Ljus

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Ljus

Inläggav mINdAt3z 14 jul 2012, 12:13

Hej,

Det har ramlat ner två Slot.it white kits här i den regniga sommaren och i väntan på lite airbrush färg som ligger på beställning från UK, och publik förnedring när man sedan postar bilder på sina första helt självständigt målade bilar på forumet, så tänkte jag trixa lite med elektroniken.

Finns ju justa light kits där ute. Slot.it´s SP16 har funkat bra för mig som blandar lite analogt med digitalt. Men jag funderar på om det inte kan bli både billigare och snyggare (och ROLIGARE!) att bygga ihop något själv.

Vad säger ni? Sparar man några kronor på att bygga ihop egna light kits eller är det bara jobbigt? Är det någon som har en färdig design och en komponentlista?

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Ljus

Inläggav Lasp 16 jul 2012, 20:25

Och det varde Ljus!
Ljus i bil.PNG
Ljus i bil.PNG (35.58 KB) Visad 6686 gånger

Här är en av många lösningar. Men Slot it SP16 är inte dumt om man vill ha en liten och snabb lösning.
Annars kan man hämta mycken inspiration här:

http://slotcars.carlsoncomputers.com/ar ... lights.asp


Klicka på länken page så får du många tyska uppslag!

Lycka till med Ljuset säger Lasp

Det gör en himmelstor skillnad att köra med lyse i vagnarna.
Kom ihåg att Led går mycket bra att hårdhänt bearbeta så att de passar, tex slipa ner de röda leden till mera platt yta.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Ljus

Inläggav mINdAt3z 16 jul 2012, 22:05

Tackar ännu en gång och bugar Lasp. Nu ska de fina små Slot.IT Lola bilarna få lite hemmasnickrade ljus. Även om det inte är billigare, så är det ju så mycket roligare att pilla lite själv. :D

Och absolut gör det skillnad. Fattar inte varför inte varje bil kommer förbyggd för ljus. Kikade lite på mina Avant LMP bilar... får nog uppfinna en trådlös strömöverföring om jag skall lyckas där. Inte mycket utrymme för kablar.

Liseberg i morgon, sen blir det ljusbygge.

Tack igen Lasp.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Ljus

Inläggav Lasp 16 jul 2012, 22:10

Du petar in Led dioderna så kompakt som möjligt, använder tejp som ledare fram till en punkt där du kan ha testpinnar (fjädrande) som sitter i den nedre delen av bilen. Detta gör att det inte finns kablage mellan chassi och kaross, lätt att ta av och meka.
Komponentpriset för några led, motstånd och Goldcap samt de små dioderna bör vara överkomligt ;-) :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Ljus

Inläggav mINdAt3z 16 jul 2012, 22:53

Smart Lasp. Det skall provas. Att jag inte tänkte på det nu när jag fick 300m koppartejp från kina idag. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster

cron