Hjälp med bandesign

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Tnemrap 22 jan 2008, 00:04

Om man bara kunde bli nöjd någon gång så man kan börja med "scenery" :) , här kommer en ny version.
Lite mycket kurvor på mitten i ansaknad av rakor.
Här ännu inte fått leverans av "pit lane".
Vill höra mycket åsikter innan jag "spikar" banan.

Bild

Bild

Bild

/Mike
Användarvisningsbild
Tnemrap
Braidsbytare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 dec 2007, 23:56
Ort: Gävle

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Borgis 22 jan 2008, 00:20

Hur du än gör så kör mycket på banan innan du gör en massa fast scenery. Du kommer säkert att vilja ändra dig igen. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Manley 22 jan 2008, 00:25

Tycker den ser schysst ut.

Du har ju 2 fina, långa rakor. :thumb:
Ska ju inte bara vara raksträcka...
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Tnemrap 22 jan 2008, 09:28

Tänkte blanda in några R3 och/eller R4 vart skulle dessa sitta bäst?

/Mike
Användarvisningsbild
Tnemrap
Braidsbytare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 dec 2007, 23:56
Ort: Gävle

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Manley 22 jan 2008, 09:49

Tnemrap skrev:Tänkte blanda in några R3 och/eller R4 vart skulle dessa sitta bäst?

/Mike


Efter startrakan, om jag får tycka till.. :)
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Borgis 22 jan 2008, 11:27

Manley skrev:
Tnemrap skrev:Tänkte blanda in några R3 och/eller R4 vart skulle dessa sitta bäst?

/Mike


Efter startrakan, om jag får tycka till.. :)


Japp, eller så resonerar man tvärt om och sätter dem i kurvan innan så att man har rejält med fart med sig ut på upploppet. Det är kul med en tight kurva efter startrakan tycker jag. Man vet aldrig riktigt hur många som kommer ut på andra sidan. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Tnemrap 22 jan 2008, 11:55

Manley skrev:
Tnemrap skrev:Tänkte blanda in några R3 och/eller R4 vart skulle dessa sitta bäst?

/Mike


Efter startrakan, om jag får tycka till.. :)


Hur skulle ni konstruera den kurvan bara R4, bara R3 eller en blandning?

Borgis skrev:Japp, eller så resonerar man tvärt om och sätter dem i kurvan innan så att man har rejält med fart med sig ut på upploppet. Det är kul med en tight kurva efter startrakan tycker jag. Man vet aldrig riktigt hur många som kommer ut på andra sidan. :)


Lite svårt att göra innan startrakan för där behävs en möjlighet för ytterspår att gå in till innerspår för att kunna gå in i depån.

/Mike
Användarvisningsbild
Tnemrap
Braidsbytare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 dec 2007, 23:56
Ort: Gävle

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Tnemrap 28 jan 2008, 13:08

Här kommer ett ytterligare förslag på Layouten.

Bild

Nu undrar jag över vilken tjocklek på playwood som är lättast att arbeta med men ändå ger stabilitet?

Samt vilken svart sprayfärg som mest liknar banfärgen?

/Mike
Användarvisningsbild
Tnemrap
Braidsbytare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 dec 2007, 23:56
Ort: Gävle

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Light Head 28 jan 2008, 13:53

Bra fråga,, tänkte precis ge mig av till "brädgår'n" för att köpa lite 4mm. Men har oxo tänkt mig att köpa 8mm för att få till lite sladd-yta.. kanske lika bra att köpa 8mm för hela slanten? (Jag bara antar att det finns 8mm, för det gör det väl??)
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Dan J. 28 jan 2008, 14:13

Senast jag byggde om använde jag sådan där perforerad masonit , hål stora ungefär som de på ett hålslaget papper, med ett par cm mellanrum över hela masonitskivan. Den blev väldigt böjlig både på längd och bredd. Med olika höga reglar under på rätt ställen gick det att få till en liten 'korkskruv' t o m. Det är väl snarast banbitarna som begränsar hur snävt man kan gå upp/ner/dosera.

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Manley 28 jan 2008, 14:30

Tnemrap skrev:Här kommer ett ytterligare förslag på Layouten.


Där satt den!!!

Kan nog inte bli mycket bättre än så på din yta.
Det ser Gôrbra ut!
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav ZeeJay 28 jan 2008, 15:25

Hmm....håller inte helt med Manley att där satt den om jag kollar in delarna i detalj.
Just att ha en spårväxel precis efter en kurva är ingen höjdare då det är svårt att tajma det med knapptryckning och att byta direkt inpå en kurva...hellre en bit raka först...sen växelspår...
Likadant med den som är precis efter en dubbel R1 kommer....då har bilen dessutom låg fart och skall du då växla för att sen få upp fart....tja kan ju vara en idé men jag är lite traditionell med att man återigen måste "göra" klart kurvan för att sen kliva in i nästa moment...växlingen.

Jag har funnit det - tråkigt men sant - lättast att försöka ha växlarna ibland nästan mitt på en raksträcka....då kan man ta vara på kurvan först på bästa sätt för att sen taktiskt byta spår och ändå komma rätt i bromspunkten inför nästa kurva.

För att vara ytterligare lite petig... ;-) så skulle jag även flytta depån närmare till vänster i bild mot PB:n så att inte bron skymmer där växlingen ska ske innan du ska in i depån..lätt annars att missa pitstop....å soppatorsk vill ingen ha...;-)

Annars ser det ut som en kul och framför allt snabb design med mycket raksträckor och nån tvär hårnål för att bryta upp tempot lite...passar den digitala körstilen att vässa runt på ...att köra digitalt är annorlunda än analogt...även att designmässigt få ut mest av banan gör det helt annorlunda mot när man tänker sig saker i analogt sätt med racing.

Digitalt erbjuder en helt annan typ av körstil och planering av körningen.

En fråga - Ska du lyfta upp den bakersta (högst upp i bild) raksträckan så den ligger lite i nivå högre än den som går parallellt innanför?
Vore fräckt med en nivåskillnad coh gör att du kan få in en fin bergssida eller annan form av scenery.

Hur som haver - Lycka till och kommer att med intresse följa ditt bygge!! :thumb: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Manley 28 jan 2008, 15:35

ZeeJay skrev:Hmm....håller inte helt med Manley att där satt den om jag kollar in delarna i detalj.
Just att ha en spårväxel precis efter en kurva är ingen höjdare då det är svårt att tajma det med knapptryckning och att byta direkt inpå en kurva...hellre en bit raka först...sen växelspår...


Tänkte mest på själva layouten..
Banan ser riktigt skön ut att köra på..
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Tnemrap 28 jan 2008, 15:51

Light Head skrev:Bra fråga,, tänkte precis ge mig av till "brädgår'n" för att köpa lite 4mm. Men har oxo tänkt mig att köpa 8mm för att få till lite sladd-yta.. kanske lika bra att köpa 8mm för hela slanten? (Jag bara antar att det finns 8mm, för det gör det väl??)

Var och klämde lite på playwood och tyckte det kändes svårt att få till jämna höjdskilnader med 7mm, så det får nog bli 4mm om det blir Plywood.

Dan J. skrev:Senast jag byggde om använde jag sådan där perforerad masonit ,

Dan, Var hittade du den?

Manley skrev:
Tnemrap skrev:Här kommer ett ytterligare förslag på Layouten.

Där satt den!!!
Kan nog inte bli mycket bättre än så på din yta.
Det ser Gôrbra ut!

Tackar Manley :)

ZeeJay skrev:Jag har funnit det - tråkigt men sant - lättast att försöka ha växlarna ibland nästan mitt på en raksträcka....då kan man ta vara på kurvan först på bästa sätt för att sen taktiskt byta spår och ändå komma rätt i bromspunkten inför nästa kurva.

ZeeJay det låter vettigt, jag flyttar fram växlarna.

ZeeJay skrev:För att vara ytterligare lite petig... ;-) så skulle jag även flytta depån närmare till vänster i bild mot PB:n så att inte bron skymmer där växlingen ska ske innan du ska in i depån..lätt annars att missa pitstop....å soppatorsk vill ingen ha...;-)

Anledningen till detta var att jag ville ha lite raksträcka efter starten innan kurvan.
Samt att jag bara har en PB vilket ger att jag vill ha pit-stop innan start.

ZeeJay skrev:En fråga - Ska du lyfta upp den bakersta (högst upp i bild) raksträckan så den ligger lite i nivå högre än den som går parallellt innanför?
Vore fräckt med en nivåskillnad coh gör att du kan få in en fin bergssida eller annan form av scenery.
Hur som haver - Lycka till och kommer att med intresse följa ditt bygge!! :thumb: :thumb: :thumb:

Det är jobbigt när folk kommer med lysande idéer som ger en arbete ;-)
ZeeJay var kan man köpa sådana där gjutformat för bergsidor? Ställer det inte till det att spåren ligger sida vid sida eller kan bergssidan luta lite innåt?

/Mike
Användarvisningsbild
Tnemrap
Braidsbytare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 dec 2007, 23:56
Ort: Gävle

Re: Hjälp med bandesign

Inläggav Dan J. 28 jan 2008, 16:17

Köpte 'perforerade masoniten' på Bauhaus, men det borde väl finnas på de flesta byggställen, formatet vanliga 120x240
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron