Dags att fräsa en bana :-)

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Dags att fräsa en bana :-)

Inläggav mickemax 08 dec 2012, 17:26

Nu ska jag försöka att ge mej på att fräsa en bana i mdf, Jag har fixat mdf skivor och en fräs men var tusan får jag tag i koppartejp?? Är det något mer jag måste veta eller är det bara att rita, mäta o fräsa :-) Banan jag ska bygga ska bli på en yta av 2.5 x 7 meter så jag är väldigt tacksam för förslag på layout och andra tips :-) Jag har en ninco bana uppsatt just nu men den ska packas ner nu.
IMG_2954_01_01.JPG
IMG_2954_01_01.JPG (67.91 KB) Visad 9210 gånger
Friskt vågat ute är halva inne
mickemax
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2011, 15:03
Ort: Hällefors

Re: Dags att fräsa en bana :-)

Inläggav fightfireman 08 dec 2012, 18:54

Kolla gärna i min länk: viewtopic.php?f=23&t=8415

En Lexanlinjal underlätter betydligt fräsningen och man kan få till vilken kurvradie som helst.

Jag köpte min koppartejp av en glasmätstare men man även köpa av ifrån Swedish slot shop m.f.

Lycka till
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Dags att fräsa en bana :-)

Inläggav Lasp 08 dec 2012, 19:49

Finns ju massor av koppartejp ute på eBay, annars får du skära upp strimlor själv med hjälp av en dokumentförstörare som jag gör. Kolla gärna in andra byggtrådar.

Du får naturligtvis låna Lexanlinjalen som FightFireMan har just nu och så finns det tejphållare rätt nära dig ;-)

Kolla in OSR sidor.

Har även märkt ute på internationella sidor, Slot Car Racing är en stor hobby, att man gör mer och mer egna banor.

Så lycka till med din ambition säger Lasp

PS/
Riktigt avundsam på din yta! Gör gärna så att du fräser dina banor i lösa delar!
Jag tror att hela konceptet med att fräsa i hela skiva är fel!
Ha ett bra underlag, fräs som FighFireMan har gjort, se hur även Lala delar upp sektionerna.
Då kan man använda 8 - 10 mm MDF som bandelsmaterial, Enklare att byta ut sektioner.
Många banor där ute i verkligheten byggs ju om då och då!
/DS
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Dags att fräsa en bana :-)

Inläggav Pyspunka 08 dec 2012, 20:21

Hej!

Grattis! Kan bara instämma i hejaropen. Jag passar även på att föreslå att du åtminstone reflekterar något kring att kunna packa ihop/ hissa upp/stuva undan banan. Det kan ju hända både det ena och andra i framtiden. Svärföräldrar som tänkte att de skulle stanna en tid istället för att åka hem direkt efter middagen tillexempel... För att inte tala om en flytt.

Ta många bilder och lägg upp både framgångar och misslyckanden.
Byggtrådar är superkul att följa.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Dags att fräsa en bana :-)

Inläggav mINdAt3z 08 dec 2012, 21:20

Ska bli kul att följa ditt projekt. :) :up:

Koppartejp ska du nog absolut köpa på e-Bay från Kina. Du får 150m för priset av 30m i Sverige. Fundera på om det kan vara värt att köpa tejp som leder ström på båda sidor. Lite dyrare men borde ge en lättare jobb vid t.ex. Skarvning eller lagning.

Har köpt ett gäng gånger nu, bra pris,mera kvalitet men räkna ,ed 2-3 veckor för leverans. Var inga problem med tull.mde anser väl inte att det har något värde.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster

cron