Backar och krön.

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Backar och krön.

Inläggav svenstefan 18 mar 2008, 15:29

För min del har jag svårt med backar, ned och upp, att få det att funka för alla typer av bilar samt att få till strömmen. Blir ofta glapp ch skit där. Någon som har en ide??? Har dessa bandelar så jag får ihop en sån här och det blir då lika långa spår.
Bild
Enligt UR30 som den är gjord i blir den 12,7 m och duger för mig. Har ju bara plankan i taket att gå på (2,4x1,8). Men då gäller förståss att få upp spåret bra.
Mitt alldeles egna hobbyrum....mmmm....
svenstefan
Mekaniker
 
Inlägg: 277
Blev medlem: 11 nov 2006, 18:15
Ort: Norrahammar

Re: Backar och krön.

Inläggav KolvGubben 19 mar 2008, 23:13

Skriv gärna om den är banan är stationär eller om du bygger om den få och då
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Backar och krön.

Inläggav svenstefan 20 mar 2008, 14:36

Det har blivit så att jag byggt om den och skall jag bygga denna layouten så blir det 3:e gången gillt. Har tänkt att den skal få ligga ett bra tag nu.
Mitt alldeles egna hobbyrum....mmmm....
svenstefan
Mekaniker
 
Inlägg: 277
Blev medlem: 11 nov 2006, 18:15
Ort: Norrahammar

Re: Backar och krön.

Inläggav KolvGubben 22 mar 2008, 04:30

Jag frågade om din bana för en del kör ju då och då på golvet eller ett pingis-bord och då vill man ju ha så lite som möjligt att stuva undan så banan blir som den blir och många backar är då svårt.

När jag ser din skiss och observerar att spåren delvis går över varandra på ställen misstänker jag att du har svårt att placera stöttor på rätt ställen, att banan hänger ner vid skarvar?

Om man har en bana framme jämt men ändrar den kan det vara läge att göra vissa förberedelser:

Gör standard-underlägg som passar under några rakor eller de kurvradier du använder. Kan vara allt ifrån att skära ut i tjock kartong till att såga i plywood/masonit eller plast skivor. Gör sedan x antal klossar att lägga under i skiftande höjd, har man barn och inte bryr sig om färg är Lego bra höjd-byggare, låt bara inte klossar som är så smala att de välter om banan skakar till.

Ideen är i alla fall något som ligger under och når över spårens skarvar så man inte får skarpa "veck" i banan.
Om du gör flera underlägg och har de efter varandra så se till att inte skarv kommer under skarv.

Nästa steg är att ha "färdiga" kurvor / rakor monerade på underlag, kanske 3-4 bitar eller tex en kurva på 180 grader. (små nog att stuva undan om man bygger om och inte behöver dem eller små nog att inte låsa upp för många delár till en spårplan).
Fördelen här med kurvor är att man kan limma dem med tex värmepistol som går att ta bort på en tunn skiva som även har plats för sladdzoner(som då också ger stadga ) och får då en lätt hanterlig enhet, Sladdzoner är ju lurigt uppe i luften annars. Bra är ju också att man då kanske slipper köpa egna bitar och kan göra och välja storlek/färg på zonerna själv. Denna lösning har jag sett i böcker och på nätet, ser bra ut och folk verkar nöjda.

Hoppas jag lyckades sprida något ljus över problemet, fråga på annars :)
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster