Varvräkning

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Varvräkning

Inläggav Svalle 05 dec 2010, 15:59

Hej alla.
Kom på att jag lovat publicera schema på läsgafflarna på Steves banan i Vallåkra. Det var länge sen nu.
När jag nu skulle koppla Löörs bana så hittade jag inte ens schemat själv så jag började från noll igen. Naturligtvis blev resultatet bättre efter ett par fadäser så jag tänkte delge er schemat och en kort beskrivning på vad och varför.

LapDetector.gif
LapDetector.gif (46.15 KB) Visad 11365 gånger


Det är två kopplingsschema som gör samma sak. Kika i bra-att-ha-lådan och bygg det som passar bäst. Det under scemat är svårast att förstå men enklast att bygga med färre komponenter.
Det mest uppenbara problemet som inte beskrivs i schemat är värdet på motståndet längst till vänster i bild. Alltså det som bestämmer hur ljust IR-dioden i läsgaffeln skall lysa. Jag hade ett värde först men det visade sig att blåa flaggor inte detekterades...
Litet värde för låg spänning och stort värde för svårlästa flaggor alltså.
/En tanke från Svalle. Jag har åsikter om allt. Hemsida
Användarvisningsbild
Svalle
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2006, 19:14
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Varvräkning

Inläggav Svalle 05 dec 2010, 17:05

Efter läsgaffeln (OPB610) följer en transistor och "edge-trigger" logik för att vända signalen så att flaggans framkant ger en negativ signal som triggar timern (NE555). Timern förlänger signalen till en tiondels sekund så att även långsamma Windowsprogram skall hinna räkna varvet.

I det nedre schemat är inverteringslogiken uppbyggd av ena halvan i en dubbel timer. Färre komponenter och mindre risk för strul.

Utgången från timern är positiv så programmet man använder skall kunna detektera detta.

Uppbygnaden görs lämpligen på ett experimentkort. Från början tänkte jag använda ett enda kort men delningen på kortet stämmer sällan med spårdelningen så det är enklast att göra ett kort för vart spår.
Bild0437b.jpg
Bild0437b.jpg (64.81 KB) Visad 11324 gånger
/En tanke från Svalle. Jag har åsikter om allt. Hemsida
Användarvisningsbild
Svalle
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2006, 19:14
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Varvräkning

Inläggav Svalle 05 dec 2010, 17:47

Och sen var det det där med datorer och så.
Eftersom Löörs är lite datoranalfabet så tänkte jag göra det enkelt så att man köra utan dator. Vi testade i Fredags och det gick fint.
Jag har löst det med en PLC. Alltså en liten industridator. De har blivit enklare, kraftfullare och framförallt billigare sedan jag sist sysslade med såna för 20 år sedan.

PLC'n jag valt är en Siemens Logo! med några få knappar och en fyra-raders display.
Bilden på programmet är inte det lättaste att förstå så jag beskriver funktionen.
När strömmen slås på kommer det en välkomstbild och strömmen slås på till alla banor så att man kan träna.
Man kan med kontrollknapparna ställa in om det skall rejsas per varv eller på tid och man kan ställa in hur många varv/minuter rejset skall vara.
Trycker man sen på start så blir det en tidsfördröjning på 4-8 sekunder och sedan kommer fyra korta pip från den inkopplade summern följt av ett långt pip när du för börja köra. Skulle du tjuvstarta (PLC'n känner av gasen från handtaget) så bryts strömmen till din bana i 5 sekunder.

När du kört dina varv bryts strömmen till din bana och när tvåan kommit i mål är rejset slut och displayen visar vem som vunnit, kommit tvåa resp. förlorat.
Är rejset på tid så bryts strömmen till alla banorna och antal körda varv per bana presenteras. Sen är det bara att se var bilarna står för att särskilja placeringarna.

En fördel med systemet är att man kan starta var som helst. På Löörs bana har vi två olika startpositioner beroende på om vi kör vänster- eller högervarv.

Nackdelen är att alla ljud genereras av en summer och det går bara att styra tre banor med just denna PLC som bara har 8 ingångar och 4 reläutgångar.

Dessutom saknas varvtider så det är svårt att träna. Eller räkna resultat på medelvarvtid. Min tanke nu är att skriva ett riktigt enkelt datorprogram (helst i DOS) som bara presenterar varvtider samt medelvarvtid och snabbaste varv på respektive bana sedan senaste nollställning. Alltså en bildskärm och EN knapp. Knappen kan jag koppla på en ingång precis som banorna så behövs inget tangentbord.
slotcar_3lane_with_head_sta.gif
slotcar_3lane_with_head_sta.gif (95.57 KB) Visad 11353 gånger
/En tanke från Svalle. Jag har åsikter om allt. Hemsida
Användarvisningsbild
Svalle
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2006, 19:14
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Varvräkning

Inläggav Svalle 09 dec 2010, 20:05

OK. Då var datorprogrammet till detta projekt också klart.
Skrivet i QuickBasic och kompilerat till 51 kilobyte! - Tror aldrig jag har gjort ett så litet program.
Jag har gjort en zip med programmet som .exe i två versioner beroende på om spårdetekteringen går upp eller ner.
Basic-filen ligger också med om du vill använda och ändra till annat antal spår etc. Filen finns här
Programmet gör inget annat än att visa varvtid, bästa varvtid och medelvarvtid sen senaste nollställning.
Jag antar ni fattat att det är DOS.
Tanken är att ta en dator av valfri årgång som ändå ligger och slänger.
laptimer.gif
laptimer.gif (14.7 KB) Visad 11178 gånger

Det krävs en enda knapp för att nollställa medeltiderna. Den knappen kan man koppla till stift 11 på printerporten så kan den placeras i bankanten. Om man skriver in programmet i Autoexex.bat så behövs inget tangentbord alls och datorn kan gömmas i en byrålåda.
Vill du testa programmet så funkar tangenterna 1,2 och 3 lika bra som stift 10, 12 och 13 i Lpt-kontakten. Och mellanslag nollställer.
Ja just det. Jag har lagt till ljud också så nåt ljudkort för man ju ha i datorn. Det ligger en wav-fil i zippen som du måste lägga i samma bibliotek som programmet.
Det går fint att köra i ett fönster eller helskärm i Windows också. Kan strula i winME eller äldre. Men kör man Windows kanske man vill ha ett flashigare program. - Men då blir det större än 51 kB.
/En tanke från Svalle. Jag har åsikter om allt. Hemsida
Användarvisningsbild
Svalle
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2006, 19:14
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Varvräkning

Inläggav Woody 09 dec 2010, 23:53

Tack Svalle!

Äntligen en enkel varvräkning utan lullull.
Nu är det länge sedan jag höll på med detta, men för länge sedan så köpte jag någon digital varvräknare avsedd för något bansystem, jag tror det var Biltemabanan eller Artin kanske (likt den digitala varvräknaren som kom senare till Salextric Classic). Jag monterade bort själva varvräknarenheten och slopade den mekaniska "kännaren" och byggde en kännare med optolysdiod som lös ned mot banan och en optomottagare som jag monterade i ett borrat hål i Scalextricbandelen, egentligen samma lösning som läsgafflen men ovan banan och ned.
Jag var tvungen att inventera signalen likt det du beskriver med transistorn ovan.
Jag har således rätt puls ut och inga problem med pulstiden eftersom den känner av hela billängden och behöver därför ingen timer krets (NE555) för att förlänga pulsen.
Detta fungerade utmärkt till varvräkningsenheten och den lilla displayen på varvräknaren, men jag skulle gärna vilja ha upp det på en datorskärm.
Jag har några gamla datorer och det går säkert att hitta följande fråga lite över allt, men vilka stift på LPT-porten skall jag använda som ingång för trigger till de olika spåren, samt vilket stift är jord?
Det finns väl även 5V och/eller ev. 12V utgång i LPT porten?
Woody
Braidsbytare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 feb 2004, 14:49

Re: Varvräkning

Inläggav Svalle 10 dec 2010, 11:39

Stiften jag har använt för dessa tre banor är 10, 12 och 13. Samt 11 för nollställning. Jorden ligger t.ex på stift 25.
Det är inte så svårt att göra om för 4 banor. Gör du det så lägg gärna upp det här så slipper jag att göra det när vi om sider bygger bana i Åstorp.
Mer info om lpt-porten kan du hitta på nätet. T.ex. http://www.lammertbies.nl/comm/cable/parallel.html.
/En tanke från Svalle. Jag har åsikter om allt. Hemsida
Användarvisningsbild
Svalle
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2006, 19:14
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Varvräkning

Inläggav Woody 11 dec 2010, 00:05

Man tackar!!

Åstorp, men det är bara 3 mil hemifrån (Örkelljunga), kollade lite nogrannare på din profil och jag har ju varit hos er på TS-motorsport med min dåvarande Alfa GTV för ca 10 år sedan (oj vad tiden går..) för att bestycka och synka juvelerna (Dellorto) samt även vid ett tidigare tillfälle för att chimsa spruthuvudet mm. på min dåvarande Scirocco.

Startar ni upp en bilbaneklubb eller är det bara för skojs skull?
Woody
Braidsbytare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 feb 2004, 14:49

Re: Varvräkning

Inläggav Svalle 13 dec 2010, 09:50

Ja. GTV'n kommer jag ihåg.
I vårt långloppsteam (Racing i ERCup) har vi fastnat i spåret på vintern. Steve i Vallåkra är min bror så oftast blir det körning där. Men Kenneth bygger nytt lunchrum på sin firma så planen är att bygga en bana som sänks ner från innertaket där. - Mest på skoj alltså. Men visst kommer det att köras rejs. Med lite tur är den banan klar i slutet av nästa vinter.
Tydligen fanns det en livaktig slot car-klubb i dina trakter förr. Inge Elversson har vaknat lite grann igen men vi har inte fått honom till rejs ännu.
/En tanke från Svalle. Jag har åsikter om allt. Hemsida
Användarvisningsbild
Svalle
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2006, 19:14
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Varvräkning

Inläggav Svalle 13 dec 2010, 10:06

Jag har spenderat helgen med att plocka fram alla gamla datorer och försökt få de att fungera med programmet.
Det funkar på en 486SX40 processor och alla bättre.
Det verkar vara problem med nya dator med AGP grafik-kort. Och en del har problem med grafikläget jag kör i (EGA 43 rader) och kör i 50 rader istället.

Att jag lagt till ljud visade sig ha två nackdelar:
Utan ljudkort funkar det inte. Ljudkortet måste dessutom vara SoundBlaster-kompatibelt. Autoexec.bat måste innehålla en rad om var ljudkortet är:
Kod: Markera allt
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6
eller liknande. IRQ är väl den siffra som ändrar sig från dator till dator. På vissa är den upptagen av annat och då få det bli "I7" istället. (ljudkortet måste naturligtvis ställas in för detta också.)
Programmet öppnar ljudfilen varje gång (jag skall ändra detta i en kommande version (förhoppningsvis)) så diskcatche måste vara påslaget.
Kod: Markera allt
C:\DOS\SMARTDRV.EXE /X
eller i config.sys
Kod: Markera allt
LH C:\DOS\SMARTDRIVE.EXE /X

Jag skall sätta samman en config.sys och autoexec.bat som funkar på de flesta burkar.

Jag lade in MS-DOS 6.21 och programmet på en SSD-disk (hårddisk i en minneskrets) och testade med. - Funkar skitbra. Snabb boot och ljudlös gång. Med en gammal dator utan en massa CD-spelare och extrakort kan man t.o.m koppla bort fläkten i nätagregatet. Tyst och fint.
/En tanke från Svalle. Jag har åsikter om allt. Hemsida
Användarvisningsbild
Svalle
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2006, 19:14
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Varvräkning

Inläggav Svalle 29 dec 2010, 15:09

Nu har vi kopplat in datorn.
Löörs och jag testade i går.
Skitfränt med tider man ser direkt. Ger en helt ny dimension till träning / kulkörning.
Det blev en del bakläxor så nu blir det sista ändringarna sen är allt perfekt.

Skönt att slippa tangentbord och mus och allt sånt. Med dator och högtalare gömda under bordet funkar det bara.
När man slår på strömmen till banan startar datorn och innan jag greppat handtaget är programmet igång.
När jag kört klart för dan är det bara att slå av strömmen. - Inget djävla windows som skall klickas hit och dit och trilskas med :)
/En tanke från Svalle. Jag har åsikter om allt. Hemsida
Användarvisningsbild
Svalle
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2006, 19:14
Ort: Åstorp, Skåne


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster