Färgborttagning...

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Färgborttagning...

Inläggav Borgis 21 jan 2008, 10:53

Nico e en badkruka! :-D= :beer:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Färgborttagning...

Inläggav Storabjörnen 23 jan 2008, 10:17

BIGBOI207 skrev:COOLT TIPS!

Berätta, hur "applicerar" du MrMuscle. Med trasa eller pratar vi om bad nu igen? *nyfiken*


Om jag inte minns fel från tipsen i mina årgångar av "Scale Auto Enthusiast" och "Car Modeller" (numera travade under min bilbana) så var den vanliga metoden att bara spraya på helt sonika. Låta skiten stå, spraya på mer med jämna mellanrum, och sen det vanliga tipset att borsta med gammal uttjänt tandborste.
Tror det var så. Börja lugnt, testa dig fram. Kanske en utomhussport egentligen, det lär väl vara "sådär" för andningsvägarna.

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Färgborttagning...

Inläggav Nico 23 jan 2008, 11:24

Tack,

Om det blir nödvändigt någon gång ska jag testa!
Projektet som pågår nu behöver uppenbarligen ingen färgborttagning (se avatar)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Färgborttagning...

Inläggav Stirling Moss 23 jan 2008, 19:22

angående bromsvätska hittade jag dessa kommentar i modellhörnan på tidningen "Wheels Magazine" hemsida:

"Köpte "Ate" bromsvätska på Statoil i dag. En blå plåtflaska / -dunk (finns även 4 liters). Kostade 71:-/liter. Tog all färg på några timmar. Hade ett gammalt sprutmålat objekt där färgen suttit omkring 25 år gissningsvis. Skulle tro att det var pactra-färg sprayad direkt på plasten (Jo-Han modell). Hade provat massor av olika grejer men "Ate" Bromsvätska tog rubbet!!!! Rekommenderas varmt, let's say it "ate" the paint...."


"VARNING!
Testa först på en bit gjutstam från aktuell modell innan dopp i bromvätskan. Jag hade oturen att en gång smälta en hel kaross till något slags illasmakande tuggummi! hade aldrig tidigare råkat ut för detta och det har inte hänt igen efter detta heller. Använde OKQ8's DOT4 vid tillfället och modellen var en Tamiya Lotus Europa, inga andra Tamiyamodeller har gjort så förut när jag använt bromstricket, nu har jag bytt till Statoils vätska och den är kanon. En vit flarra med blå/röd etikett.

Lycka till i färgborttagningsdjungeln!
Niclas "


Det verkar vara skillnad på bromsvätska och bromsvätska
Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Färgborttagning...

Inläggav Storabjörnen 23 jan 2008, 23:44

Stirling Moss skrev:
Det verkar vara skillnad på bromsvätska och bromsvätska
Moss


Jomen. Den normala är väl DOT4 eller DOT5 tror jag.
Det finns lite olika versioner, bl.a de som kokar mindre lätt och därmed klarar högre temp. (racerbilar)
Alla är inte heller blandbara med varandra beroende av deras enskilda egenskaper (vissa kan vara silikonbaserade).
I grunden pratar vi oftast om en vätska som baseras på glykoleteri varje fall.

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Färgborttagning...

Inläggav Stirling Moss 25 jan 2008, 00:29

OK
men jag menar i första hand hur de påverkar små bilkarosser av plast, det verkar som några är snälla och andra stygga
Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Färgborttagning...

Inläggav Stirling Moss 25 jan 2008, 01:02

ett annat klipp från nätet.

My very favorite method of removing old model paint is using SUPER CLEAN cleaner. Available in automotive departments as a degreaser. Usually sold in purple one gallon jugs. There are sometimes store brands of this stuff but I only use the main brand of SUPER CLEAN. It used to have Castrol Super Clean on the bottle but it is just Super Clean now. I use a standard paint tray and fill it full with the SUPER CLEAN. Then place the items in make sure they are completely covered. I do test each item by watching for a few minutes to see if the plastic starts to melt or distort. I have done this with several dozen old models and have had no problems. The only ones I have any problem are the early promo models prior 1964. A very careful eye must be used on those. It will remove chrome,( be sure to remove any chrome items that you wish to remain chromed) vinyl tire paint, decals safely. If the model has had several layers of paint on it, it will take extra time to remove each layer. I had one that had five layers of brush paint on it. Flat colors can be difficult to remove completely and will very likely leave a stain. It is amazing how it will disolve the paint and leave most plastics a nice as when it left the mold. Soaking time can vary but usually overnight will do just fine. Be sure to wear rubber gloves when you have your hands in the solution. An old toothbrush will help get into the tiny cracks and details. I also soak the clear window assembly. It will sparkle. DO NOT use on any Hubley kit window assembly. Rinse throughly in warm water. On promo models, I remove all the chrome and wash it in mild warm water very carefully using a rensing motion and Q Tips, I clean the rest of the model in a solution of JOY dishwashing liquid and the more soiled with Dawn. Q TIPS are good for those small tight places. I have used these methods for past several years with wonderful results. This is also good for removing paint on tin toys also.


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Färgborttagning...

Inläggav Stirling Moss 25 jan 2008, 01:12

ytterligare info ett jämförande test, det är gjort på plastgubbar ( är det samma typ av plast i dessa ?? ) :

http://www.paintingclinic.com/clinic/gu ... paint3.htm


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Färgborttagning...

Inläggav Storabjörnen 25 jan 2008, 01:32

Stirling Moss skrev:ytterligare info ett jämförande test, det är gjort på plastgubbar ( är det samma typ av plast i dessa ?? ) :

http://www.paintingclinic.com/clinic/gu ... paint3.htm


Moss


Hej Moss,

Förlåt att jag missförstod vad du menade med olika bromsvätskor. Bilnörd som man är så började jag svara på att det finns olika bromsvätskor, utan att inse att du faktiskt var intresserad av hur de olika beter sig som färgborttaggare på modeller!
Ja man är snurrig ibland vet du. :D :cuckoo:

Nåväl, om detta vet jag inte så mycket tyvärr.

Om tipset ovan så vill jag tacka för det, men också påpeka att när jag läser om vilka typer av gubbar han använt, så får jag en känsla av att det är typ "Warhammer" eller liknande. Dessa brukar vara gjutna i så kallad vitmetall. Så det kanske inte är plast after all..

Plastgubbar kan komma i lite olika plaster. Vissa gjutna (typ soldater) kan vara av en lite fetare plastkaraktär, och de är inte av samma sort som bilkarosserna. Andra, typ Tamiya 1:35 eller liknande, misstänker jag faktiskt också vara av samma plasttyp som modellbilskarosserna, precis som du säger.

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Färgborttagning...

Inläggav Doc-Z 25 jan 2008, 05:29

På modellbils karosser fungerar bromsvätska ypperligt. Som är en polysteren plast. Men vad bilbane karosserna har för plast vet jag inte, men där fungerar inte bromsvätska. Som jag med flera redan har konstaterat. Plasten liksom smälter ihop o blir spröd.

Att "bada" en kaross är annars ett smidigt o bra sätt att få bort färgen på. Det är bara att låta karossen ligga ett par dagar o sen tvätta av den med vatten och diskmedel. Klart.
Fördelen är att det är smidigt och framförallt man slipper en massa sliprepor som kan synas igenom färgen och alla små detaljer bevaras också. Till skillnad mot att slipa ner en hel kaross. Då är det svårt att bevara dom små små detaljerna som gör det.

Det bästa vore nog att först ta reda på vad det är för plast i bilbane karosserna. O sen utifrån det leta efter en vätska som tar bort färgen men bevarar karossen. Något som kanske någon av våra tre "super" slot shops kan svara på!!!!!

Doc-Z
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Färgborttagning...

Inläggav Ravajack 25 jan 2008, 14:56

Doc-Z skrev:Det bästa vore nog att först ta reda på vad det är för plast i bilbane karosserna.

Låter som en lysande idé, eftersom olika sorters bromsvätska uppenbarligen fungerar lite olika på olika tillverkares plastkarosser. Ibland förstörs de, ibland inte.

Har för mig att jag läst någonstans att Ninco var de första som började använda ABS-plast i karosserna.
Andra tillverkare kanske använder andra sorters plaster.

Plats för undersökning alltså!

Jag börjar härmed:
Ninco = ABS
Scalextric = ABS
Fly = ?
Carrera = ?
SCX = ?
Slot.It = ?
Sloter = ?
Spirit = ?
Revell = ?
Avant = ?
AutoArt = ?
NSR = ?
MRRC = ?
Vanquish = ?
etc.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Färgborttagning...

Inläggav Pucko Camaro 69 15 feb 2008, 18:39

färgborttaging på NSR med bromsojla e inte ett bra alternativ för nu har jag ingen Clio kaross längre den bara ramlade ihop som en säck mjöl :( :( :( :( :(
o även en TVR Scalextric gick samma öde
helvetes jävla piss :Oops: :Oops: :Oops:
så nu har jag testad de hmmmm men jag e lika glad för det inte för Clion snyft :( :down: :down:
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Färgborttagning...

Inläggav Borgis 22 apr 2008, 20:05

Två nya test av färgborttagning mha karburatorsprit genomförda.

1. Scalextric Porsche Boxster. Testobjekt som ska tjäna som övningsobjekt vid airbrushtest.
Låg i ca 20 minuter. Därefter kunde all lack borstas bort med lätthet.

2. ProSlot Porsche GT2. Glömde den i badet i två dagar. :red: Tog upp den med darrande händer
men den hade inte påverkats någonting alls. Inte en millimeter av tampon släppte men jag har nog
västsveriges fettfriaste Proslotkaross nu. :=)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Färgborttagning...

Inläggav Nico 22 apr 2008, 23:58

Borgis skrev:2. ProSlot Porsche GT2. Glömde den i badet i två dagar. :red: Tog upp den med darrande händer
men den hade inte påverkats någonting alls. Inte en millimeter av tampon släppte men jag har nog
västsveriges fettfriaste Proslotkaross nu. :=)


Acetonfri nagelborttagning, du behöver knappt gnugga... Funkade på min kärra!

Tack för tipset, betyder karburatorsprit K-SPRIT på Svenska?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Färgborttagning...

Inläggav Borgis 23 apr 2008, 07:47

BIGBOI207 skrev:
Borgis skrev:2. ProSlot Porsche GT2. Glömde den i badet i två dagar. :red: Tog upp den med darrande händer
men den hade inte påverkats någonting alls. Inte en millimeter av tampon släppte men jag har nog
västsveriges fettfriaste Proslotkaross nu. :=)


Acetonfri nagelborttagning, du behöver knappt gnugga... Funkade på min kärra!

Tack för tipset, betyder karburatorsprit K-SPRIT på Svenska?


Tack själv. :) Jo, det är K-sprit, eller förgasarsprit. Isopropanol i varje fall.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster