Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav turbotorsken 15 jan 2011, 15:06

Går i tankar om scratchbuild efter att ha hittat en hel del trevliga karosser hos bl.a Ocar.
Jag hade tänkt utgå ifrån slot.it HRS-chassien, men vad jag läst så det verkar som att HRS blir för brett i de flesta fall och så gott som samtliga av ocar´s karosser är anpassade till det smalare PCS32-chassit.
Lite svårt att luska ut vad som passar förutom PCS då det inte finns några mått angivna på karosserna.
Så är det någon som vet om komponenterna i dessa PCS-chassin är något att ha? Ska man köpa ett komplett chassikit eller ska man bara köpa själva bottenplattan och sedan stoppa i slot.it komponenter om det nu passar?

Lite funderingar från en bilbanebiten..
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Jormungandr 15 jan 2011, 16:05

Ocar gör för det mesta ganska smala karosser så du är inte den förste som haft problemet. kort sagt beror chassiet lite vilken bil du ska bygga och vad du skall ha den till...

Jag har ett par stycken PCS 32 chassin till diverse bilar. Det är en väldigt smidig kontruktion som är mycket flexibel i både bredd och längd. man får kanske skära eller klippa bort lite ibland för att nå de minsta dimensionerna, men det är designat för att man ska kunna göra så. PCS passar t.ex. i en cigarr bil eller gammal veteranbil lika gärna som en modernare Le Mans vagn. Men det är definitivt inga racing grejer. det är en vanlig (ganska trött) mabushi 18k motor och enkla plast drev. Fälgarna är ofta snygga, men i plast som sällan är helt runda. Man kan ju uppgradera till en vassare motor, riktiga drev och fälgar osv, men då blir det nog dyrare än att köpa en HRS från början. om inte bredden är något problem så är HRS definitivt bättre, iaf om du tänkt köra mycket med grejerna.

Du kan ju även gå hela vägen och bygga även chassie från scratch. Det blir lite pengar med alla grejer man ska köpa in som drev, fälgar, motor osv, men det är riktigt kul och du kan designa det efter bilen. många modellbyggsatser har ett chassie som lätt kan modifieras för att klara t.ex. en slot.it motorvagga. om man är händig med metall så kan ett mässings chassie tillverkas relativt enkelt. Man kan även bygga ett chassie med plasticard. Jag brukar använda slot.it's fästen för framaxel och pickup och sedan bygga resten från scratch. vill man göra det enklare så kan man använda slot.it vaggan som integrerad del av chassiet.

En tredje väg är att modifiera ett annat chassie från t.ex. en gammal scalextric bil eller vad man nu har liggandes. så länge det är inline motor så brukar man kunna få ner både bredd och längd ganska rejält. kanske även en sidewinder kan passa (de flesta är ju inte lika breda som slot.it's) du kan skära till och korta ner om det behövs. sedan limma ihop det med t.ex. epoxy. då får du fästen för pickup, motor och bakaxel samt en komplett drivlina som passar direkt. en skabbig scalextric donator kan man ju få nästan gratis på väl vald auktions sida.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav turbotorsken 15 jan 2011, 16:21

Ja, meningen är väl att det ska bli lite körglädje i det hela, absolut ingen värsting men rolig att köra. Så då undrar jag om det är en vettig tanke att köpa ett tomt PCS (som passar till karossen) och sedan fylla på med slot.it komponenter; hjul, axlar, motor, drev m.m.
Är det standardmått på motorinfästning, lagerlägen osv. eller behöver man transplantera in en slot.it vagga också?

EDIT: Det blir rörigt det här.. ursäkta.. :cuckoo:
Men sedan hittade jag HRS In-line, det chassit kanske inte är lika brett som övriga? :-?
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Jormungandr 15 jan 2011, 17:17

HRS är alltid lika breda oavsett motorplacering. det är vaggans design som gör den bred. :( Det går säkert att få bättre känsla och körglädje i en PCS 32 också. jag har bara tunga och ömtåliga resin bilar så de är inte så aktuella att göra racer av. Jag har dock en Aston Martin V8 Le Mans som jag bygger och som jag ska försöka få lite ordning på.

Jag tror att alla Ocar har förberett för just PCS fästen. man får dock borra skruvhålen själv. ska du använda HRS så får man försöka att lösa fästena på något sätt.

Så vitt jag vet så är det standard mått på PCS. men det är ju bara att sätta i det som passar. vanliga lager, drev och pinion är ju precis som vanligt. endast mabuchi liknande motor. det kan vara läge att skaffade den kortaste axeln du kan hitta eftersom fälgarna kommer ut lite också. ev. kan du få kapa axeln en bit. Jag tror du tjänar på att köpa ett kit med komplett chassie. runt £25 brukar ju kaross + komplett pcs 32 kosta på nätet. vet inte om det går att köpa nakna chassin utan något till, men leta kan man väl alltid.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav turbotorsken 15 jan 2011, 18:00

Jodå, PCS nakna chassin eller chassin utrustade till viss grad såväl som kompletta kan man köpa via pendleslot.

Ursäkta min frågvishet men jag är ganska mkt nybörjare på detta.
Gällande lager-drev-bakaxel, när du säger 'vanlig' så säger det tyvärr inte mig så mkt.
Kan man t.ex köpa ett bakaxelkit ifrån slot.it och klämma i då? Faller det under benämningen vanlig? Alltså såna lager man snäpper i ovanifrån.
Har slot.it nån variant av motor som är direkt utbytbar mot en std. mabuchi s?

mvh
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Jormungandr 16 jan 2011, 10:57

om du använder en pinion och krondrev från samma tillverkare så ska det inte vara några problem. vissa är ju lite bredare och har kanske lite annan design på krondrevet (tänderna sitter längre ifrån mitt linjen på bilen). Med vanig angående lager så är det vanlig scalextric/fly. för slot.it's del heter de bara lager (SIPA02, SIPA32, SIPA29 för brons, aluminium eller plast).
Alla korta motorer (utom Ninco's senaste) har den vanliga mabuchi designen och är utbytbara mot varandra. vilka som passar kan du lätt se på en bild på motorn. Här är t.ex. en scalextric 20k motor och en slot.it 21,5k:

Bild

Bild

jämför med en longcan motor som t.ex. Ninco använder mycket. Den är längre och får därför plats med mer kol och lindningar vilket ger större vridmoment

Bild
Senast redigerad av Jormungandr 16 jan 2011, 11:03, redigerad totalt 2 gånger.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Jormungandr 16 jan 2011, 10:59

tänk på att pinionen kan sitta i båda ändar på motorn: köp den motor som har rätt fästet gör att du inte kan vända på motorn! just i detta exempel kan man flytta piniongen eftersom axeln sticker ut på båda sidor, men det är inte alla som motorer som har så.

Bild

Bild
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Nico 16 jan 2011, 12:08

turbotorsken skrev:Går i tankar om scratchbuild efter att ha hittat en hel del trevliga karosser hos bl.a Ocar.
Jag hade tänkt utgå ifrån slot.it HRS-chassien, men vad jag läst så det verkar som att HRS blir för brett i de flesta fall och så gott som samtliga av ocar´s karosser är anpassade till det smalare PCS32-chassit.


Jag och Janne kan ta med lite av både och nästa gång vi ses i lokalen så kan du få bilda dig en egen uppfattning.
:thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav laca45 16 jan 2011, 12:33

Jag har använt Ocars resinkarosser ihop med PCS32 chassie på flera
bilar, det funkar fin fint. Ett problem som jag har upplevt är att det
ibland kan bli lite hög tyngdpunkt på bygget.
Dock har jag hittat ett annat chassie som finns i många olika utföranden
för att passa de flesta byggen, Penelope Pitlane.
De är tillverkade i metall, väldigt lätta att vika till, detta gör att man
i mitt tycke får en lägre tyngdpunkt.

//Lasse
Användarvisningsbild
laca45
Slotracer
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 02 feb 2004, 08:44
Ort: Södermalm Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav turbotorsken 16 jan 2011, 14:41

Jormungandr: Tack för din utförliga förklaring, det klarnade upp litegrann - suger åt mig som en svamp. :thumb:

Nico: Gärna!
Om posten gör sitt jobb kanske man även kan få hjälp med "leverans-service" av ett par nyförvärv? :D

Laca45: Hög tyngdpunkt antar jag är direkt relaterat till vilken kaross man valt, kan det avhjälpas med urholkning av kaross samt att vikta ner bottenplattan?
saab 96 och volvo PV är det bl.a jag suktar efter, så har du några såna i stallet är jag mycket intresserad av att få kolla in dom lite närmre. :beer:
Penelope Pitlane har jag sett mest i förbifarten - fick för mig att priset är snäppet högre än övriga men så är kanske inte fallet?

//tompa
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Jormungandr 16 jan 2011, 19:32

eftersom Ocar väl kör med resin karosser så blir de tunga. tyvärr så är det ett ganska ömtåligt material så det är nog svårt att slipa ner den. du får vikta chassit istället så gott det går..
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Janne L 17 jan 2011, 20:21

Penelope Pitlane har chassin som passar väldigt bra till Ocar karosserna. Använder nästan alltid PP chassin till mina små projekt i form av plast eller resin karosser så dom får ett högt betyg av mig. Proto Slot har sina byggsatser anpassade till Cartrix chassin med 16000 varvare som dom säljer, också helt okej.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav turbotorsken 18 jan 2011, 17:49

Janne - Penelope Pitlanes kompletta byggsatser såg riktigt intressanta ut. Risken är stor att man råkar lägga en beställning. Nu är det via pendleslot som jag hittat detta, mycket negativt har man hört om pendleslot så frågan är om man vågar bemöda sig...?
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Janne L 18 jan 2011, 19:05

Jag har alltid beställt direkt från Steve på PP och har bara goda saker att säga om att beställa direkt från PP så jag ser ingen anledning att gå genom Pendle. Om du skall ner till TRS på torsdag kan jag ta med b.l.a Devin kärran från PP.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav balsaworks 03 feb 2011, 22:21

Här är en Aston Martin DBR1 med PCS32 chassi från Ocar. Har länge velat testa att bygga en konsthartsbil (eller resin för er som bara förstår engelska) och jag tyckte DBR1 verkade enkel och bra att börja med.
Det fattas sittbrunn och förare, det som följde med i byggsatsen var en vacuumformad värdelös liten plastbit så jag får hitta nåt annat och sätta dit. Annars är byggsatsen helt i original. Mycket prisvärd.
Chassit är helt OK, liknar väl närmast Ninco classic i prestanda, om man nu ska jämföra med något.
Karossen är tyngre förstås så bilen går långsammare men är mycket mycket roligt att köra. Varför ska allt gå som Slot-it och NSR?
Bild
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 139 gäster