är vinschen. Allt annat är typat för 400kg och uppåt. Utom vinschen som skall bytas ut.
Blir faktiskt lite sugen på en klassisk vev med utväxling. men jag har ingen bra fästpunkt för en sådan.
Nåväl, man kan flyga till månen så vinscha upp en bana i taket är ett facilt problem som löses snart.
:up:

*edit*
Varje rullhjul/schackel pallar för 400kg, och det är sex fästpunkter att fördela vikten på så det är inga problem med hållbarhet, det är kraften i vinschen som skall justeras.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav largasso 21 jan 2013, 10:50

Kan du inte köra med dubbelvajer? B-|
Då får du ju dubbla kapaciteten, fast det tar ju dubbelt så lång tid att vinscha ner/upp den 8-)
Har själv en VINSCH från Claesisjön som klarar 500kg med DW - 1299:- , som
jag har tänkt använda 8-)


VINSCH
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 21 jan 2013, 11:07

hehe, det är precis den modellen jag har fast snäppet under i kapacitet. 8-o Nu kommer jag som det ser ut ... köpa den med kapaciteten snäppet över den du har istället. Jag gillar att gardera mig, även om det inte märks på det första valet av vinsch.
:D
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav largasso 21 jan 2013, 11:50

Va!

Har dom en större modell ?

Om du menar 250/500 så är det utan/med dubbelvajer.
Jag köpte min för att hissa upp ett högtalarpaket i midsommarstången,
har aldrig haft problem - paketet väger en hel del (ca 150kg) och då kan jag åka med upp :w00t:
med mina 95 kg muskler.
Och det är med enkelvajer ! ! !

Hur mycket väger ditt bord ?
Kan inte vara mer än 150kg med bana
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 21 jan 2013, 12:43

Duhar rätt LaLa, bordet kanske väger give and take 70-80kg med c a 16 m² nålfilt utrullad på bordet.
När jag gick och hämtade kartongerna med bandelar så tänkte jag direkt *ouf* det här blir tungt. Har ingen våg på jobbet men uppskattar vikten på bandelar och DS-enheter till totalt 50kg till, så ja säg 150kg så är vi i överkant gissar jag.

Dubbelvajer? Jag älskar att känna mig lite okunnig ibland (jag menar det) Innebär det att man har ett schackel/rullhjul även nere på bordet och fäster vajern i taket så rullar hela konstruktionen på dessa hjul och belastningen blir därav mindre och upphissning av bana går lättare för motorn.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav largasso 21 jan 2013, 13:58

Här har du principen - så lyfter du dubbla vikten
nackdelen - det går åt dubbla längden vajer men du har väl 10-12meter i vinschen.
Annars kan du förlänga efter kroken mot bordet.
Bild

Bilden lånad från toolmonger.com. 8-)

Den extrakroken följde med när man köpte vinschen B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 21 jan 2013, 15:22

Ah, so this is my saviour...

krok.jpg
krok.jpg (140.68 KB) Visad 20697 gånger


1. Montera bort befintlig krok.
2. Montera på nya kroken.
3. Dra vajern från vinschen genom rullhjulet på den nya kroken...
4. ... och säkra den i den gamla kroken.
5. Haka på gamla kroken i fast mark/ögla i självaste vinschplattan.
6. Press play!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav largasso 21 jan 2013, 15:41

7. Enjoy !

Film !

Fast du behöver inte montera bort gamla kroken.
Jag tror den nya har någon sinnrik mekanism så att du kan öppna
och glida in med vajern, kallas tydligen snabbkoppling eller nåt. Nymodigheter ! "hmpf"

Gamla kroken sätts i därför avsett hål i "vinschkarossen" B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 07 mar 2013, 15:58

Okej vi ska snart sätta in den avgörande stöten med den nya vinschen. Kraftigare vinsch, rejälare infästning i både golv & vägg ... nu jävvvvvlar!!!
Bild

Men när jag närmar mig målfållan så tycker jag att det ploppar upp en del vettiga varianter på ursprungliga layouten.

JLS 09 B - Den förra spikade layouten får en hårdare chikan och en smidigare övergång. Mentalt gillar jag verkligen det här vänstervarvet. OBS, övergången är tänkt att den skall vara tvärtom mot hur layouten ser ut. Alltså först åker man över bron och sedan vänster böj ner och ut under bron in i chikanen.
Bild

JLS 12 - har många snabba partier men en döball dubbel chikan hämtat fråm klassiska Monza som det såg ut en bit in på 90-talet t o m tror jag. Kanske lite knepigt med sikten mitt i böjarna pga broövergång men det har funkat förut.
Bild

JLS 11 A - Denna gjorde jag efter helgens tävlingar då jag tänkte att det är väldigt tätt mellan kurvorna på de "små" klubbanorna vi kör på. Testade att sträcka ut allt lite helt enkelt.
Bild

JLS 10 B - Detta tror jag är den layout som kommer att bli mest fair och leverera jämnast varvtider. Ett plus är att den precis som 09B blir plättlätt att kurvvakta.
Bild

wadda'ya think?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Trampled_Underfoot 07 mar 2013, 17:01

Efter att ha kört några varv på respektive bana i min simulator så tycker jag att JLS 10B verkar roligast. Bra mix av bensträckare och "hålla tungan i rätt mun".

/ Henrik
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Aramis 07 mar 2013, 20:03

Trampled_Underfoot skrev:Efter att ha kört några varv på respektive bana i min simulator så tycker jag att JLS 10B verkar roligast. Bra mix av bensträckare och "hålla tungan i rätt mun".

/ Henrik

Ja, jag är beredd att hålla med! Men jag diggar verkligen en chikan innan parabolican. Men JLS 10 B är definitivt en bana med skönt flyt och lätt att lära sig (tror jag iaf), det finns ju alltid utrymme för modifikationer framöver så inget blir ju hugget i sten så att säga... Varvtider omkring 8 sekunder med NSR Porsche 997 är min tokvilda gissning! :beer:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Doc-Z 07 mar 2013, 20:08

Röstar på 7 sekunder :beer:
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Lempa 08 mar 2013, 13:38

Min röst går till... ja, jag pendlar lite mellan 10B och 09A av precis samma anledning som Aramis. Gillar också chikanen, men tror att helheten är bäst i 10B. Känns som det är bäst flyt i den, och samtidigt flera intressanta partier, men också rytmisk och förmodligen rät snabb! Så, atm får du ytterligare en röst till 10B!

Lycka till!

Hälsningar
/LL
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav Nico 08 mar 2013, 15:22

Kul med lite feedback. Det lutar ju starkt åt den uppdaterade varianten av den tidigare bra layouten som jag fastnat för. Dvs JLS 09 B, A-versionen har en slätare chikan och lite annorlunda kring övergången osv.
Sen har jag sedan dag 1... ja dag 1 från det att jag insåg att det här blir verklighet förr eller senare suktat efter en så lång R5-kurva som möjligt utan avbrott och det finns bara i JLS09B. Så jag kommer börja med den tror jag och längta efter att testa o bygga 10'an.

Anyway - fick förstås pålitlig tidtagning i paket för ett tag sedan. Very nice... men fjärrkontroll också. Naaajs!
Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: CIRCUIT DE JLS

Inläggav L Kongo 11 mar 2013, 17:32

Helspiffiga dragningar allihop!
Mycket inspirerande, i synnerhet då Racesteve's Dakalunia Speedway sett likadan ut
i över tio år så kom dina skisser väldigt lägligt.
Kan mycket väl bli så att det byggs en Southern State Rebel Confederate Kal P Dal DixieJLS-version framöver.. :thumb:
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 95 gäster

cron