Dekorationer i skala 1:32

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Mecha666 04 jan 2009, 03:28

Tänkte att man kunde diskutera dekorationer i skala 1:32 här. ( Om jag nu har missat en redan existerande tråd så äre bara att slänga denna åt helvete :thumb: )

Några tips på nätbutiker som säljer diverse dekorationer i 1:32? Det känns som om det bara finns te.x Bilar i 1:18, 1:24, 1:43 och 1:87. Har bara stött på enstaka bilar som är i 1:32, nu bor ju ja i Västerås som inte är så värst stort så det kanske finns i fysiska affärer i lite större städer. Såg te.x Bburago ( Det har alltid sätt ut som om dom haft 2 b:n i sitt namn :suspect: ) hade en serie 1:32 bilar. Vet någon om det är någe att ha? Jag ursäktar mig om ja är jobbig att dras med för er gammel vargar men jag vart väldigt glad när jag fann ett forum om sånt här. :D Mina hårdrocks polare är nämligen rätt kassa på detta ämne :thumb:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav pryzze 04 jan 2009, 10:19

Det finns i och för sig en tråd som heter "Min nya scenerypry" men det är
ju bara en tråd för att visa upp vad man köpt.

Detta blir ju lite annat.
Så detta kan ju bli en bra tråd med tips på vad man kan köpa.

Ett par tips.
Kolla Puma Hobby. De är inriktade på krigsmodeller. Men det finns
mycket användngsbart ändå. Bara att använda fantasin. T.ex en
stålvajer med öglor i skala1:35. Figurer finns i massor i skala 1:35
o.s.v.
De har även färg, vädringskit m.m.

Titta extra på Miniarts dioramor!

http://www.pumahobby.se/

Kolla även http://www.rebell.com/

och

http://www.modellhuset.com/

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Mecha666 04 jan 2009, 12:03

pryzze skrev:Det finns i och för sig en tråd som heter "Min nya scenerypry" men det är
ju bara en tråd för att visa upp vad man köpt.

Detta blir ju lite annat.
Så detta kan ju bli en bra tråd med tips på vad man kan köpa.

Ett par tips.
Kolla Puma Hobby. De är inriktade på krigsmodeller. Men det finns
mycket användngsbart ändå. Bara att använda fantasin. T.ex en
stålvajer med öglor i skala1:35. Figurer finns i massor i skala 1:35
o.s.v.
De har även färg, vädringskit m.m.

Titta extra på Miniarts dioramor!

http://www.pumahobby.se/

Kolla även http://www.rebell.com/

och

http://www.modellhuset.com/

//Pryzze



Det ska jag göra :D! Tackar :thumb:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Rokkoko 04 jan 2009, 12:49

Det absolut bästa tipset annars är att hålla koll på Ebay. Där dyker det ofta upp en del udda grejer som både är nytillverkat och av äldre datum och som aldrig har sålts eller säljs här hemma.
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Mecha666 04 jan 2009, 13:02

Rokkoko skrev:Det absolut bästa tipset annars är att hålla koll på Ebay. Där dyker det ofta upp en del udda grejer som både är nytillverkat och av äldre datum och som aldrig har sålts eller säljs här hemma.


Men man måste väll va över 18 för att handla där :( Mina päron är inte så hipp på att shoppa över internet :cuckoo:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Rokkoko 04 jan 2009, 13:16

Över 18 vet jag inte om man behöver vara, men man måste iallafall vara över 16 och ha en egen inkomst. Men det gäller faktiskt i fysiska affärer också. Jag är medveten om att många är väldigt skeptiska att handla över nätet, men så länge man har sunt förnuft så brukar det sällan innebära något problem. Jag har gjort hundratals affärer över nätet och jag har bara blivit blåst en enda gång. Det var av en tysk leksaksfirma och det kostade mig runt 300:-.
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Mecha666 04 jan 2009, 18:17

Rokkoko skrev:Över 18 vet jag inte om man behöver vara, men man måste iallafall vara över 16 och ha en egen inkomst. Men det gäller faktiskt i fysiska affärer också. Jag är medveten om att många är väldigt skeptiska att handla över nätet, men så länge man har sunt förnuft så brukar det sällan innebära något problem. Jag har gjort hundratals affärer över nätet och jag har bara blivit blåst en enda gång. Det var av en tysk leksaksfirma och det kostade mig runt 300:-.


Ok. Om studie bidrag och Sommarjobbs lön räknas som egen inkomst så kan jag ju kolla upp ebay :thumb: Men jag hade för mig att det bara var aktioner där :suspect:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Borgis 04 jan 2009, 18:23

Det finns både auktioner och prylar som säljs till fast pris. Ofta så finns båda möjligheterna för samma objekt.
Dvs om någon vill betala (det oftast lite högre) buy-it-now-priset så avslutas auktionen.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Mecha666 04 jan 2009, 19:12

Borgis skrev:Det finns både auktioner och prylar som säljs till fast pris. Ofta så finns båda möjligheterna för samma objekt.
Dvs om någon vill betala (det oftast lite högre) buy-it-now-priset så avslutas auktionen.


Aha ok som typ Tradera alltså? :D
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Borgis 04 jan 2009, 19:25

Hehe. Ja, precis. Tradera är ju svenska ebay.
Kolla vart du kommer om du knappar in http://www.ebay.se :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Mecha666 04 jan 2009, 20:01

Borgis skrev:Hehe. Ja, precis. Tradera är ju svenska ebay.
Kolla vart du kommer om du knappar in http://www.ebay.se :)


Aha! :thumb:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Rokkoko 04 jan 2009, 20:12

Ok. Om studie bidrag och Sommarjobbs lön räknas som egen inkomst så kan jag ju kolla upp ebay :thumb: Men jag hade för mig att det bara var aktioner där :suspect:


Om studiebidraget kommer direkt till dig så är det definitivt en egen inkomst, vilket också sommarjobb är. Med de pengarna gör du precis vad du vill, även om man såklart ska lyssna på päronen också. ;-)
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Mecha666 04 jan 2009, 21:10

Rokkoko skrev:
Ok. Om studie bidrag och Sommarjobbs lön räknas som egen inkomst så kan jag ju kolla upp ebay :thumb: Men jag hade för mig att det bara var aktioner där :suspect:


Om studiebidraget kommer direkt till dig så är det definitivt en egen inkomst, vilket också sommarjobb är. Med de pengarna gör du precis vad du vill, även om man såklart ska lyssna på päronen också. ;-)


Tur att farsan är för både internet shopping och bilbana :thumb: Morsan får sällan veta något om vad vi gör i verkstan :thumb:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Crewe Alex 05 jan 2009, 01:06

Om du vill handla i butik i Sverige så hittar du en del 1:32 på Toys R Us och en affärskedja som heter EKO.

Märken (tillverkare) du skall leta efter är t ex Siku, New-Ray, Britains, Signature. Mycket av leksaker med bondgårds-tema är i 1:32. Finns också på BR t ex.

Om du vill ha gubbar så finns det ofta billiga plastpåsar med temafigurer. Det står aldrig nån storlek utsatt men en gubbe i 1:32 är ca 54 mm hög så det är bara att mäta.

I Tyskland där det är vanligt med tågbanor i skala 1 (motsvarar 1:32 i bilbanetermer) så där finns det massor av scenery att få tag i.

Är det något särskilt du vill ha till din bana? Ett visst tema eller så? Jag har sett de där Bburago bilarna och de är snygga men väldigt dyra som scenery.

Jag har hittat massor genom åren men det kan ta lite tid då 1:32 inte är det vanligaste.
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Dekorationer i skala 1:32

Inläggav Mecha666 05 jan 2009, 02:50

Crewe Alex skrev:Om du vill handla i butik i Sverige så hittar du en del 1:32 på Toys R Us och en affärskedja som heter EKO.

Märken (tillverkare) du skall leta efter är t ex Siku, New-Ray, Britains, Signature. Mycket av leksaker med bondgårds-tema är i 1:32. Finns också på BR t ex.

Om du vill ha gubbar så finns det ofta billiga plastpåsar med temafigurer. Det står aldrig nån storlek utsatt men en gubbe i 1:32 är ca 54 mm hög så det är bara att mäta.

I Tyskland där det är vanligt med tågbanor i skala 1 (motsvarar 1:32 i bilbanetermer) så där finns det massor av scenery att få tag i.

Är det något särskilt du vill ha till din bana? Ett visst tema eller så? Jag har sett de där Bburago bilarna och de är snygga men väldigt dyra som scenery.

Jag har hittat massor genom åren men det kan ta lite tid då 1:32 inte är det vanligaste.


Asså det närmsta jag kommer tema är väll racing/motor festival av någe slag. Efter som jag ska ha både drifting bana och touring bana, kanske t.o.m rally bana plockan tillåter. Så det jag söker mäst är väll Team lastbilar, crew, lite träd ( kossor ett måste) o.s.v. Men efter som att jag samlar på transformers så besöker jag ToysRus mkt så nästa gång får jag ta och slänga en blick vid bilarna och de :thumb:
Användarvisningsbild
Mecha666
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:35
Ort: Västerås

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster