Mtrl val för upphängd bana

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 09:24

Hej!
Har nu haft min bilbana på golvet i vardagsrummet i 5 dgr. Börjar skarpt fundera på upphängd bana. Ytan bör vara ca 2x3m (har inte ritat bana än - vill först komma fram till hur stor yta jag kan anv). Vill gärna att plattformen ska vara så lätt som möjlig. Funderar på cellplast med ngt lättmtrl på sidor/botten (balsaträ/tunna listskivor). Vet (sen jag byggde hus) att cellplast/frigolit kommer i rätt stora skivor, men kanske inte 2x3 m. Då får man kanske delvis "armera frigoliten om inte materialet i "kassetten" är stabilt nog. Cellplast/frigolit för att lätt kunna skära ut kabeldragningar mm..
Iom att man nu är frånskild & bor i lgh så ska ev detta bygge hänga i vardagsrumstaket. Dock vill jag att alla sidor ska vara vitmålade (för att "smälta in" & ev med lampor under - har 2.6m i takhöjd. Vill heller inte att en massa kedjor/sladdar ska synas när plattformen är upplyft mot taket.

Är jag helt ute o fantoserar eller är detta möjligt?? Tacksam för input / tips...

//Val

PS! Tanken är att ha SSD PÅ plattformen - alltså inte skära bana eller likn.
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Lasp 03 aug 2012, 09:32

Visst tänker du rätt! Det är möjligt.
Jag trodde att jag behövde fyra punkter för blocken, men ändrade till två!
Man måste då hålla balansen tills banan når taket, men det är enkelt. Väl i taket är den rätt.
Som sidostöd kan du använda skummad cellplast eller den vita bubbelwellpappen. :cuckoo:
Låter du armeringsjärn gå igenom som mittbalk så kan du fästa blocken där.
Och de stora cellplastskivorna finns. :up:
Fundera mer på golvställningen. Den behöver ju kanske inte hissas upp!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 09:34

Kul att jag iaf tänker åt rätt håll.. Whatabout upphängningsmekanism som är "låg"? Dvs att plattformen kan höjas maximalt... Jag kan INTE åsamka skador på taket, ja förutom några borrhåll...


Lasp skrev:Visst tänker du rätt! Det är möjligt.
Jag trodde att jag behövde fyra punkter för blocken, men ändrade till två!
Man måste då hålla balansen tills banan når taket, men det är enkelt. Väl i taket är den rätt.
Som sidostöd kan du använda skummad cellplast eller den vita bubbelwellpappen. :cuckoo:
Låter du armeringsjärn gå igenom som mittbalk så kan du fästa blocken där.
Och de stora cellplastskivorna finns. :up:
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 09:35

Kanske jag får leva med att jag måste ha ngt stöd jag tar fram, men det e ok..
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 09:38

Fan.. hjärnan tänker bilbanor.. men MÅSTE fixa ngra viktiga rapporter till chefen... Det är det negativa med att till 90% jobba hemifrån.. Ibland svårt att fokusera på jobbet :-P
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 09:40

Bilbaneplattformen skall oxå BYGGAS i vardagsrummet... har inget garage med allsköns verktyg o "smutsplats"......
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Lasp 03 aug 2012, 10:04

En fundering som jag har haft är att ha en fast del stående efter en vägg, med kablage och garaget och slikt.
Så sänker man ner den stora raceytan och lägger några broar tillverkade i Forex eller Sintra som det också heter. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 10:14

Idén är bra generellt. Men det funkar tyvärr inte i min lgh. Har gått omkring o mätt överallt & enda möjligheten är en del av taket i vardagsrummet. Har ju en sån där modern öppen lgh med fönster överallt. Mitt eget sovrum fungerar redan som arbetsrum & musikstudio så där e det kört. Flickornas 2 rum, no chance. Ingen plats vare sig på tak eller väggar... Teleportering hade varit perfekt


Lasp skrev:En fundering som jag har haft är att ha en fast del stående efter en vägg, med kablage och garaget och slikt.
Så sänker man ner den stora raceytan och lägger några broar tillverkade i Forex eller Sintra som det också heter. :cuckoo:
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Mtrl val för upphängd bana

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 10:52

Forskade lite i Cellplastvärlden. Uppenbarligen är det cellplast av XPS-typ man ska ha, inte EPS. Iom att jag vill ha plattformen så lätt som möjligt så funderar jag på:

- Cellplast-plattan 2x3m. Tyvärr verkar det som att den måste byggas av 4 plattor. Då bör man nog semiarmera dem. Typ borra 40cm (?) håll på sidorna o föra in aluminium (lättaste) stavar. Dessutom limma ihop dem.

- Kassett som "klär" plattformen. Balsaträ (dyrt?) eller fanér (billigare). För att ge stabilitet kan man ju ha ett kryss under gjort i aluminum eller trä som "går runt kanten upp" till fästanordning för linorna... Det slog mig nu medan jag skriver att man kan blanda "beklädnaden" på cellplastplattformen.. Tunt trä / lister på kanterna & ngt annat i botten.

- Löst stöd man tar fram som plattformen hissas ner på. Bockar, barstolar eller dylikt. Ungarna kommer ju inte att kunna undgå att luta sig mot plattformen...

- hissanordning/vinsch: INTE EN ANING
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster