LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav largasso 09 mar 2012, 13:43

Till en dragstrip är det nog bäst med fotodioder/ljusbågar!
2 st parallellkopplade borde funka bra, även om det blir lite bygge.
Läsgafflar kanske, men stegrande bilar kan bli ett problem.

Man skulle även kunna koppla som en butiks-dingdong, på sidorna
om spåret för att slippa bågen, men som sagt kräver nog lite seriöst byggande
för att bli riktigt bra.

Deadstripen är säker men skapar lite problem.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 09 mar 2012, 19:27

ska fundera ut vad jag ska använda.

har laddat ner både UR & lap counter. på båda kan man välja att LPT porten ska användas.. men det finns ingen info eller port nr för tidtagning. är det möjligt? vad går jag in & ändrar? :cuckoo: :rolleyes: :(
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Lasp 12 mar 2012, 11:35

Ibland blir det svårt att svara på frågor! Jag vet, jag ställde liknande i början!
Man vill så mycket att man frågar om digitala och analoga problem på en och samma gång!
Man tar problem från Dragstriprace till pitstopstop!
Bra svar av Henrik, grön lampa på stegen skall starta tiden, och deadstrip räcker för avslut. Men en fotocell, eller gaspådrag kan detektera tjuvtart.
När det gäller Id vid pitstop så har man separata spår vid analog bana och exempelvis RFID vid digital bana.
Båda programmen du testar har denna funktion, tags, brickor kan du få av mig.
O2 sänder Id om man sätter två magneter efter varandra!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Lasp 12 mar 2012, 11:35

Ibland blir det svårt att svara på frågor! Jag vet, jag ställde liknande i början!
Man vill så mycket att man frågar om digitala och analoga problem på en och samma gång!
Man tar problem från Dragstriprace till pitstopstop!
Bra svar av Henrik, grön lampa på stegen skall starta tiden, och deadstrip räcker för avslut. Men en fotocell, eller gaspådrag kan detektera tjuvtart.
När det gäller Id vid pitstop så har man separata spår vid analog bana och exempelvis RFID vid digital bana.
Båda programmen du testar har denna funktion, tags, brickor kan du få av mig.
O2 sänder Id om man sätter två magneter efter varandra!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 12 mar 2012, 22:32

Tack för att du svarade.. jo jag har mycket frågor, men funderar på hur jag ska ha det & bygga så det inte blir sååå mycket fel sen när jag sätter igång med banan.

har hunnit en bit med dragstrippen.

Just nu har jag fräst en 201m bana (skala 1/32,,,,, nästan) den är målad stripad & provkörd. funkar kanon.!

resten (201m) ligger ute i garaget & är nästan klar. ska bygga räcken & sätta ihop till 402m.
Som strömmatning har jag ett Lenovo bärbar laddare på 16v & 4,5amp.

slot car datorn med både UR3 & lapcounter är installerat (win7)

väntar på motstånden tidtagningen.. letar även en design till startgranen.


Efter lite testkörningar så kan jag konstatera att OJ vad bilarna går olika. blir spännande när banan blir dubbelt så lång ca 12m. vilka bilar kommer att vara startsnabba / komma ifatt på slutet.

har involverat lite kompisar så nu blir det trimma bilar.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Lasp 13 mar 2012, 10:36

Hur tänker du fånga upp bilarna?
När jag visade min bilbana, Silverstenen, ifjol för äldste grabben och barnbarn var hans tanke direkt en strip!
Började mäta på kontoret ;-) http://www.Team-Aspenryd.Se
Jag har sett skumgummi, vågigt som kilar för att fånga bilarna! :cuckoo:
PS/ Jag har nog missat dina fina bilder /DS ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 13 mar 2012, 21:24

Klart du ska ha en stipp. =)

uppfånget har jag inte kollat så mycket på än.. just nu är det en kudde.

bilder kommer nog senare.. jobbar som it tekniker på dagarna så jag vilar från det jobbet när jag är hemma =) men ska fota lite när det är klart. & jag fått bilarna från tradera.. . jävlans vad tröga en del är på att skicka. har väntat i 8 dagar på ett paket med 3bilar.

just nu har jag bara en vanlig ferarri att leka med =(
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Pyspunka 13 mar 2012, 23:41

Jag har kanske missat något inlägg, men bara för att det ska vara sagt; en deadstrip behöver inte vara liktydig med strömbortfall till bilen. Lägg två smalare separata strippar på ena eller båda sidorna, den ena kan vara matning och den andra kan hantera tidtagning. Det finns flera scheman på webben. Bilen behöver alltså inte bli strömlös.
Har kört med ljusbrygga och ljusdioder i spåret och det funkar fint ända tills damm sätter sig på dem. Då blir de så känsliga att de reagerar på vad som helst. Varvtiderna blir mystiskt bra och smockan hänger i luften.
Ge deadstrippen en chans till! Pålitligt som en traktor.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 14 mar 2012, 08:47

ok.. kan du ge ett exempel på hur det funkar eller en länk på webbben.. misstänker att det är några relän inblandad. eller vad ska jag söka på? tycker jag har läst nästan varje deadstrip på nätet nu
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Pyspunka 15 mar 2012, 01:46

Exakt. Reläer. Och naturligtvis hittar man inget när man ska visa.

Sprang dock på den här som kanske kan vara något det med: http://www.autobahn.benekedata.de/

Hursomhelst: jag tänker att grejer har en tendens att krångla då och då, och särskilt när de behövs som mest. Därför är det bra att ha enkla grejer och grejer man begriper och någorlunda enkelt kan felsöka själv.
Du har ju två strömförande band på vardera sidan om spåret som driver bilen. Braidsen är 6-8 mm breda och om man istället för två lika breda strömförande band vid deadstripen har tre eller t.o.m fyra. Alltså två på vardera sida om spåret, som är smalare, skiljda åt och tillsammans tar upp samma bredd som koppartejpen. Då kan en krets slutas av antingen bara braidsen eller över motorn. De andra två banden driver bilen precis som vanligt, alltså ingen död remsa.
Denna krets måste ( nog) ha en egen strömkälla som driver ett relä som i sin tur sluter kretsen till dataapparaten.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Jag kommer att göra något liknande själv, men det kan dröja innan det blir av.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 15 mar 2012, 17:17

jaaa.

jag låg sömnlös inatt & funderade.. kom på hur jag ska göra.

kommer ha 2st alu tape som vanligt. minus sidan kommer dok vara ett litet litet avbrott på (skåra skärs med en fin mattkniv på 2st ställen) när bilen passerar över den så går strömen vidare genom ett relä & sen tillbaka till transformatorn. reläet öppnar & signal går till lpt1 porten.

tror inte bilen kommer märka av de små sträcken + att man kan starta på dead... eller ska vi skriva alive strip =).

om nu mot förmodan bilen skulle vilja hacka till så kan man ju dela på minus stripen & köra full-minus i ena & minus med relä på sidan av.

fast det blir snyggare med en stripe på varje sida. målgången kommer få en vanlig deadstripe sen blir det bara bromssträcka.

5m meter färdig raksträcka.. 8m är målad & ligger på torkning. blir nog en testsväng ikväll på 11m spår & förhoppningsvis så räcker det med 2m bromssträcka. :beer:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 17 mar 2012, 00:23

mja det blev nästa som jag tänkt.. men nu är det igång iallefall & funkar till 99%.

kortfattat så har jag splittat på alutapen i 2cm vid starten där tidtagningen ska vara. kopplat in relä på ena delen & har +16v på andra. när bilen passerar förbi så tar släpskon i båda & jag har 16v in i reläet som jordar i andra sidan -12v. från reläet har jag en 100ohms motstånd & kopplat till Lpt1 port 10.

lika på andra sidan fast kopplat till port 11 på lpt1.

på slutet av banan kommer det blir en vanlig deadstrip. har in hunnit nåmera idag men imorgon blir det fulllängdsbana & målgång.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Pyspunka 17 mar 2012, 02:07

Ja vad är fredagkvällar till för? Kom precis hem från mitt bygge.
Har tejpat för att måla curbs i helgen om jag hinner.

99 procent är inte riktigt hundra. Vad är det som inte funkar?
Kan du rita ett schema och lägga upp det?
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 17 mar 2012, 09:44

det som inte funkar är att jag har 4mm bredd på spåret. bilen kan röra sig ganska mycket men det gör inget för alla bilarna har breda släpskor förutom 2st ninco bilar som har smala släpskor.. eller flätor heter det kanske.

har nog löst problemet nu då jag särade på flätorna.

ska sätta dit skyddsmurarna & 201m till så banan blir komplet. ska närmligen vara klar på söndag då det blir dragracing med polarna efter Formel1 på tv.

så i lapcounter att man kunde ta ut startlysen från lpt porten. behöver man även motstånd där? tänkte driva 2st dioder på varje slinga. (gul gul, gul gul, grön grön , röd röd.. ja som en startgran)

blir lite fotning ikväll.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 18 mar 2012, 12:49

höll på nästan hela natten.. får det FAN inte att funka på en bana. den ena funkar kanon både i start & i målgång. den andra funkar bara i starten. kan stanna med bilen på deadstrippen men den registrerar inte.. knappt 1/4 del av gångerna.. har mätt upp & allt ser bra ut. har kollat på lpt port nummret & den får singal men lapcounter fattar det inte. (kan ju inte vara nått fel på det ifs eftressom starten funkar & den går ju på samma) har förlängt deadstripen till 1m för att överdriva lite men det funkar inte endå.

nu har jag nästan gett upp. har satt dit ett motstånd på 50ohm istället & ska testa med. annars får jag hitta på nått annat... (ska det vara så svårt att få en deadstripe att fungera??)

visst bilarna går fort över men det funkar ju inte om man stannar där eller kör sakta. (varför funkar det på den andra?)

har stestat & bytt alla kablar mm mot andra banan men är lika endå. bytte port på lpt porten men lika endå på samma bana.

funderar på lysdioder istället.. hur funkar det? är det som en relä som släpper igenom ström när en lysdiod lyser elller?


:drunk: :drunk: :drunk: :drunk: :drunk: :drunk:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster