Lyse i bil LED

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Lyse i bil LED

Inläggav Lasp 09 jan 2013, 17:58

När jag var på Biltema för att köpa nya torkarblad till den nya rutan hittade jag sex lysdioder på ett 9V batteri

Blocklite naken.JPG
Blocklite naken.JPG (26.8 KB) Visad 6222 gånger


Det kostade under 30:- Bara batteriet kostar över 40:- på vårt ICA.
Och kan demonteras för lyse i en 1:24 bil eller så löder man loss plattan och kör med den.
Hoppas att jag vågar mig på med ytterligare ett exempel på hur man enkelt (och relativt billigt) kan ordna lyse i en bil. ;-)


Man kan välja Off , 2 lysdioder eller alla sex, lämpligt att byta ut två mot röda då!
Bilagor
Blocklite2.JPG
Blocklite2.JPG (18.32 KB) Visad 6169 gånger
Blocklite6.JPG
Blocklite6.JPG (15.56 KB) Visad 6224 gånger
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Lyse i bil LED

Inläggav ezburn 29 nov 2013, 22:25

mINdAt3z skrev:Precis, likriktare med 4 dioder = full wave bridge rectifier som jag postade till. Det som retar mig är att allting tar sån otrolig plats i bilarna.

Och då har vi inte kommit till möjligheten att ha bromsljusen på när vi bromsar än.... är nyfiken på om Lennart kommer visa oss en smartare lösning eller om det bara är så att vi måste få in en kondensator sedan för att bromsljusen skall fungera när bilen inte har ström.

Lägg sedan på digitalchippen för oss som är lagda åt det hållet, så börjar det bli en hel del elektronik som man skall trycka in någonstans. :D

Den där banan från Rallyhub är bara helt VANSINNIGT sjukt vacker. Man kan inte göra annat än att bara sitta förstummad och förundras över hur han lyckas.


Kanske kan vara något?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -4a-p90051
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: Lyse i bil LED

Inläggav Lasp 29 nov 2013, 23:08

Kul att någon av mina trådar kommer upp!
Jag har sedan länge, pga , en sorts mobbism avstått från BBF och kommer att så göra. :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:

Men jag säljer en del på Tradera och behåller mycket av Carrera och MagRacing som somliga inte tycker passar här! :cuckoo:
Senast redigerad av Borgis 01 dec 2013, 22:27, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Otillåten länkning till säljsida. "Köp- och säljannonser eller länkar till ens egna annonser på andra sidor är inte tillåtna."
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Föregående

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster