Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav Vibora 06 dec 2010, 15:56

Jag har några funderingar om strömmatningen till en scalextric sport-bana. Jag har för tillfället bara en original scalextric trafo, och skulle vilja komplettera så att jag åtminstone har matning på båda spåren. När jag rensade i blivande bilbanerummet, råkade jag hitta ett par 12V trafos med 3,5mm-kontakt. Men när jag kollade på original-trafon, så ger den 16V. Därmed borde det inte vara någon bra idé att använda dessa 12V trafos?! Jag vill ju inte slöa ned bilarna. :rolleyes: Jag blev dock lite förvånad, eftersom jag trodde att det var 12V. Varvtal för alla motorer står ju angivet vid 12V. :-?

Så vad ska jag köpa för trafo? Finns det några bra tips eller förslag? Original-trafon verkar ge 16V AC. Det borde betyda att anslutningsskenan gör AC->DC? Vad gör original-anslutningsskenan mer än att bara koppla strömmatningen och handtagen till spåren? Om man behöver mata banan på fler ställen, kan man då löda kablarna direkt från en trafo på spåret eller hur bör man göra? Hur lång (ungefär) bana kan man ha utan att behöva ha extra strömmatning på fler ställen? :-? :-? :-?

Det blev visst många frågor på en gång. Jag hoppas att någon vänlig själ kan svar på några av dom.
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav Aramis 06 dec 2010, 17:10

Vibora skrev:Jag har några funderingar om strömmatningen till en scalextric sport-bana. Jag har för tillfället bara en original scalextric trafo, och skulle vilja komplettera så att jag åtminstone har matning på båda spåren. När jag rensade i blivande bilbanerummet, råkade jag hitta ett par 12V trafos med 3,5mm-kontakt. Men när jag kollade på original-trafon, så ger den 16V. Därmed borde det inte vara någon bra idé att använda dessa 12V trafos?! Jag vill ju inte slöa ned bilarna. :rolleyes: Jag blev dock lite förvånad, eftersom jag trodde att det var 12V. Varvtal för alla motorer står ju angivet vid 12V. :-?

Det är en standard att ange varvtal på motorer vid 12V, Ninco och Avant Slot undantaget då de anger i 14,8V. Transformatorerna till Scalextric är 16V men har inte så hög strömstyrka (Ampere) så det blir lite missvisande. Här kan du iallafall komplettera med en till: http://www.slotcar4fun.se/scalextric-tr ... ator/337-0

Vibora skrev:Om man behöver mata banan på fler ställen, kan man då löda kablarna direkt från en trafo på spåret eller hur bör man göra? Hur lång (ungefär) bana kan man ha utan att behöva ha extra strömmatning på fler ställen? :-? :-? :-?

Vi har en 20-metersbana med 4 spår i vår klubb och har endast strömanslutning på ett ställe. Det gäller att få till kontakterna så de är tighta. Annars finns det boosterkablar att köpa: http://www.slotcar4fun.se/scalextric-tr ... -2x-/384-0

Hoppas det hjälper dig! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav Vibora 06 dec 2010, 17:27

Aramis skrev:Transformatorerna till Scalextric är 16V men har inte så hög strömstyrka (Ampere) så det blir lite missvisande. Här kan du iallafall komplettera med en till: http://www.slotcar4fun.se/scalextric-tr ... ator/337-0

Tack för svaret. Vad jag menade var egentligen var jag kan hitta en annan (läs bättre) trafo än originalet, eftersom den som du skrev inte har så hög strömstyrka. Vad menar du med att det blir missvisande? Om man har tillräcklig matning ska den väl leverera 16V och tillräcklig ström. Annars bör man väl komplettera med anslutningar på flera ställen?

Aramis skrev:Vi har en 20-metersbana med 4 spår i vår klubb och har endast strömanslutning på ett ställe.

Kör ni 20 m med original scalextric-trafo? Matning på varje spår?
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav largasso 06 dec 2010, 17:41

Hej & Välkommen!

Du bör ha en trafo eller väggvårta som kan leverera åtminstone
ett ampere/bil, sedan är spänningen en smaksak. Vi körde länge på
9 volt i HBG ( med Scalextric Ford GT bilar) skitkul rejsing.
Idag kör vi med ca 12volt med en trafo per spår (12volt/3.5Amp)
Nu pratar jag förstås magnetlöst.

Kör du med magnet kan det behövas lite mer av både volt och ampere.
Kjell&Co eller Claes i sjön har flera trafos som passar dock kan du behöva
byta kontakt.
Använder du 2 trafos till Scalextric bör de vara av samma typ.

Lycka till !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav Aramis 06 dec 2010, 17:55

Vibora skrev:
Aramis skrev:Vi har en 20-metersbana med 4 spår i vår klubb och har endast strömanslutning på ett ställe.

Kör ni 20 m med original scalextric-trafo? Matning på varje spår?

Vi har en "riktig" trafo som ger 20A (5A per spår) med kablarna anslutna under en lång raka. Antar att Kjell & Co och Clas Ohlson kan ha någon passande och precis som largasso skriver behöver du löda på de kontakter som sitter på originaltrafona eller så kan du sätta fast kablarna direkt under en raka men då behöver du ha andra anslutningar för handtagen...

Det jag menade var att det inte är nödvändigt med boosterkablar så länge det är bra kontakt runt om hela banan. Att koppla extra trafon på andra ställen är absolut förbjudet!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav Vibora 06 dec 2010, 18:31

Jag tänkte väl att ni hade lite mer kräm inkopplat. :D

Så eventuella booster-kablar ska alltså kopplas parallellt över spåret på powerbasen till lämplig annan punkt? Och aldrig mer än en trafo per spår?

Kjell verkar ha trafos med 9/12/15/18 V, men inte mer än 1A. Jag får nog leta vidare. Ska nog testa först med 12V trafon jag hittade, om det blir någon skillnad. Tror de gav 1A resp. 1,2A.

Någon som kan länka kopplingsschema över trafo- och handtagsanslutningar? Alltså vad powerbasen gör egentligen, eller hur kopplar man in en träbana?
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav taunus76 06 dec 2010, 19:00

Tillläggas ska nog också att trafon är 16 v AC och bilarna är för 12 DC där av skillnaden i spänningsangivningen.
det sitter en likriktar i startplattan.

men det funkar alldeles utmärkt med kjelles spänningsaggregat eller motsvarande.
och fördelen med en justerbar spänning eller ampere är att man kan skona bilarna när det kommer ovana förare till banan.

har man för klent med ampere är det lätt att man kan drabbas av andras misstag när dom kör av så blir det en strömspik vilket kan resultera i att man själv åker av om det händer i en kurva.
Användarvisningsbild
taunus76
Braidsbytare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 03 jan 2010, 22:45
Ort: Uppsala / Vänge

Re: Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav Vibora 06 dec 2010, 20:53

taunus76 skrev:Tillläggas ska nog också att trafon är 16 v AC och bilarna är för 12 DC där av skillnaden i spänningsangivningen.
det sitter en likriktar i startplattan.

Ja jag antog att det måste vara en likriktare i startplattan. Men det är väl inte ytterligare en trafo i plattan, så att den ger 12V DC ut trots 16V in?

taunus76 skrev:men det funkar alldeles utmärkt med kjelles spänningsaggregat eller motsvarande.
och fördelen med en justerbar spänning eller ampere är att man kan skona bilarna när det kommer ovana förare till banan.

Kjelles trafos var också AC/AC. Jag såg nu att det också fanns några 12V 2A "för chassimontage". Var får man tag på ett bra aggregat med justerbar spänning?


taunus76 skrev:har man för klent med ampere är det lätt att man kan drabbas av andras misstag när dom kör av så blir det en strömspik vilket kan resultera i att man själv åker av om det händer i en kurva.

Det kan väl bara hända om man har samma trafo till flera spår?
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Trafo till Scalextric Sport (analog)?

Inläggav Vibora 07 dec 2010, 21:18

Nu har jag testat med 12 V trafon jag hade, med passande 3,5 mm stereokontakt. Det gick ju ofantligt mycket segare jämfört med originalets 16 V. Är det 12 V som är "standard" i tävlingssammanhang? Jag mätte upp 14,8V resp. 11,9V på spåret. Det verkar ju enklare att "trimma" motorerna genom att bara höja spänningen än att investera i 25k motorer. Eftersom originaltrafon ger 16 V (nåja), borde man ju knappast bränna sönder motorerna?!

Gör man bort sig på något sätt om man kopplar 16 V till ena anslutningen och 12 V till den andra (till grabben)? Det är väl inte konstigare än att man kör olika spänning på olika spår? largasso skrev tidigare att om man kopplar 2 trafos till scalextric bör de vara av samma typ, så jag blev lite förvirrad.
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster