Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Vibora 17 nov 2010, 23:31

Jag är har nyligen skaffat ett scalextric sport set samt kompletterat med ett par bilar och lite extra bandelar. Jag har tjuvläst lite på forumet, men tänkte inleda mitt första inlägg med ett par nybörjarfrågor.

1) Hur tar jag bort magneten på mina scalextric bilar, bl. a. Aston Martin DBS där magneten sitter enligt http://www.scalextric.com/_assets/files ... 0DBS_1.pdf ? Det måste väl gå att ta bort den utan att förstöra chassit?

2) Jag insåg ganska snart att originaldäcken var ganska usla. Enligt http://www.scalextric.com/_assets/files/C3089.pdf och mätning med skjutmått så verkar det vara 21x11 bak och 21x9 fram på 16 mm fälgar. Jag har också en Alfa Romeo som har 21x9 även bak. Jag hittade bl.a. NSR 20x11 Ultragrip och 21x10 Supergrip, och slot.it 20x11 P6. Passar några av dessa, eller vad rekommenderas (till dessa bilar på Scalextric Sport bana)?
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Jormungandr 17 nov 2010, 23:57

Välkommen till forumet!

Magneten är bara att trycka bort med lite milt våld. använd förslagsvis en liten mejsel.

Däcken kan vara rätt ok på vissa scalextric bilar, men de behöver nog slipas en del med lite fint sandpapper. De har legat i boxen rätt länge och har nog en ganska hård yta + att det är sällan som hela däcket ligger mot banan. Lätt konvexa eller konkava däcks profiler är vanligt. annars finns det de däck du nämner som brukar passa fint (även om jag inte testat på just Astonen). P6 är den gummiblandning/sort som Slot.it gjort för just scalextric banor och går väldigt bra när det är rent och dammfritt. NSR supergrip är inte lika smutskänsliga, men på en ren bana är de väldigt lika. OBS, även dessa däck behöver oftast slipas så att man vet att de är riktigt runda och att hela däcksytan utnyttjas. :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav largasso 18 nov 2010, 01:39

Hej & Välkommen
Här i Helsingborg har vi lyxat till det med 2 banor, vi kör varannan gång hos mej (träbana) och varannan
gång på LusseRaceway (Scalextric) och vi använder Slot.its P6:or som visat sig funka kanon på båda
underlagen. Även NSR däcken både Ultra och Supergrip funkar jättebra men slits snabbare tycker jag,
P6:orna klarar lätt 2 säsonger. Även Slot.its F22:or funkar bra på trä/plast men det är en smaksak.
Skaffa dej en klädesborste (sån med klisterpapper på) och rulla av banan innan du kör samt däcken
när de börjar kännas kasiga (hala på skånska).

Sätt en bit tejp på handtaget och håll bilen i spåret mot ett sandpapper ( börja med 180 finslipa med
1600) och glöm inte att mjuka kanterna på däcken så får du goa bredsladdar istället för studsar.

Aston Martinen funkar bra men är lite lång och topptung så den vill gärna välta om du kommer
för snabbt in i en kurva så prova eventuellt med 5-10gram bly någonstas på mitten i chassit.

Lycka till !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Vibora 18 nov 2010, 09:47

Tack för många bra tips! Tack även för balanseringstips, det är också något jag har funderat på men man får ju ta en sak i taget. :)

Jag har en följdfråga angående bredd på däck och fälgar. På 1:1 bilar anger man ju bredden på både däck och fälgar, men det verkar vara lite otydligt med åtminstone fälgbredd för slot bilar. Så hur vet man vilken bredd på däck som passar till fälgarna. Kan jag till exempel använda 10 eller 12 mm när original är 11mm? Hur stor marginal kan man ha? Jag antar att 8mm och 14mm däck inte passar på samma fälg?

Det verkar ju finnas en hel del kunniga personer här på forumet. Det råkar inte vara någon som har lust att skriva lite nybörjar-tips-och-tricks för tuning? Både vad som är bra generellt och hur man gör rent praktiskt med däck, fälgar, motorer, balansering etc. Om det redan finns skrivet någonstans på begripligt språk, får ni gärna länka.
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Jormungandr 18 nov 2010, 13:46

Det brukar stå vilken fälg däcket är gjort för, men sedan finns det oftast andra tillverkare vars fälgar också passar. Sen är det så att ibland har fälgen en bredare klack på mitten än vad däcket klarar, så det kan vara lite klurigt ibland. på de två stora hemsidorna i landet

http://www.slotcar4fun.se och http://www.swedishslotshop.se så hänvisas till ett artikelnummer på tillhörande fälg. men för din Aston passar både slot.it P6 20x11 och NSR 20x12 (tror det står att dessa är för GT bilar. Det brukar även stå vilka bilar de passar på. T.ex. så har NSR däck för nästan alla andra tillverkares modeller, från F1 och rally till Can Am)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav merza 18 nov 2010, 15:52

Behöver lite hjälp med en Scalextric Mc Laren F1 (Vodafone)av proffs!
Den har varit i min ägo en vecka,jag upplever den som extremt svår körd
har slipat däcken, men den flyger av så det visslar om det och då sitter
ändå magneten i.verkar va lite snabbare än mina andra bilar.
Någon som har tips vad man ska hitta på?
Däck byte eller slipa ännu mera?
//Göran
merza
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 mar 2010, 14:13
Ort: Laholm

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav largasso 18 nov 2010, 16:05

Förmodligen har du uppnått den gräns när magnetkraften inte orkar hålla kvar
bilen i spåret eftersom du inte i övrigt verkar ha något problem ! 8-o
Sitter en 30.000 varvs motor av FF typ i de bilarna och de går som sjutton.
Ev mer magnet i men då får du mer friktion mot banan.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Nico 18 nov 2010, 16:40

Kolla upp vilka klubbar som ligger i närheten där ni bor. Kanske finns räddningen i samband med ett litet studiebesök.
Dessutom goda chanser att sjunka ner till haka i träsket!!

:thumb:

*edit*

Slot.it P6 är skitnice enligt ovan beskrivningar... men det finns INGET däck som släpper så skönt vid hård magnetlös körning som ett par inkörda NSR supergrips ... INGA!!! <3
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav merza 18 nov 2010, 16:48

Tack för info.
Ett studiebesök några mil söder ut till Helsingborg kunde kanske vara nyttigt!!!
mvh Göran
merza
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 mar 2010, 14:13
Ort: Laholm

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Vibora 18 nov 2010, 18:02

Återigen tack för alla tips och råd!

Det verkar som att tråden halkar lite off topic, och handlar mer allmänt om tuning. Det vore trevligt med en tråd där man kan få tips och råd om tuning, och ställa frågor utan att starta en ny tråd varje gång. Finns det någon moderator som kan ändra titeln?
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Jormungandr 18 nov 2010, 21:19

Vibora skrev:Återigen tack för alla tips och råd!

Det verkar som att tråden halkar lite off topic, och handlar mer allmänt om tuning. Det vore trevligt med en tråd där man kan få tips och råd om tuning, och ställa frågor utan att starta en ny tråd varje gång. Finns det någon moderator som kan ändra titeln?


Ett problem med det kan vara att alla tunar sina bilar på sitt eget sätt. det finns några allmänna grejer som alltid gäller, men när det kommer till detaljerna så är många ganska hemlighetsfulla av sig. De flesta har ju lärt sig några av knepen genom kompisar/klubbar eller forumet och sedan får man experimentera lite. viktning, slipning, balansering, framhjulens ev kontakt med banan. Jag tror att de flesta på forumet har sin egen uppfattning om vad som funkar bäst. Sen blir man aldrig helt full-lärd utan kommer ibland på nya grejer att testa och pröva. men visst, lite allmänna tips och råd i en tråd är ju inte dumt.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Vibora 18 nov 2010, 23:54

Magneten är borta. Jag vågade använda lite mer våld efter tipsen, så då var det ju inga problem. Det blev visst ett par timmar i källaren ikväll. Ett tag med Aston Martin, och sedan lite F1. Jag tyckte båda flög ur sloten lite för mycket och inte riktigt fick ner kraften i banan, så de behöver nog lite mer vikt.
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Jormungandr 19 nov 2010, 08:49

var vikten skall sitta och hur mycket går inte att svara på direkt, utan man får helt enkelt prova sig fram. spårar den ur lätt så är kanske lite vikt fram en lösning. sladdar den mycket så kan det behövas vikt bak. I en Scalextric så har du ingen motorvagga att tänka på så då blir det lite lättare. se till bara så att inget klämmer när du skruvar ihop den igen. om du kan få karossen att "flyta" lite dvs sitta lite löst, så är det oftast ett plus. det kan dock se väldigt fult ut på Scalextric som ofta delar karossen mitt i tu på sina modeller :(
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Vibora 22 nov 2010, 14:37

Vad använder ni för typ av vikter för att balansera bilarna? Jag såg att det fanns några självhäftande 5g och 10g på slotcar4fun som var tillfälligt slut, och på slotshop hittade jag ingenting.
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Nico 22 nov 2010, 14:40

Vibora skrev:Vad använder ni för typ av vikter för att balansera bilarna? Jag såg att det fanns några självhäftande 5g och 10g på slotcar4fun som var tillfälligt slut, och på slotshop hittade jag ingenting.


NSR har små "ark" med självhäftande bly...

På slotshop kan du t ex söka efter "blytejp" så finner du detta; http://www.slotshop.se/catalog/index.php?cPath=21_44_125_186

Jag använder det själv och det är riktigt klockrent. Har alltid 1 mm och 2 mm tjocklek liggande i billådan så man kan finjustera när man är i lokalen och kör.

:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster