Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav taunus76 22 nov 2010, 19:09

Bilbutericks ( Biltema) har oxå vikter i Zink som är lite miljövänligare än bly finns i 5 och 10 g art. 33950
finns också på mekonomen men då måste man köpa massor.
en variant är att försöka tigga till sig några nästa gång man skaffar nya däck till riktiga bilen på däck verkstaden.
Användarvisningsbild
taunus76
Braidsbytare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 03 jan 2010, 22:45
Ort: Uppsala / Vänge

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Vibora 22 nov 2010, 21:10

Nico skrev:NSR har små "ark" med självhäftande bly...

På slotshop kan du t ex söka efter "blytejp" så finner du detta; http://www.slotshop.se/catalog/index.php?cPath=21_44_125_186


Blytejpen kan man alltså klippa (med avbitartång?) till lämplig form och storlek, och sätta i flera lager efter behov? Sitter den "lagom" hårt så att den sitter där den ska, men går att ta bort om/när man vill ändra lite?

taunus76 skrev:Bilbutericks ( Biltema) har oxå vikter i Zink som är lite miljövänligare än bly finns i 5 och 10 g art. 33950


Det låter bra. Hur hårt sitter dom? Går det att ta bort när man väl har satt dit dom, med tanke på att det är tänkt att sitta fast på 1:1 fälgar? Nackdelen är ju att man måste köpa 100 st 5g och 100 st 10g vikter.
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav ymigs 22 nov 2010, 21:41

Tejpen från NSR är mycket bra men om du har nära till en däckverkstad så knalla in där och fråga efter de mindre vikterna som de brukar sätta på MC-fälgar. Finns normalt i 5 och 10 gram men har även sett 2.5 gram. Man brukar kunna få en näve vikter för en tia eller ett fikabröd...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav taunus76 22 nov 2010, 23:14

Dom går att få bort utan större ansträngning det kan dock bli kvar lite tape rester,
senast jag var där som hade dom små pack med 5 st av vardera vikt har för mig att dom låg vid MC avdelningen
Användarvisningsbild
taunus76
Braidsbytare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 03 jan 2010, 22:45
Ort: Uppsala / Vänge

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Vibora 23 nov 2010, 23:53

taunus76 skrev:Dom går att få bort utan större ansträngning det kan dock bli kvar lite tape rester,
senast jag var där som hade dom små pack med 5 st av vardera vikt har för mig att dom låg vid MC avdelningen


Var förbi biltema idag och fick tag på 8x5g för 15:-. Det blir nog att skaffa lite blytejp ändå, för att kunna anpassa formen och vikten och få den perfekta balansen. 8-) Det visade sig ju dessutom vara omöjligt att få dit 5g biltema-vikterna i F1-bilarna på ett vettigt sätt, så jag antar att blytejp är lösningen.
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Vibora 24 nov 2010, 09:57

Vad är det för mått på blytejpen från slotshop? Den anges till 50x8x1 mm , 54g. Det verkar orimligt. Densiteten på tejpen är i så fall en storleksordning större än för bly. Min teori är att måtten är 50cm x 8mm x 1mm. Stämmer det?

Jag tänkte roa mig med att beräkna pris per vikt för de olika alternativen när jag insåg orimligheten. Nu kanske inte balanseringsvikter är den stora kostnaden i dessa sammanhang men ändå... ;-)

När har man förresten hamnat så långt ner i träsket att det inte finns någon återvändo? När man börjar experimentera med balanseringsvikter har man väl ändå klivit ned och fått vatten över fotknölarna?! 8-o
Användarvisningsbild
Vibora
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 nov 2010, 21:24

Re: Nybörjarfrågor - Scalextric Aston Martin DBS?

Inläggav Borgis 24 nov 2010, 11:13

Nej nej, 50 cm är den inte. Snarare 50mm x 80mm.
Mätte aldrig min när jag köpte den, men den gick åt fort.

Köp bly på metervara i stället om du kan det.

/Borgis
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Föregående

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 153 gäster