Scalextric Powerbase, vända riktning

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Farsan 19 jan 2009, 15:00

Hej,

Hur är det tänkt med den Powerbase som följer med som standard till Sport, skall alla banor köras medurs?

För, lättast är ju att man alltid vill ha anslutningsplinten mot sig när man kör, hur gör man då om man vill vända riktning på körningen, skall man skruva isär/vända eller löda om...detta kan ju vara någon unik idé....hehe

...eller har Farsan fått hjärnsläpp?
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Storabjörnen 19 jan 2009, 16:52

Vet inte om du har hjärnsläpp, det har vi väl alla lite till mans vardagligen. :D

Men i alla fall, vad är det du exakt vill? Du vill köra andra hållet eller? Och PB'n skall ändå vara vänd med inkopplingen mot föraren?
Ja då får du skruva upp, löda loss, och ändra polariteten.

Eller är det så att du har två PB' och du vill kunna köra andra hållet med den ena? Koppla in båda PB'na då, efter varann, men den ena har du då som sagt modifierat genom att vända polariteten på. Så får du switcha över dina trafos från den ena (medurs) PB'n till den moddade, det körtillfälle ni vill köra andra hållet.

Själv kör jag fyrspårigt och ville ha en trafo per spår, så jag ville inte ha den där skenan som Sport har som medger fyrspårskörning, utan jag ville använda två PB och fyra trafos, så jag polvände ena PB'n, och vände den bakofram (d.v.s inkopplingspluggarna vända inåt banan) och följden av det blir ju att jag kör fyra spår medurs.

Rättvänd PB i standardskick = medurs
Bakvänd PB som är polvänd = medurs

Vill du krånga till det så kan du ju köra AutoArts bilar, de har switch undertill för att vända polariteten i bilen. Då kan du köra moturs på bakvänd PB som dessutom polvänts.

Säg till om det blev rörigt nog, annars kan jag försöka röra till det lite mer. :D

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav TurboTurtle 19 jan 2009, 17:08

storabjörnen skrev:Vill du krånga till det så kan du ju köra AutoArts bilar, de har switch undertill för att vända polariteten i bilen. Då kan du köra moturs på bakvänd PB som dessutom polvänts.
/Sb.


Även Carreras bilar har switch för att ändra körriktningen. :thumb:
/TT
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Farsan 19 jan 2009, 17:12

....no probs!

Det du fick mig att tänka på var just att jag har två Sport Power Base, då har jag ju nu användning för båda, ena moddad och andra original, då får jag ju båda körriktningarna beroende på i vilken jag sätter körreglagen - kan man till och med ansluta fyra trafos och ha dom fast anslutna eller skickas det på spänning som ställer till det då?
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Dan J. 19 jan 2009, 17:42

Stopp och belägg lite nu, jag tror INTE två powerbase'ar gillar att sitta på banan samtidigt, vända åt olika håll, INTE ENS med inkopplade trafos på bara den ena! Ska se om jag hittar ett gammalt tips från SlotForum, eller om möjligen Nico hittar det fortare, tror Nico funderade på det här i tidernas begynnelse, och jag hittade ett inlägg i SlotForum... Men jag behöver nog lite tid att hitta igen...

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Farsan 19 jan 2009, 17:45

Aj aj aj....då får jag nog vänta lite med att börja modda...finns kanske komponenter som inte tål backströmmare...eller vad syftar du på Dan J?

Hade ju varit strålande annars...för hur byter man körriktning på en permanentbana annars?
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Dan J. 19 jan 2009, 23:41

Tyvärr hittar jag inte nu, men har för mig att två powerbase'ar inte riktigt trivs ihop på samma spår... Jag vill minnas att Nico var ute efter att kunna köra åt båda håll en gång, men inte visste hur han skulle lösa det på ett bra sätt med befintliga powerbase's. Och i den vevan hittade jag ett inlägg någonstans som beskrev problemet och något fiffigt sätt att lösa det på. Nico, vakna, minns du?

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Farsan 19 jan 2009, 23:44

Ok - är ju ärligt talat mycket sugen på att göra lite lödjobb på min ena PB för att få detta att fungera...men vad borde egentligen ställa till det och hur löder man på några extra komponenter för att få detta att fungera - borde ju gå att göra detta via en mikrobrytare där man själv aktiverar/avaktiverar den ena eller andra PB:en...?

Uppmaning till alla här inne; hur katten löser man detta för detta är ju för intressant för kanske flera av oss permanentintresserade för att bege!!!
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav SlotRacer 19 jan 2009, 23:50

Om du tänker dig att investera i välregulerade likspänningsaggregat så kan du ju riva bort det mesta på kretskortet i pauerbejsen. Varken LED:en eller likriktarbryggan behövs ju då. Sedan byter du håll genom att polvända spänningsmatningen. OBS! Ovanstående gäller med resistiva handtag. Med elektroniska får man tänka sig för lite mer.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Borgis 19 jan 2009, 23:52

Fimpa era Powerbejsar som bara ställer till det. Sälj dem och bygg en liten låda med
olika anslutningar i stället.

Då blir det enklare att välja andra handtag och t ex
möjliggöra körning i båda riktningarna. Separat ström kan man ju köra ändå. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav SlotRacer 19 jan 2009, 23:56

Borgis skrev:Fimpa era Powerbejsar som bara ställer till det. Sälj dem och bygg en liten låda med
olika anslutningar i stället.
= vad jag borde skrivit eftersom jag håller med 100%.
Standard powerbäysen är ju inte riktig anpassad till permanentering.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Storabjörnen 20 jan 2009, 00:00

Min nästa bana kommer med 110% sannolikhet INTE heller ha någon PB av det slag som Scalextric erbjuder.
Men om vi tänker Farsans situation nu, med befintliga 2 st PB, så borde han väl kunna lösa det?
Ärligt talat, om den polvända PB'n inte ens har körhandtag eller trafos inkopplade, hur 17 kan det bli knas då verkligen?

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav SlotRacer 20 jan 2009, 00:11

storabjörnen skrev:Min nästa bana kommer med 110% sannolikhet INTE heller ha någon PB av det slag som Scalextric erbjuder.
Men om vi tänker Farsans situation nu, med befintliga 2 st PB, så borde han väl kunna lösa det?
Ärligt talat, om den polvända PB'n inte ens har körhandtag eller trafos inkopplade, hur 17 kan det bli knas då verkligen?

/Sb.


@Björnen, jag skall försöka rita en bild på problematiken.

@Farsan, att läsa och begrunda: http://www.slotcarcorner.com/store/wiring/wiring_kit.asp
Klicka på "Track Wiring Guide"
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav Dan J. 20 jan 2009, 08:58

Alltså, jag vet inte om jag är ute och cyklar... Hittade den här tråden i slotforum: http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=9582&st=0&start=0 där signaturen Skeeter säger "-i have 2 power bases, one of which is standard, and the other i have opened up, and de-soldered the wires from the track, and re-soldered them the other way round so that the track now runs the other way. i have the bases together on the track, both set to dual power supply, and then i just plug 2 power supplies and 2 controllers into the one i want to use, it works fine!"

Låter som att det skulle funka i alla fall?

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Scalextric Powerbase, vända riktning

Inläggav SlotRacer 20 jan 2009, 09:12

Anledningen till att det inte funkar utan att modda:
PauerBejs.jpg
PauerBejs.jpg (20.21 KB) Visad 16657 gånger


Om man exv. fullgasar på spår 1 på PB1 så kommer även spår två att få ta del av den go'a strömmen via den sammankopplade jorden (-) PÅ PB2. Det finns fler otäcka scenarion men jag tror att detta räcker.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster