Sideways Lancia White Body med Martini dekaler (byggde den innan jag visste att Sideways skulle släppta sin Martini version ) anpassat chassi för "flytande" kaross.
Sideways Lancia med SlotIT motorvagga.
SlotIT 956 White Body med Racer fälgar bak.
FLY 934 med HRS1 chassi
Sideways Capri med hård offset SlotIT motorvagga samt Scaleauto foam bakhjul.
Senast redigerad av Woody 11 dec 2014, 10:37, redigerad totalt 1 gång.
FLY 935 med förstärkt och anpassat chassi för "flytande" kaross.
Spirit 635 Detta är en 635 och den gröna FLY som jag felaktigt skrev var en 635 är ju en CSL och nu kan jag inte ändra i första inlägget så det får stå som det står... Denna 635 passar inte riktigt in i min park så den kommer att avyttras, har även några bilar till som kommer att åka för att ev. lämna plats till fler Gr.5 framöver.
Fina bilar Woody. Gr. 5 är en grym klass med många pärlor. Du saknar Porsche 935/78 som borde vara given i din samling. Funderade igår ifall jag skulle köpa ett HRS-chassi till min Fly BMW 3,5 CSL och jag ser att du använt dig av originalchassit och klämt i endast en motorvagga. Den lösningen skulle vara gratis men det kräver ju en del arbete. Får ta en funderare...
Men jag undrar varför du fullkomligen massakerar dina chassin och kapar bort så mycket? Chassit ger ju stöd åt karossen och förhindrar att karossen viker för mycket och tar i hjulen eller banan.
Jag vill inte att chassit skall begränsa karossens rörelse men jag låter aldrig karossen vika så pass mycket att den skulle ta i däck eller bana. Utgår alltid med karossen fastspänd för att sedan skruva ut om behovet finns och jag har aldrig behövt lossna så pass mycket att de funnits risk för att karossen skulle ta i däck eller bana. Detta har alltid funkat för mig.
FLY 3.5 CSL var en liten utmaning men det funkade, den går fantastiskt bra! Om du kollar noga så ser du även förstärkningarna jag tvingats göra.
Det där med att massakera chassit och att chassit skulle vara ett stöd för karossen är jag fortfarande inte med på. Om du använder ett HRS-chassi med två fästpunkter som jag gjort med Porsche 934'an och inte som jag gjorde på Caprin och BMW'n så finns där inget stöd för r karossen och jag kan lova att Porschen fungerar perfekt!! Caprin och BMW'n fungerar även dessa precis enligt förväntan.
Den sämsta egenskapen med HRS-1 & 2 chassin är dock att bakaxelbussningen på drivande sida har en tendens att börja glappa i sitt fäste som gör att bilen hoppar lite kurvorna, men det är ju lätt åtgärdat med en liten klick superlim eller dylikt.
...det sistnämnda gäller såklart SlotIT motorvagga och framförallt AW, att jag kopplade till HRS chassin var att det hände senast på BMW'n och att jag var lite trött när jag skrev det
Med superlim lösningen menade jag att en liten klick där man trycker i bussningen, låt torka och sedan trycka tillbaka bussningen, det räcker oftast för att få bort glappet.
Karossen ska vila på chassit och endast flyta uppåt, och då gärna en aning fram och mycket bak. Det räcker med en aning luft mellan chassi och kaross runt om för att karossen ska kunna flyta. Tar man bort mer blir det aldrig bättre. Med HRS har iallafall jag använt mig av fästena som man har på sidorna av karossen och då fått helt stumt. Fungerar klockrent på vissa bilar och lite sämre på vissa andra. Då har jag betydligt lösare motorvagga för att kompensera. Har en Carrera Porsche 935/78 med HRS som skuttar i vänstersvängarna, ska prova att göra piggarna mindre så att karossen kan flyta lite, åtminstone inte klämma så hårt. Den karossen är tung och kan vara orsaken till skutten.