Egna vikter

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Egna vikter

Inläggav Farsan 06 jan 2009, 01:02

Hej,

Hur är det nu...? Är både bly och tenn omagnetiskt? Tennsoldaterna från barndomen är ju bortom fjärran horisont, men de gick ju med lätthet att smälta på spisplattan, går det även med bly?

Det slår mig när man tittar i bilarna att optimal viktplacering inte alltid är självklart med de format de färdigköpta vikterna som finns som tillbehör har - sedan går det ju lätt att göra en perfekt form av modellera som man sedan använder för att gjuta en perfekt anpassad vikt - men är det bly eller tenn som är att föredra?

Liiite stor är ju bra att ta till för det går ju att skära av en bit i taget tills uppmätt/önskad vikt nås och det är ju lätt att gjuta den mha form så att den får lite av sugpassning - hur har ni andra gjort?

Prismässigt vore ju det rätt trevligt att köpa en blandad påse med vikter till fiskedrag och smälta ner...eller köpa tenn i leksaksaffären!!!

Vad är sedan huvudregeln (om den finns...?); skall man ha vikt där magneten satt eller skall man sätta vikter både vid fram- respektive bakaxeln och prova sig fram för bästa resultat? Det är ju inte heeelt lätt att komma fram till de i många fall små skillnaderna som placering och vikt påverkar...? Eller?
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Egna vikter

Inläggav Trampled_Underfoot 06 jan 2009, 01:58

Jag använder vikter som har samma konsistens som häftmassa. Finns att köpa i välsorterade fiskeaffärer.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Egna vikter

Inläggav Borgis 06 jan 2009, 02:08

Oavsett så är bly inte hälsosamt att handskas med. Att smälta det hemma skulle jag nog vara väldigt rädd för...

Massan du menar, Trampled, misstänker jag är Tungstenpasta. Stämmer det? Funkar det bra?
Är det inte väldigt dyrt?

Farsan, har du inte varit hos lokale däcksnasaren än?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Egna vikter

Inläggav JensaPson 06 jan 2009, 12:56

Moderna fälgvikter är gjorda av Zink och inte bly.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Egna vikter

Inläggav Farsan 06 jan 2009, 12:58

Ok, då spolar vi blytänket, men vad tro ni om att smälta i tenn (det är väl inte magnetiskt) och är det möjligt att smälta zink hemma (vet inte riktigt vad det har för smältpunkt, möjligt hemma?).

Vad kostar den mjuka typen?

Nej, hos lokala däcknasaren har jag ännu inte varit, får bli nu när jobbet tar vid i morgon efter helgernas ledighet och lillgrabben åter är på dagis!
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Egna vikter

Inläggav JensaPson 06 jan 2009, 13:02

Varför är du orolig för att bly eller annat ska vara magnetiskt?
Lägg bly eller en 10 krona på spåret och tippa så ska du se att dom trillar av direkt.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Egna vikter

Inläggav Andersfiskar 06 jan 2009, 14:32

Precis.. Magneten är ju i bilen, inte i banan. Så även om du byter ut magneten mot en spik i bilen får du ju ingen påvisbar effekt då en spik inte är ngn magnet... Eller har jag missat ngt...?
Andersfiskar
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 dec 2008, 00:50
Ort: Sundsvall

Re: Egna vikter

Inläggav Trampled_Underfoot 06 jan 2009, 22:55

Borgis skrev:Massan du menar, Trampled, misstänker jag är Tungstenpasta. Stämmer det? Funkar det bra?
Är det inte väldigt dyrt?


Vad massan egentligen är gjort av vet jag inte, men det är nog inte bly, kan vara tungstenspasta. Jag tycker det fungerar utmärkt eftersom det är formbart och kan tryckas in i små trånga utrymmen. I asken ligger de som små bollar a 5gram och vill man ha mer kan man alltid baka ihop två eller flera bollar.
Har för mig att en ask med 15 bollar kostade runt femtio-lappen.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Egna vikter

Inläggav Borgis 06 jan 2009, 23:22

OK, är det bara smidigt och kan hjälpa en att få ordning på en problem bil så kan det ju vara värt det.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Egna vikter

Inläggav Selis 08 jan 2009, 09:14

I förrgår försökte jag få lite vikt i nosen på en F1-a. Det gick ju inte alls så David fick sitta med fem gram i knät i stället, och det tyckte varken han, jag eller bilen var bra. Jag har hamrat bly förut men det är ju inte optimalt heller. Är det någon som provat tungsten, (är det inte det man använder för att tynga riktiga F1-or?), och hur får man fast det i bilen utan att limma?
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Egna vikter

Inläggav SlotRacer 08 jan 2009, 09:34

För dom som jagar är både bly, tungsten och molybden ganska lätt att få tag i.
Dock är dom sistnämnda två ganska dyra per gram, jag betalar ca 10:- för ~30g.
Däemot bly, får man 24g för 1:-.
Kan man få tag i hagel av något av ovanstående kan man blanda dom med modellera och vips så har man "viktningsdeg". Bara att peta fast där den får plats. Lite klabbigt kanske, men det fungerar utmärkt.
Jag har flera bilar där det suttit kvar i åratal.

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 156 gäster