Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 03 mar 2009, 17:32

Kanske lika bra att lägga dessa bilar i en riktig tråd istället för att förpesta diverse andra trådar med lösryckta bilder här o där.
SlotZ blir den pissgula Dinon enl nedan på ett Schöler 48. Gör nog inget speciellt med den tror jag. Lite klistermärken och kanske ta bort kofångarna, om man får?
Bild

Klass 1 blir Camaron och Klass 2 blir Lotus 30:an. Det blir 50 mm chassin till dessa tror jag.

Snabb Camaro-resumè:
Detta är en gammal lite skamfilad kaross jag haft sedan tidigare som jag ville renovera.
Först åkte den i bromsvätskejacuzzi, sedan primad o slipad, sedan lackad med silver o på det lite blått o klarlack.
Jag blev riktigt nöjd där ett tag :) . Sedan upptäckte jag att den var alldeles för trång bak. Behövde skärmförstoras o breddas.. :(
Bild
Bild
Bild

Fick ta fram rondellen och ta upp hjulhusen lite, sedan blev det till att försöka gjuta upp skärmbreddare. Efter det såg den dessvärre väldigt omskuren ut. 8-o. Byggde därför på lite minimala "skirts" längst upp för att få lite mer sedesam stil på den. Eftersom jag inte hade tänkt mig skirtsen från början kom dessa att ta lite av utrymmet inåt i hjulhusen så jag aldrig kommer att nå mina tänkta 75 mm spårvidd. Får nog nöja mig med 72-73 mm. Misstag även där således. :o
Bild
BildBildBild

Eftersom jag redan var nöjd med lacken tänkte jag mig att bara bättringsmåla på de delar jag byggt om. NBM (Next Big Mistake). :cuckoo:
Den lack jag hade haft på tidigare visade sig inte sitta kvar. Följde galant med maskeringstejpen här o där. Försökte desperat utöka bättringsmålningsareorna men det blev bara samma sak hela tiden. Det var ungefär som när jag minns min mor ta bort hår på benen med vax på 60-talet. Bara å ritscha bort! :w00t:
Fick bli jacuzzin igen!!
Bild

Nu är den iaf primad på nytt, denna gång med Humbrols grå spray, och vattenslipad. Ikväll ska silverlacken på!
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 03 mar 2009, 17:53

Här kommer lite jox om Klass 2 Lotus 30. Det är en gammal Strombecker-kaross från 60-talet. Den var ändå förstörd i främre hjulhus av tidigare ägare så jag tycker inte jag gör mig skyldig till något helgerån här. Strombeckers Lotusar var ganska enkla i utförandet. T.ex. saknades nedsänkt sittbrunn eftersom de hade inline chassi, till skillnad mot t.ex. Cox som hade SW och därför kunde ha en riktig sittbrunn. Cox var iofs mer påkostade o exklusivare överlag. Däremot anses faktiskt Strombeckers utgåva av just 30:an vara mer rätt på de grejor som finns där. T.ex. strålkastarnas placering och frontens utseende. Först tänkte jag konvertera den till en 40:a eftersom jag tycker dess ankstjärt där bak och bulan på fronthuven är tuffare. Det skulle dock bli för mycket jobb o pill med tillhörande göra&göra om så jag skippar det. Fick nog av Camaron... :drunk:
Jag nöjer mig med att ta upp de 6 hål som ska vara på bakluckan och försöka få till en hyfsad sittbrunn, om än något grund. Lite roligare motordetaljer ska det väl bli oxå. Här är dagsaktuell status.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Modellpularn 03 mar 2009, 17:58

Men du, det var en lattjo skärmbreddare. Ska du verkligen ha den där "läppen" kvar?? Ser liite mysko ut...... :rolleyes: Att du inte slipar upp den, så hjulhuset blir runt igen. Jag har varit inne på att eventuellt köra med en '70 Trans Am istället för '67 Camaron, den är bredare, och har skärmbreddare original, med runda hjulhus....
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 03 mar 2009, 18:05

Här är lite bilder på Camaro-gubben. Först provsitter han sin egen fina gråblå stol. Men det vet han inte för han har inget hövve. Inte så mycket annat heller. Han har lite meniskproblem också den kraken. På andra bilden har han börjat äta upp sig lite. På tredje bilden tjyvprovsitter han Lotusens lilla stol (Subaru 1/32) och funderar förstrött på Lotusens kommande sittbrunn till vänster.
Bild
Bild
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav snugged 03 mar 2009, 18:39

det var tamigfaen det pimpigaste lackstativ jag någonsin sett! :D :thumb: :up: :beer:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 03 mar 2009, 18:45

det var tamigfaen det pimpigaste lackstativ jag någonsin sett!

Ja... det viktigaste är inte hur det blir, utan att man gör det med stil.
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 04 mar 2009, 10:21

Modellpularn skrev:
Men du, det var en lattjo skärmbreddare. Ska du verkligen ha den där "läppen" kvar?? Ser liite mysko ut...... Att du inte slipar upp den, så hjulhuset blir runt igen. Jag har varit inne på att eventuellt köra med en '70 Trans Am istället för '67 Camaron, den är bredare, och har skärmbreddare original, med runda hjulhus....


70:an hade inte runda huljus, de var ganska raka längst upp o ungefär i höjd med midjevecket i karossen. Nu blev nog min raka linje lite för lång iofs. Nåt mellanting hade nog varit bättre när man ser det så här i efterhand... men jag kände att det började räcka här nu.... :D Det är ju lite som ska hinnas med innan 25/4, eller rättare sagt 12/4 eftersom det kommer andra grejor ivägen från det datumet. Kanske gör om det senare, eller kanske före. Får se vad klockan blir.. :beer:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav ZeeJay 04 mar 2009, 18:15

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Fräna byggen Svänn!!

Ska bli klart kul att se lineup på klass 2 med alla fina bilar som kommer att finnas på den startlinjen.... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 07 mar 2009, 10:41

Pularn skrev:
Ska du verkligen ha den där "läppen" kvar?? Ser liite mysko ut...... Att du inte slipar upp den, så hjulhuset blir runt igen.


Är det bättre nu då? Rundare än så här vill jag iaf inte ha dem.... Detta är nog första gången jag ändrat på nåt bara för att nån sagt till mig. :sceptic:
Men du hade nog fasen rätt............... :w00t: :D :D

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 07 mar 2009, 12:04

Det andra stallet jobbar vidare med Lotusen inför Skarpsnoppsläcket....
Sittbrunnen börjar bli upplastad o klar. Området runt o framför förarens ben är nu epoxiförstärkt, vilket är väldigt viktigt ur säkerhetssynpunkt. De gamla skadorna framom framhjulen, som var orsaken till att denna kaross fick vanhelgas på detta sätt, lagas. Lite motordelar med alldeles för tjusig krom har svärtats ner lite. Avgasröret längst ner kommer det att sitta 2 av ovanpå bakluckan o rakt bakåt. Unegfär som på 1/1:an längst ned.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav ZeeJay 07 mar 2009, 13:22

:klappa: :klappa: :klappa: :klappa:

Det blir fina byggen det där Svänn!!
Kul att se hur du går tillväga med plastningar och oförstående om hjulhus så häller jag med....ändringen gjorde det mycket snyggare! :thumb: :thumb:

Satt igårkväll och däckslipade för fullt...ska själv idag påbörja karossbygge med Ferrari #2....klart kul att sitta o peta, meka, lacka....så får man bara hoppas att de sen går bra på banan..... :D :D
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Modellpularn 07 mar 2009, 15:23

Nu ser Camaron MYCKET bättre ut! Du ser, det funkar med lite konstruktiv kritik.... :rolleyes: Och Lotusen får nytt liv, spännande!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Harry Lime 07 mar 2009, 17:18

Hej Svänn
Jag gillar dina tre projekt, tyder på endel integritet, skall bli kul att se dem.
Mvh
Harry
Harry Lime
Depåman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2009, 16:27
Ort: Stockholm

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 08 mar 2009, 12:43

Jag tackar för era kommentarer. :)
Förvänta er inte för mycket bara. Jag har aldrig haft den där riktiga fingerspitzgefulen som en del har och som gör att man får till den där perfekta finishen på saker o ting. På lite håll brukar det oftast se ok ut men tittar man noga ser det som regel lite mer grovhugget ut. Lyckas aldrig spackla o slipa så skarvar blir osynliga, lite osymmetri, lite ojämn lackering etc etc.. Detta gäller allt jag håller på med, oavsett om det är mina båtar, 1/1-bilar, jobb i huset eller modeller.
Men det är kul ändå. :D
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav ZeeJay 08 mar 2009, 12:51

Svänn skrev:Jag tackar för era kommentarer. :)
Förvänta er inte för mycket bara. Jag har aldrig haft den där riktiga fingerspitzgefulen som en del har och som gör att man får till den där perfekta finishen på saker o ting. På lite håll brukar det oftast se ok ut men tittar man noga ser det som regel lite mer grovhugget ut. Lyckas aldrig spackla o slipa så skarvar blir osynliga, lite osymmetri, lite ojämn lackering etc etc.. Detta gäller allt jag håller på med, oavsett om det är mina båtar, 1/1-bilar, jobb i huset eller modeller.
Men det är kul ändå. :D


Håller med i allt! Kul alltid att föröska sig på lite mekande själv..oavsett skala men är av samma härkomst att få till den där sista finfina finishen...den överlåter jag till andra...hehe....ser det bra ut så jag är nöjd så brukar det räcka gött!!

Själv funderar jag på att nån gång testa att modda om nån kaross rejält men har inte haft varken tid eller ork att sätta fart på nån rejäl plast/spackel projektering...

Försöker just nu själv att få min Ferrari 330 att överleva mina ibland lite lagom fatala wreckups... :D :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster