Varför låter det mer om vissa bilar?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Light Head 15 jan 2008, 11:18

Jag har märkt att bilarna låter väldigt olika mycket. Framför allt så undrar jag varför mina två Scalextric - "Nissan Skylina Pennzoil" och "Ferarri F430 GT" låter så högt.

Kan man göra något för att få ner ljudet? Jag har testat med att göra rent och lägga på fett, både på drev och axlar vilket givit en något bättre gång.

Egentligen så bottnar detta i att jag stör hela familjen om jag vill köra några varv när alla lagt sig på kvällen. (Kanske lite löjligt, men ändå....)


Med "högt" så menar jag högre än de flesta andra jag testat, och även de bilar som medföljde bilbanesatsen, 2 F1 bilar.
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Borgis 15 jan 2008, 11:28

Jag tror att det beror på vibrationer från orunda drev och annan obalans och att det låter olika mycket i olika bilar pga olika resonanssituationer. Det finns olika typer av plast och karosserna är olika tjocka och ser olika ut. Saker kan sitta lösa i inredningen och svänga med, t ex. Drev kan ligga mot osv.

Mitt tips är att du t ex kör in dreven med någon slipande tandkräm eller t ex autosol. Smeta på och låt bilen gå ett tag. Ibland tar det längre tid ibland kortare, men en liten förändring märker man ofta ganska fort. När du är nöjd så tvättar du noga bort slipsubstansen, smörjer med lite fett och njuter. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Light Head 15 jan 2008, 11:38

Tack för tipset, skall testa direkt!

Angående tandkrämen, är det bättre med tandkräm för känsliga tandhalsar? ;-)


Skall ut i garaget å rota rätt på lite autosol!
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Storabjörnen 15 jan 2008, 11:52

Karossen är ju ofta rätt så tom egentligen, så det blir väl lite "resonanslåda" av den när man kör tycker jag det känns som.

Jag har också problem med att det är lite för högljutt när frugan vill sova.
Jag har lagt min bana på frigolit. Som ligger på skåpssektioner som står på gummifötter, så det är ganska tyst om själva banan i alla fall. Men banskarvarna smäller ju en del ibland.

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Borgis 15 jan 2008, 11:58

Jo, en sak till. Om man kör med karossen lite lös, dvs backar något halvvarv eller mer när man skruvar fast karossen (funkar dåligt på "clamshell"-modeller där karossen delas horisontellt mitt på) så blir det också lite tystare pga att inte alla vibrationer når karossen då. (tror jag) Väghållningen kan också bli förbättrad. Det är bara att testa.
Se bara upp så att inte skruvarna faller ut när du kör.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Light Head 15 jan 2008, 15:46

ops, jag gjorde fel och tog smältlim i stället för Autosol. Men nu låter den ingenting... den står iofs stilla oxo.


Allvarligt, jag tycker inte att det blivit någon skillnad efter att jag "kört in" bilen med lite autosol.
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Borgis 15 jan 2008, 15:56

Vad är det för bil vi pratar om?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav BBB 15 jan 2008, 16:06

Det stämmer nog att det blir resonans i karossen för jämför jag scalextricbilarna med slot.it Mclaren och nyförvärvet NSR mosler som båda har separat motorkonsoll så är dom tysta, speciellt Moslern den kan jag köra med fast frun sover på soffan bredvid :thumb: . Bilarna med sidewinder motor går också tystare tycker jag.
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Borgis 15 jan 2008, 16:16

Sidewinder låter i allmänhet mindre än inline och anglewinder, ja, men det kan också skilja lite beroende på
vilket fabrikat det är, precis som BBB säger. Det beror säkert mycket på toleranser vid tillverkningen
och materialvalet. Det kan också tänkas att det beror på hur gediget byggd bilen är. En Carrerabil
brukar sällan låta speciellt mycket, men så är de också byggda som pansarfordon.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav BBB 15 jan 2008, 17:13

Vad är det för fördelar med anglewinder, är det att man kan ha större fälgar eller ?
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Light Head 15 jan 2008, 17:21

Light Head skrev:Framför allt så undrar jag varför mina två Scalextric - "Nissan Skylina Pennzoil" och "Ferarri F430 GT" låter så högt.


Jag satt å kollade på hur dreven synkar och försökte förstå.. Inte lätt alls! Men det verkar som om motorns drev faktiskt "slår" till drevet som sitter på hjulaxeln. Vet inte om det kan bero på detta, eller hur man justerar, vilket jag inte tror går.
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Borgis 15 jan 2008, 17:32

Oh, förlåt, ibland tänker jag inte tillräckligt länge innan jag skriver. Lat är jag också. :red:

Hur menar du "slår" Att det är stort spel?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Light Head 15 jan 2008, 17:44

Nu är jag ju både grön och ingen mekaniker.. men så kan man säga, att det är lite stort spel.
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Borgis 16 jan 2008, 16:00

Om jag har en bil jag tänker köra mycket med och den gör som din brukar svaret bli Slot.It. Med såna grejor blir bilen tyst och snäll, i alla fall när den är inkörd. Du får också fördelen med runda hjul. :) Skiljer utseendet på fälgarna för mycket så kan du kanske göra fälginsatser av de gamla fälgarna. För sporadiskt hemmabruk. Tja, leva med det och hoppas att ljudet blir mindre genom användande (kör när frun är borta, t ex ;)) eller byte till "likadana" standardgrejor och hoppas att det blir bättre. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Varför låter det mer om vissa bilar?

Inläggav Borgis 28 jan 2008, 01:18

Hur gick det med din Skyline, Light head? Du får ta med den ner till FROGlokalen någon gång och jämföra med min blå Calsonic.
Den är tyst och snäll. Vi kan ju i så fall se om det är någon skillnad på grejorna. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster