Vilka motorer passar till Scalextric?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Light Head 01 feb 2008, 23:10

Vilka motorer passar i Scalextrics bilar? Är det bara Scalextric eller finns det fler som pasar?? Är det olika från bil till bil även bland Scalextric?

Vad skiljer de olika motorerna åt, från Scelextric, förutom att de ha olika varvtal?
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Borgis 01 feb 2008, 23:17

Flera av SlotIts motorer kan du använda. T ex Motor V12/3-21. (SIMX06) Kostar 169:- på Nordic Slotcar. Det är samma motor som sitter som standard i SlotIts nuvarande bilar.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Light Head 01 feb 2008, 23:24

Finns det motorer där "rotorn" har fler magnetiska fält?

Försökte beskriva det som en sekundvisare på en vanlig klocka, den tickar 1 sek åt gången, men en finare klocka flyter fram,,,

Detta låter väl helflummigt, men jag är ute efter att testa en motor som "flyter" lite bättre än orginalet i en Scalextric-bil
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Light Head 01 feb 2008, 23:35

Kollade lite mått när jag ändå mekade,, diameter på axel, som "sparepart" finns det endast 3mm, men när jag mäter så är den 2.3mm,, why?

(fortfarande Scalextric)
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Borgis 01 feb 2008, 23:41

Japp, lite OT men inte riktigt allvarligt. ;)
Scalextric har av någon "lustig" anledning valt att ha en annan dimesion till sina "hop up"delar. Vet ej varför.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Mr.Tray 02 feb 2008, 02:39

Motor som flyter liksom....

Om du använder ett ostabilioserat trafo / transformator så blir järna motorn ryckig / flyter ej som en cd-skiva he he...
motorn får liksom en pulsspänning på 50 Hz. likström.

Om du använder ett stabiliserat agregat så flyter motorn, mer jämt, och då är puls-spänningen borta och
du får en ren likström. :)

Om du använder en pulsformad ( 50Hz) likspänning så behöver du ej gasa lika mycket för
att motoraxeln ska börja rotera. Den där pulsspänningen ( 50Hz ) kickar liksom igång motorn vid lite gaspådrag.

Du får ge mer gaspådrag för att få motoraxeln att börja rotera, när du använder stabiliserat nätagregat.

Kanske detta var till någon hjälp. :thumb:
Min bil går ganska bra när jag inte kör för fort ! ( Killen med rätt att köra av ).
Det där med bilbana är som Bingo: Spänningen finns där. Jag kan ju vinna.
Användarvisningsbild
Mr.Tray
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 07 nov 2007, 14:04
Ort: Göteborg / Partille

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Light Head 02 feb 2008, 11:46

I vilket fall så har jag fått insikt i någonting som jag inte hade en aning om!

Innebär detta att det inte är optimalt att använda det nätagg som medföljer en Scalextric bilbana?
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Borgis 02 feb 2008, 12:03

Utan att ha helt torrt på fötterna vad gäller detta säger jag ja. :)
Scalextric lägger säkert inte i nåra jättedyra specialare utan bara någonting som fungerar
tillfredsställande för produkten. Betänk attt det är leksaker, för barn. Att använda runt
Jul och nyår. :rolleyes:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Light Head 02 feb 2008, 12:25

Detta fick mig att fundera lite,,

50hz pulsformad likspänning? Är det inte så att ju mer "likriktad" strömen är ju jämnare blir det? Man strävar ju efter att filtrera strömen med likriktare å allt vad det heter, så att det inte finns några spår av den växelström som är ursprunget vid ingångsströmmen. 220v 60hz, för det är väl 220v och 60hz i vägguttaget??

Men det kan fortfarande vara helt riktigt att medföljande trafo inte är tillräckligt bra! Att det inte är tillräckligt "ren" likström den omvandlar till.

Om det stämmer med att det är bättre med pulserande likström så är ju sämre nätagg bättre s.a.s., och bilbatteri är sämst?!

Men jag kan ha fel! (t.o.m. tokfel)
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav TurboTurtle 02 feb 2008, 12:34

Bilbatteri är bäst, den lämnar ifrån sig 0Hz!
/TT
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Light Head 02 feb 2008, 12:59

Precis, det borde vara så att ett bilbatteri är bäst och en dålig trafo som inte lämnar ut likström som är filtrerad är sämst.

Jag har ett 24V riktigt fint/kraftigt nätagg, men det är ju 24V... typiskt vah?! Jag tror att det levererar 24V och 6A.


Men tillbaka till motorerna. . . . Som jag ser det framför mig så innebär fler magneter en jämnare gång? Och den motor som sitter i min Scalextric tycks ha 2 magneter och 2 spolar. Kan det finnas de som har fler magneter / spolar?

Förmodligen så finns det benämningar som är fackmässigt korrekta, men jag är inte så duktig på detta.


För att fortsätta filosofera kring detta,,, färre magneter innebär det att det blir en starkare motor? Men att den samtidigt behöver mer kräm när man startar den? En motor med många magneter är lättstartad och går jämnare, men är inte lika stark? B-|
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav KolvGubben 02 feb 2008, 14:00

Tyvärr bemästrar jag inte att lägga in bilder här utan får skriva...hoppas det inte blir för mycket Uppfinnar-Joke :D


En 50hz växelström är ju en jämn sk sinuskurva som går att beräkna utan att veta mer än tid,Volt och Ampere.

Utrycket 50hz pulserande likspäning säger egentligen inget om hur kurvan ser ut ( mer än att den är kantig) och att veta Volt och Ampere räcker inte. Man måste också veta hur länge det är noll respektive full likspänning. Att det går mellan noll och full 50 gånger per sekund vet vi men inte hur länge varje värde gäller.

Ett bra pulsaggregat låter oss ställa in tiden för varje noll-Volts och full-Volt period, mellan i princip ingen tid till hela tiden i varje 50/sekund period. Också frekvensen kan ändras till annan än 50hz.

En växelspänning ger ju i varje ögonblick en jämt ökande spänning/ström/effekt. Sett ur ett microperpektiv ger vårt körhandtag också det då vi gradvis trycker in avtryckaren med likström. Pulserande likström däremot är ett ständigt av/på med full fräs. Som att slå av och på en strömbrytare 50 ggr i sekunden.

Någonstans här börjar mitt skolminne svikta men jag minns att en spole, som i vår motor, är en tidsberoende komponent och att det är olika hur de hanterar pulser. Vissa modelljärnvägslok tex tål absolut inte pulserande köraggregat.
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Light Head 02 feb 2008, 14:41

Är "pulserande" likspänning något man har i sk. "switchade" nätagg?

Spontant så får jag en känsla av att pulserande likström är lite energisnålare?

Men samtidigt om det pulserar så borde det ju finnas någon form av oscilator? Och om man av någon anledning paralellkopplar så kan det bli hur fel som helst? Om pulserna hamnar lite ojämnt.

Var använder man pulserande likspänning? Det finns motorer som "drivs" med puls. 1 puls = 1 steg, men det är ju en helt annan typ av motor i slot-car's ?!

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår....
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Kristian 02 feb 2008, 15:57

jagade rätt på lite artiklar på wikipedia som kanske kan göra att funktionen hos sakerna vi använder blir lite klarare

Först ut är växlespänning
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelsp%C3%A4nning

sen tar vi spännings transformering (från 230V till 14-15V i normalfallet för oss)
Transformator
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transformator
Fyrkantsvåg (som kommer ur ett switchat nätagg precis som föregående skribent skriver)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkantsv%C3%A5g

sen tar vi helvågslikriktning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helv%C3%A5gslikriktning

sen en grundkurs i likspännings motorer. Denhär artikeln beskriver en 2 polig likströmsmotor, våra motorer är 3 poliga.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likstr%C3%B6msmotor

för att återgå till mjukare motorer så tror jag i ditt fall det är en fråga om handtag snarare än motorer, testa med ett annat handtag (som du säkert kan låna av någon) så bör det bli skillnad.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav KolvGubben 02 feb 2008, 17:36

Kristians länk om Fyrkantsvåg beskriver en som är av och på lika ofta, när det gäller switchade aggregat till tex datorn är de på nästan hela tiden, dvs nära likström hela tiden, och noll delen är mycket kort varje gång.

Vinsten med switchade är att man slipper en dyr transformator=billiga, tar mindre plats och väger mindre. Dock är det inte dator-typen man vill ha om man ska använda pulser då de ej är ställbara i längd.
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster