Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Inläggav Turbo 23 jan 2011, 12:32

Hej allihop,

Efter att sett världsrekordet i världens längsta Scalextric banbygge http://www.youtube.com/watch?v=UYezyMHfhcQ&feature=related häromdagen, så har barnsinnet vaknat till liv. Nu när jag växt upp och är egentligen för gammal för detta, har jag äntligen råd att bygga en stor bilbana, vilket jag inte hade när jag var liten. Problemet nu, är att det finns för många olika märken. Vad skall man köpa egentligen? Nico, Scalextric, Scalextric Digital, Scalextric analog. Jag känner mig helt förvirrad, då det finns för många val. Kan någon av er proffs hjälpa mig, med förslag på vad som skall köpas? Jag är helt nollad, då jag inte kört bilbana på 25-27 år :)
Turbo
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2011, 12:11

Re: Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Inläggav largasso 23 jan 2011, 12:46

Hej & Välkommen!

För det första - Man blir aldrig FÖR gammal för bilbana, i vår klubb har vi förare
från 6 år till över 70 och en 90åring på "G"

De olika systemen har både för och nackdelar, det finns massor av trådar som beskriver detta!
Sök på forumet !

Scalectrix är väl det som är lättast att hitta begagnat = hyffsat billigt tätt följt av SCX.
Ninco och Carrera lite svårare att hitta begagnat.
Det fina är att bilarna passar till vilket som så länge du kör analogt.
Märklin Sprint finns en del på Tradera och Blocket men tillverkningen har upphört.

Sedan kommer frågan om Digitalt eller Analogt ?

Kolla runt på forumet lite och beställ kataloger så ser du vad systemen kan.

Var bor du ? - Säkert finns det en klubb i närheten som du kan komma och testa hos
och ställa frågor. Här i HBG är du hjärtligt välkommen och likaledes på andra klubbar i landet.

Lycka till!
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Inläggav Turbo 23 jan 2011, 19:26

Tack,

Jag hade inte tänkt att köpa begagnat utan allt skall vara nytt annars blir det inget roligt =). Jag läste precis något rörande fördel och nackdel med digitalt system. Någonstans på forumet sägs det att man skall vänta med att slå till på digitalsystem då det var något med strömförsörjningen?!?, som var försenat, ja något tekniskt var det. Det lät komplicerat. Man skall idag slå till på analogt istället då allt är mer kompatibelt? Tacksam för svar. Jag bor så långt ut på västkusten och här lär det inte finnas några bilbanentusiaster eller någon klubb. Närmaste klubben ligger i så fall i Göteborg och åka så långt för att bestämma sig om det skall bli analogt eller digitalt, det gör jag bara inte =).
Turbo
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2011, 12:11

Re: Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Inläggav JensaPson 23 jan 2011, 19:30

Turbo skrev:Tack,

Jag hade inte tänkt att köpa begagnat utan allt skall vara nytt annars blir det inget roligt =). Jag läste precis något rörande fördel och nackdel med digitalt system. Någonstans på forumet sägs det att man skall vänta med att slå till på digitalsystem då det var något med strömförsörjningen?!?, som var försenat, ja något tekniskt var det. Det lät komplicerat. Man skall idag slå till på analogt istället då allt är mer kompatibelt? Tacksam för svar. Jag bor så långt ut på västkusten och här lär det inte finnas några bilbanentusiaster eller någon klubb. Närmaste klubben ligger i så fall i Göteborg och åka så långt för att bestämma sig om det skall bli analogt eller digitalt, det gör jag bara inte =).



Fördelen med analogt är att det går att digitalisera längre fram om du vill.

Va inte så säker på att det inte finns någon klubb närmare än Gbg.
Vill du inte vara mer exakt på var du bor så okej.
Men annars kanske vi kan hjälpa dig?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Inläggav Nico 23 jan 2011, 20:00

Turbo skrev:Nu när jag växt upp och är egentligen för gammal för detta...

Jag förstår verkligen inte hur du menar nu ... för gammal???

;-) :) 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Inläggav Svänn 23 jan 2011, 20:51

Nu när jag växt upp och är egentligen för gammal för detta


Den var go.... :D :D Du lär nog snart upptäcka var du hamnat. :beer: å välkommen!

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Inläggav Svänn 23 jan 2011, 20:58

Jag hade inte tänkt att köpa begagnat utan allt skall vara nytt annars blir det inget roligt =).


Detta stämmer kanske inte riktigt. Den kringutrustning som t.ex. handtag och DC-aggregat som följer med startsatser är ofta inte så bra och de flesta vill byta ut detta efter ett tag. Ofta kan det bli roligare att köpa bra beg. bandelar, nya rejälare handtag (t.ex. Parma 45 ohm är ett billigt o bra handtag som duger till mycket) och ett riktigt DC-aggregat, gärna inställbart. Sedan får man koppla ihop detta själv, vilket inte är svårt, iaf inte med lite tips o hjälp. Jag tror det oftast blir roligare så. :)
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Nybörjare som verkligen behöver hjälp... =)

Inläggav Joey Yunick 27 feb 2011, 20:01

Nico skrev:
Turbo skrev:Nu när jag växt upp och är egentligen för gammal för detta...

Jag förstår verkligen inte hur du menar nu ... för gammal???

;-) :) 8-)


Var är "gilla-knappen"???

:beer:
THE BEST DAMN GARAGE IN TOWN!!!
Joey Yunick
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 maj 2007, 12:03
Ort: Stockholm


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster