Bandesign liten yta

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Bandesign liten yta

Inläggav ml99 13 okt 2009, 19:55

Har ni lust och bedöma bifogad design. Yttermåtten kan inte vara större. Räcker 3 st raka för att överbrygga? För många R1:or?
Bilagor
Lekbord2.jpg
Lekbord2.jpg (37.48 KB) Visad 9132 gånger
ml99
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 okt 2009, 18:23

Re: Bandesign liten yta

Inläggav ml99 15 okt 2009, 19:08

Ingen som har lite kommentarer? Har själv ingen erfarenhet av att designa banor.
ml99
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 okt 2009, 18:23

Re: Bandesign liten yta

Inläggav Kristian 15 okt 2009, 19:16

Du kan ju göra så att backen börjar tidigare än "bara" rakan eftersom det blir väldigt snålt tilltaget då. Annars ser jag inga problem med layouten som sådan, men man kan ju alltid ha åsikter om banbitar där spåren går ihop...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Bandesign liten yta

Inläggav SlotRacer 15 okt 2009, 20:03

Skulle gissa att det gröna spåret är mycket snabbare än det röda (fast spåren är lika långa).
Man har ytterspår på de snabba sektionerna och innespår på den långsamma delen.

Personligen skulle det inte göra mig något eftersom man får en bana som är väldigt omväxlande i karaktären beroende på vilket spår man väljer. Problemet blir att ur "rättvisesynpunkt" kan den bli lite känslig för bilval.
Exv. med två magnetlösa slot.it bilar så skulle man nog ha svårt att hävda sig på innespåret (det röda).
Men med ett par Ninco classics så skulle kanske kampen bli mindre spårberoende.

Bygg och prova vetja. Glöm inte sladdzonerna...
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Bandesign liten yta

Inläggav ml99 15 okt 2009, 20:14

Kristian skrev:men man kan ju alltid ha åsikter om banbitar där spåren går ihop...



Tack för responsen! Vad menar du med ovanstående? Menar du där spåren går över varandra? Det ser fel ut på ritningen det är den långa raksträckan som ska går överst.
ml99
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 okt 2009, 18:23

Re: Bandesign liten yta

Inläggav ml99 15 okt 2009, 20:17

SlotRacer skrev:Skulle gissa att det gröna spåret är mycket snabbare än det röda (fast spåren är lika långa).
Man har ytterspår på de snabba sektionerna och innespår på den långsamma delen.

Personligen skulle det inte göra mig något eftersom man får en bana som är väldigt omväxlande i karaktären beroende på vilket spår man väljer. Problemet blir att ur "rättvisesynpunkt" kan den bli lite känslig för bilval.
Exv. med två magnetlösa slot.it bilar så skulle man nog ha svårt att hävda sig på innespåret (det röda).
Men med ett par Ninco classics så skulle kanske kampen bli mindre spårberoende.

Bygg och prova vetja. Glöm inte sladdzonerna...


Sladdzoner ett måste? I så fall alla svängar eller bara R1-kurvor? Det är ungarna som kommer att köra så det behöver inte vara någon mästerskapsbana. Jag vill bara veta att det inte helt åt skogen och att det går att genomföra rent praktiskt.
ml99
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 okt 2009, 18:23

Re: Bandesign liten yta

Inläggav SlotRacer 15 okt 2009, 20:29

Sladdzoner är absolut inget måste och är det barn (lätt att glömma att även barn kan vilja leka med bilbana :cuckoo: ) som i huvudsak skall använda banan kan räcken att luta sig emot vara att föredra.

Banan har alla förutsättningar att bli både snygg och underhållande. Tag det lite lugnt med höjdskillnaderna så att du inte får glapp i skarvar eller bockade bandelar så blir det kanon.

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Bandesign liten yta

Inläggav Kristian 15 okt 2009, 20:33

Jag menar där bordet går ut lite, den 180 graders svängen. Det brukar vara trångt nog på banan utan att spåren går ihop... men det är ju enkelt att ändra i efterhand om man skulle känna att det inte funkar. Jag håller med ovanstående, bygg banan och prova. Du behöver ju inte bygga "seriösa" brostöd förrns du har bestämt dej. :thumb:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Bandesign liten yta

Inläggav Jormungandr 16 okt 2009, 08:34

Kristian menar din "Hairpin bend" du har. där sitter spåren lite tätare ihop än annars och man har sideswipe spår ihop med den. Jag förstår att det är grejer som du antagligen har hemma och kanske inte tycker det är så kul att behöva köpa nya grejer, men banan blir nog roligare med vanliga R1:or som du har i den andra hårnålen. täta spår gör att bara en i taget kan åka i kurvan och det blir alltså inte lika bra racing. Bilarna kan komma att hindra varandra just där. Om nu inte det är själva poängen med den böjen. Annars ser den ut att kunna bli en trevlig liten bana.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bandesign liten yta

Inläggav ml99 16 okt 2009, 11:06

Tack ska ni ha för feedbaken! Jo, det stämmer jag har en hairpin bend redan och ville använda den. Får kanske byta ut den sen om det inte funkar så bra. Tack än en gång.
ml99
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 okt 2009, 18:23


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster