Maskera en bil.?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Maskera en bil.?

Inläggav GTA 10 jan 2013, 14:17

Har börjat att måla om några bilar. men färgen rinner under maskringstejpen ibland. :-x

Vad använder ni för att maskera en bil?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Maskera en bil.?

Inläggav Nico 10 jan 2013, 14:34

My best buddies....

Bild

Bild

Dessa tejprullar är inte gratis kanske, men dom är i mitt tycke bäst. Sen finns det vanlig målartejp för att bara täcka större fält på bilarna när man ska lacka. Detta är alltså för finliret.
Jag är mycket noggrann när jag maskar. Och ser till att trycka till så hårt underlaget/plasten håller för 8-)
Jobbar även lite med tunnare maskeringar, typ 0,7 och 1,0mm tape. Men den är desto svårare att hitta imellanåt. Är inne på min sista rulle 0,7 just nu.

Välsorterad modellnasare ska ha Tamiyas maskeringstape hemma.

Om du sprayar bilen och det kommer in färg under så kan du alltid testa att lacka betydligt tunnare och två gånger extra istället. Ibland kan jag trots mitt tillvägagångsätt uppleva att det är som att färgen själv lyfter tejpen när det blir för mycket.

Hoppas det hjälper.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Maskera en bil.?

Inläggav GTA 10 jan 2013, 17:48

Tack för ett bra svar.

Felet tror jag för mig är för mycket färg & för löst tryck på tejpen. ska testa igen ikväll.
:up:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Maskera en bil.?

Inläggav mINdAt3z 10 jan 2013, 20:00

Använder Tamiya också på tips från Ninco tror jag, har funkat bra efter det med att följa hans knep.

Gjorde dock ytterligare en tabbe, tog en "mjuk" rundad plastbit för att trycka på tejpen lite hårdare då jag också fått flytningar under tejpen vid tillfälle, och råkade istället repa sönder lacken under. Var inget kul... bara sätta igång och slipa ner bilen igen.

Så gör inte om det misstaget. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Maskera en bil.?

Inläggav Gulf Persson 11 jan 2013, 10:10

Vill man vara nästan hundra på att ingen färg kryper under tejpen så har jag ibland sprayat med bottenfärgen ett tunt lager efter att jag maskerat. Kryper den under då är det kulören man ska ha på sin fartrand eller vad det nu är så det gör inget. Nackdelen är väl att kanten blir ytterligare lite tjockare mellan färglagren. Har även använt mig av klarlack eller Johnson golvpolish som spärr mellan tejp och färg.

För att trycka till tejpkanten använder jag mitt universalverktyg nummer ett, cocktailpinnar/tandpetare den runda modellen. Dessa är kanon till en massa jobb såsom limning, rengöring, skrapa bort färg som hamnat på fel ställe, stryka fast Bare metal foil, röra om färg och en mängd andra saker, billiga är dom också :thumb:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Maskera en bil.?

Inläggav GTA 11 jan 2013, 15:35

tack för allat tipps.. bilen ligger på tork nu, återkommer hur den blev.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Maskera en bil.?

Inläggav GTA 13 jan 2013, 17:09

gick bättre än aväntat men man har fortfarande mycket att lära sig.

Tack igen för tippsen. :up:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Maskera en bil.?

Inläggav Olle C 14 jan 2013, 13:50

Man kanockså köra ett varv med klarlack efter att man har maskerat, då "låser" man skarven. Brukar fungera finfint för mig när jag bygger modeller.
Olle C
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2013, 20:04


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster