Skaffa en egen refensbil

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Skaffa en egen refensbil

Inläggav Farsan 14 jan 2009, 17:17

Hej,

Nu när man kommit igång så smått börjar man pilla ut magneter, fundera på viktning etc etc men då märker man hyfsat fort att det inte är så där lätt precis...man famlar ganska lätt i blindo!

Då inställer sig idén om att höra här inne om en vettig bil som många har erfarenhet av och som man med era tips (någotsånär samstämmiga, eller?) på modifiering (lite basic - inte motorbyten etc i första svängen...) fixar till och som man sedan har som sin egna "refensbil" när det gäller att på eget bevåg hitta sin väg fram emot när man modifierar sina övriga och framtida bilar. Samtidigt kan jag tänka mig att man då köper två exakt likadana bilar, den ena modifieras enligt era "rön" och den andra har jag som laboreringsbil där jag själv fixar och trixar för att se hur mina modifieringar påverkar gentemot min refensbil.

Det kanske inte är världens roligaste eller snabbaste bil, men kanske en bil där modifiering av detta slag verkligen märks och ger ett riktigt bra slutresultat - sedan kanske det är en designmässigt tråkig bil, men nu handlar det ju om att lära sig, andra bilar i samligen kan ju vara njutningsobjekt utseendemässigt! (Jag vill ju ändå ha en Countach :beer: )

Vad tror ni om tillvägagångssättet och vad har ni för rekommendation om bil?

Bör tilläggas, för annars kommer nog frågan; banan jag tänker mig att det skall passa till är liknande den senaste, någorlunda lyckade layouten jag jobbar med nedan!
Bilagor
Egen 090106 III.jpg
Egen 090106 III
Egen 090106 III.jpg (38.85 KB) Visad 13420 gånger
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav Sailor 14 jan 2009, 17:32

Slot.it Porsche 956! :thumb:

Snygg, snabb och lättmekad.

Jag har provat lite olika set-up och däck på min, Slot.it P2, P3 och Ortmandäck, silicon vill jag INTE ha på min bana.
Den har just nu banrekordet hos mej på 4,64 sek med ortmandäck.

Anser
Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav Fleischmann 14 jan 2009, 21:48

Jag rekomenderar dig att köpa Sloter Lola T80 och T90.
Då slipper du problem med att vikta och krångla. Sätt bara i en 5 mm magnet i det främre hålet. Voala!! Klart.
Om du inte redan vet så är en halv meter silvertejp på en bräda, en sak som man måste ha vid banan.
Dra bilens bakdäck mot tejpen och all smuts försvinner. Greppet ökar till tusen.
När jag började köra med mina Lolabilar så tyckte jag att dom var lite krångliga att köra till en början.
Men dom blir bara roligare för vart enda varv som dom gått på min bana. Dom har ett fantastiskt grepp i sina däck dessutom. Och att priset ligger under många andra bilar är ju ett extra plus!
Rekomenderas varmt!!! :up: :up: :up:
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav Jake 14 jan 2009, 21:58

Fleischmann skrev:Jag rekomenderar dig att köpa Sloter Lola T80 och T90.


Är det Lola T280 o T290 du menar?[
Failure is always an option
Användarvisningsbild
Jake
Depåman
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 dec 2008, 22:37
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav JensaPson 14 jan 2009, 22:09

Det är dom han menar.

Kanon bilar!
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav Farsan 14 jan 2009, 23:31

God kväll Gentlemen!

Då skall vi se om vi kan reda ut begreppen:

Sailor: Slot.it P956 fast UTAN silikondäck (förklara gärna varför detta är forbidden thought...?) P2, P3 och Ortmandäck; är inte det olika däcksuppsättningar, vad rekommenderar du då? Å sedan var det ju det där med vikter och placering, jag vill som jag tänkte i frågan be om en "färdig" set-up så att jag vet att jag följer en av er rekommenderad set-up direkt för att veta att denna blir bra på min typ av bana - för att sedan med en "kopiabil" prova mig fram - jämföra - testa - lära mig och sedan fortsätta med andra bilar med mer kunskap i bagaget...

..men med min "referensbil" vill jag inte ändra NÅT....(not)...hehe

Fleischmann; Lola är ju rena kärleken...designmässigt...får kolla in dom! Jasså vikter behövs inte...bra...men frågan är vad jag lär mig då...hehe - för då blir mina vikttester på bil nr 2 bara "fel" eller "sämre" i värsta fall...men visst är det ett bra tips att testa - helt ur kartong och bara ur med magnet och i med 5 mm magnet i främre hålet (finns det olika förberedda hål/placeringar, eller?).

Det där med första märklig känsla som du beskriver med Lolabilarna är samma som jag tänkte när jag plockade ur magneten ur min Maserati MC12...jösses, den gick ju käpprätt och spenaten i första kurvan och lillgrabben tjöt av lycka när han flög förbi farsgubben med sin övermagnetiserade F430 tills det small i garderoben..hehe (ingen fara pappa det går att hämta nya pengar i hålet i väggen (som han kallar Bankomaten) och sedan kan man hämta nya bilar i affäjjen!) Lyckans ost att vara obekymrad 4-åring... :D

...men nåväl; man tar sig ju efterhand när det gäller att köra MC12:an utan magnet (och helt oviktad) men man är ju inte så framgångsrik när det gäller att köra ikapp med lillgrabben förstås...men jag känner att jag sliter bakdäck vill jag lova (och jag LÄNGTAR efter min permanenta bana för jag behöver sladdzoner så in i Norden...jag måste ju rita layouter som alltid ger mig mest innerspår för att inte flyga av som Charles Lindberg...!)

Är det Sloters originaldäck du avser räcka på bilarna? Då återstår att leta på våra kära shoppar....

PS Fler kommentarer om bilar och mods mottages tacksamt - det är ni som lär mig att bli kunnig så att jag kan tipsa er om NÅ´T om sidådär 512 dygn...

Tack även för silvertejpstipset - till och med jag fattar att den skall vara vänd upp-och-ner ( :beer: :beer: :beer: :beer:)
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav ZeeJay 14 jan 2009, 23:32

Vad tror ni om tillvägagångssättet och vad har ni för rekommendation om bil?



Har ett bra tips till dig Farsan.

Ta en biltur vidare ut till Partille och hälsa på oss i FROG nu på söndag kväll....där kan vi gärna ge dig tips o framförallt får du testa på massor med olika bilar på Scalextric bana.

Alla bilar vi kör med är utan magnet...vissa viktade men många behöver inte ens viktas och med lite små små smörjningar o annat så går de tyst, mjukt och snabbt....
Du kan gärna få testa sloter, Ninco, Scalextric, Fly, Carrera, slot.it, Spirit, Proslot, GB track...osv..osv..

Jake var ute hos oss för nån vecka sen och provade på en hel del körning... :thumb:

Tror nog att det gav lite mersmak..;-)

Skicka bara ett pm så får du info om var, när och hur...

Ta gärna med dina egna bilar om du vill prova dem med fullgas på 4 spårig 28 meter bana.... :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav Borgis 14 jan 2009, 23:43

Farsan, när du ställer en sån här öppen fråga kan du få nästan lika många olika förslag som du får svar. :)

Jag ska ändå lämna mitt bidrag. Jag håller med om Slot.It som tidigare nämnts men efter att ha låtit Ronnie
Peterson snurra runt min bana ett gäng varv nyss måste jag nämna hans bil.
Ferrari 312 PB. Finns i olika varianter, Nordic har Ronniebilen i lager. Varför denna då?
Jo, den är lika go som Sloterbilarna som nämnts (tycker jag). Aningen snabbare faktiskt här.
Den levereras som byggsats. Det kan vara knepigt men till största delen är det bra, menar jag
eftersom man får lära sig en lite mer hi-tech bilbanebils uppbyggnad från minsta stoppskruv.
Det finns visserligen ingen jättebra beskrivning men du lär fatta hur den ska sitta ihop ändå
tror jag. Det finns ett hjälpsamt gäng här att fråga annars, menar jag.
Färdig lär den dessutom pryda sin plats i din bilhylla mer än väl. :)
Vad har den då emot sig? Förutom de andra 312orna i serien och deras två Alfa Romeos så finns
väl inte så mycket att köra den emot . (om man inte matchar Sloter o sånt mot dem, men det
tycker åtminstone jag nästan är orättvist)

Det var min 50-öring.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav Farsan 15 jan 2009, 00:02

Tack Zeejay!

Jag har verkligen fått inbjudan från dig flera gånger innan och kommer jag väl fram till en helg där jag hittar en av min frus obokad "lucka" så lär nog både PM och jag med lillgrabben komma som ett "skott"...men vi är inte där än tyvärr...hmmm!

Borgis;

Jo, jag "vet" - i era ögon är nog frågan totalt fundamentalt hopplöst "virrigt" ställd...vem fasen tror att en uppsjö med ett par tusen möjliga 1:32-bilar kan preciseras som "en" enda modell som kan nyttjas för min fråga...

...men; jag misstänker, med tanke på att det framgår att många av er tunga gubbar här inne uppenbarligen har era gemensamma favoriter, kan tipsa om ett par modeller som ni har som gemensam "likare" som man kan ta råd ifrån...

...det är ju inte sååå många som rekommenderar en från att aldrig nånsin kika på Lola, 956, 917 eller 512:or...så någonting måste de ha att erbjuda som man kan lära sig någonting utav jämfört med Countach eller den Saab 96:a jag såg i engelsmannens "scratchbyggessida" tidigare idag...du hajar nog - tack ändå, ditt tips om 312 PB i RPs version (RIP) skall jag ta till mig och kika vidare på - litar på dig ;-) !
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav Borgis 15 jan 2009, 00:07

:) Jag förstår hur det kan vara med att hitta tillfällen, även om jag är barnlös själv och inte har det att ta hänsyn till.
Hoppas ändå att du kan komma loss. Då kan du ju få prova att flänga runt med Ronnie några varv och se själv
om det är någonting att ha. :) Men en Ronniebil kan aldrig vara fel. Har ett ex av Sloters korta variant av 312 också. Den är go den med. Slot.It har bara en lite annan kvalitetskänsla.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Skaffa en egen refensbil

Inläggav Fleischmann 15 jan 2009, 09:19

Varför jag tog upp Lolabilarna från Sloter var bara för att man slipper trasslet med vikter.
Dessa bilar är helt magnetlösa när du köper dom så du behöver även beställa 1 pkt rund 5 mm magnet. Det ligger 2 magneter i 1 påse så det räcker till 2 bilar. Man bör sätta 1 magnet i hållaren närmast flaggan, annars blir dom lite väl lätta i fram. Bilen kommer ändå att uppföra sig som en magnetlös.Vad gäller däcken så var det orginaldäcken på Sloter som jag menade.
Det finns 2 st hållare för magneter i Sloterbilarna, så om lilleman gillar att köra med magnet så stoppar du i 2 st
T280 o T290, naturligtvis heter dom så, jag var bara lite trött och för snabb när jag skrev.Att jag tyckte att bilarna var lite svårkörda i början berodde nog helt och hållet på att jag kört med Scalextrics övermagnetiserade bilar på banan. ( dom går tokfort, men hur kul är dom? Sitter ju som klistrade på banan :down: )
Gör ett besök på FROGS bana om du bor i närheten. Det verkar ju vara rätt goa gubbar. Då har du ju alla chanser att få testa lite olika bilar, med vikter som redan sitter på plats.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 86 gäster