Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 12 mar 2009, 16:23

Måste dock få fatt på nya fälgar då bredden jag har är för fet...går inte in under karossen...

Ta rondellen å sen lite klet av nåt slag..... :D
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Kizmiaz 13 mar 2009, 01:51

ZeeJay skrev:Najs reg nummer Svänn....blir allt man ser av den bilen på banan förmodar jag...hehe... :thumb: :thumb:

Det saknas nå't på den plåten... :-P

Men Ellinor låter förbaskat trevligt. :up:

Bild
Användarvisningsbild
Kizmiaz
Depåman
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 24 jan 2008, 02:25
Ort: Badsville, Ostrogothia

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 13 mar 2009, 11:19

Kizmiaz skrev:
Det saknas nå't på den plåten...

Nejdå... rövslickeri har aldrig varit min grej. :red:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 14 mar 2009, 13:04

Tuggar på lite med Lotusen så länge...
Hade ju lite längre upp i tråden målat klart den gröna lacken och funderade på att dekorera med lite gult. I mitt undervedmetna sa en röst, förmodligen ett spår av tidigare erfarenhet/misstag, att det inte går att spruta gult på denna fina blanka mörkgröna lack. Men med 3 bilar i luften o känslan av tidspress så.... kanske det går, lika bra att testa. Som de flesta av oss vet är ju dock problemet att det går ju nästan aldrig när det är sådär. Gjorde det inte heller :cuckoo: . Slutade med nedmattning igen och primer där det gula skulle vara. :D
Sedan på med gul färg, maskering av den, o på med ny grön. Vissa eftersjusteringar krävs. Måste skaffa bättre maskeringstejp avsedd för ändamålet.... :sceptic:

Nu får lacken härda ordentligt några dygn innan jag gör nåt mer åt den. I mellantiden kanske man kan fortsätta med inredningen. Har inte några passande grejor till detta egentligen, men vad brukade det vara i dessa bilars sittbrunnar?
En hel del aluminium tror jag.... Då så! Bild

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 14 mar 2009, 13:56

Camaro-stallet har sedan sist varit hos glasmästaren och fått nya fram o bakrutor av förpackningsplast. Klantarslena förstörde 3 nya rutor innan de var klara. Den gamla instrumentbrädan (med Radio) har fått en uppsnoffsning och monterats. Den + ett par bekväma fåtöljer var det enda som fanns kvar av inredningen.

Just nu pågår ett mycket spännande moment... Chassit, ett 50 mm Schöler, håller på att sätta sig. Funderade mycket på hur jag skulle få dit detta rätt. Jag kan inte ha det flush med karossen som tänkt eftersom det blir för trångt därinne då. Måste ha det ca en chassitjocklek nedanför. Detta i kombination med Camarons kraftigt insvängda sidor som automatiskt vill trycka upp chassit i kupèn medan limmet härdar var ett stort problem. :-?
Ända tills jag insåg att chassit har integrerad porto-power... Justerade upp bakaxeln så hjulen bottnar i hjulhusen och håller emot på lagom höjd. Fram satte jag en skruvdomkraft i pickupp fästet. Nu tror jag det ska sitta stumt ett par dygn.
Efter jag gjort detta kom jag på att jag bara slipat bort färgsprut på en av karossens insidor. Det där med 50+ igen.... Får väl se om det håller när den dänger i sargen. :-\

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Nic 14 mar 2009, 15:18

Jag stumopererar h-plattan innan jag gör allt sånt här.
Sen tejpar jag fast chassiet på en setup-platta. En del har provat med skruvar med, men se till så du kommer åt att lossa skruvarna med. Nu kan chassiet inte rörasig, och då limmar jag karossen på lämplig höjd. På en modern bil, typ 962(Jag minns när den kom, alltså är den modern!) så sätter jag chassiet flush med karossen. På äldre bilar blir det oftast snyggare med lite höjd, bla för att få in tillräckligt stora hjul.

Din lösning med Porto-power ska jag prova någon dag. Inte helt olistig må jag säga.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav ZeeJay 14 mar 2009, 19:31

Visst är det kul Svänn!!

Att först inte helt få till det men sen göra om och göra rätt!

Tycker Lotusen blir helrätt med den gul race linjen !! :thumb: :thumb: :thumb:
Gillar verkligen den mörkgröna Britishgreen med gult...lite av klassiskt tema så helt rätt gjort och mycket lyckat resultat.

Ska bli kul att se vad farbror Frej med en aluburk kan göra...vips vaps så....;-)

När det gäller chassi och fästa det till karossen så är det ett tufft moment ...Ferrarin har som din amerikanare lite rundade sidoformer men fick till en bra lösning där jag fick kränga karossen över chassit...gick bra men lite knepigt för att inte få ut repair extreme på allt...

Dags nu att ta tag i nästa projekt som blir Ferrari #3 i högen...sen en Aston DBR9 till....sen går jag på att fixa Ellinor.... :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 15 mar 2009, 18:35

Lotusstallet stretar på... Nu har värmeskölden mot motorn o soppatanken i handknackad alujumjum kommit på plats. :)
En konsol för växelspaken och som döljer växellänkaget sitter på styrbordssidan och är skymd på bilden.
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Modellpularn 15 mar 2009, 19:11

Nice tinwork, man!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 22 mar 2009, 13:34

Jag börjar se slutet på Lotusens inredningsbygge. Stolen ska justeras och brandsläckare monteras men det värsta är gjort. Leatherlooken på stolen är bara fejk. Ett problem bara. Varvräknaren är borta. Jag hade satt fast den till höger om ratten men helt plötsligt var den bara borta. Han får klara sig utan nu, orkar inte krångla med detta....
En gissning är att det är gringubben i Camaron som snott den.

Han har föresten svidat om till rött och suttit på huset sedan 4 i morse. Rekommenderade honom GI för flera veckor sedan men han lyssnar aldrig. Nu fick det bli starkare grejor... Äckligt. >:-S

Bild
Bild

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Lunkan 22 mar 2009, 14:07

Ser j--ligt bra ut! :thumb:

/ :blueflag: Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 22 mar 2009, 19:05

Tackar. Ratten blev lite kladdig. Det är en 1/32-ratt som jag limmade kabelhölje runt för att få den lite större, men limkladdet syns faktiskt lite mindre i verkligheten.
Han får iaf bättre ratt än Camaro-killen. Han får en av samma kabelhölje, en knappnål och ett gem... :)
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav ZeeJay 23 mar 2009, 09:55

Häftigt Svänn!! Så enormt häftigt att se din egen skaparförmåga att ur en aluburk..sugrör o för en annan sånt man lägger i återvinningen tar du reda på och skapar egna figurer och inredningar av.... 8-o 8-o :thumb: :thumb:

Helfränt!!

Blir ju jättehäftig Lotus och ska bli kul att se den up close i Stockholm!! :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Svänn 23 mar 2009, 15:13

En stor dag i Lotusstallet. 289:an har lyfts i.. :D
Vi fick vända på ena ventilkåpan för att filterlocket för vevhusventilationen skulle passa in men det går lika bra ändå. De bruna fläckarna på luckan är inte olja. Vet inte vad det är, det finns bara i kameran. Nu saknas bara avgassystemet. Vet inte riktigt hur det ska bli, ska börja räkna på det nu. 8-)

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil(ar) - Svänns Skarpnäckare

Inläggav Modellpularn 23 mar 2009, 15:24

Tjusigt! Blir bättre för varje gång. Snygg räddning av Lotusen som sagt.
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron