Okörbar Auto Art Lancia blir körbar

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Okörbar Auto Art Lancia blir körbar

Inläggav GranTurismo 17 okt 2010, 15:56

Efter lång väntan så kom den äntligen till mig tidigare i veckan. Auto Arts Lancia Fulvia från Monte Carlo-rallyt 1972. Ända sedan den utannonserades förra hösten har jag velat ha den, men när den släpptes i våras han den ta slut överallt innan jag hann köpa en.

Modellen var som utlovat helt utsökt med fina detaljer och färgsättning. Bara det att man lyckats göra en mattsvart motorhuv och inte högblank som t ex Scalextric (miss)lyckas med hela tiden.

Bild

Eftersom jag tar bort magneten på alla bilar visas ganska snabbt vilka som är gjorda för att köras och vilka som ska tittas på. Denna var riktigt eländig på banan. Först hade den samma irriterande beteende som den andra Auto Art jag har, nämligen att bilens strömupptagning känns glapp och inte svarar på gas, tjuvstannar osv. För det andra antingen välter den eller åkte rakt fram i kurvorna. Skitbil.

Lyfter man på locket ser man detta virrvarr av motstånd och tunna bräckliga sladdar.
Bild

Guiden ser ut så här. Att den är böjd i framkant påverkar säkert dess tendens att spåra ur så fort det svänger.
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Okörbar Auto Art Lancia blir körbar

Inläggav GranTurismo 17 okt 2010, 16:06

Så vad göra?

Först och främst såg jag till att riva ut alla sladdar och löda fast ett bar Nincokablar. La även i lite vikt, det blev totalt 10 gram strax bakom guiden.

Bild


Satte även i en ny Nincoguide.

Bild


Resultatet blev om inte helt tillfredställande åtminstone helt ok. Slipade även bakdäcken rena från mönster och sedan tog sig bilen runt banan på ca 21 sek och framallt stannade den i spåret. Sedan är den av naturen vältbenägen med sina smala däck och spårvidd. Mer show än go om man säger så.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Okörbar Auto Art Lancia blir körbar

Inläggav Modellpularn 15 nov 2010, 18:11

Pröva med lite mer vikt på sidorna. Kan ju hjälpa.
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 115 gäster