Tjaba Rejsers!
Tänkte lägga ut en liten steg för steg guide i - SÅ HÄR GJORDE JAG -- med 2 av mina Renault Megane från Ninco...
Då Ramcharger har inspirerat till detta lilla drev o däckbyte så ska RAm ha eloge för idén!
1Köpte hem lite delar från slot.it och Avant slot som är följande:
slot.it
Stopper for anglewinder - SIPA25
Anglewinder Gear - SIGA32
Pinion gears - Sidewinder 6.5mm Z10 - SIPS10
Silicone tires S1 Compound 20x12 - SIPT03
Axels - SIPA01-50 härdad 3/32" x 2
Avant slot
Aluminium Rim 16.5x9 - 20711
Aluminium Rim 17.5x9 - 20713
NSR däck no friction rubber 17x8 - 5204
Sen var det dags att sätta igång:
Demonterade först av karossen och tog sen loss original axlarna därefter fram med lödkolv och frigjorde de båda kablarna till motorn.
Sen var det dags att med en pinionavdragare ta loss det gamla drevet på motorn. Detta fick först försiktigt petas ut ltie från motorn för att sen kunna komma åt att använda pinionavdragaren.
Fram med det nya piniondrevet ett 10 kuggars, kolla in vilken sida på drevet som är svagt konformat vid hålet för att passa in motorns axel i det.
PÅ med drevet och här är det viktigt att INTE dra på drevet för långt på axeln....då kan det dels komma för långt in mot motorn samt att det blir omöjligt nästan att få loss det utan att skada drevets kuggar. så var varsam med monteringen...
Nästa steg blir att montera på fälgarna på axlarna och här tycker jag att Avantsltos fälgar har en bra lösning där skruven som fixerar fälgen på axeln sitter "infälld" i själva fälgen...det gör att till skillnad mot slt.its alu fälgar så får man mer spelutrymme för drev och kan då använda en kortare axel ....man slipper utstick av däcken utanför bilens bredd...
Därefter är det bara till att montera på fälgar , drev o bussningar på bakaxeln...viktigt här är att placera Stoppern på rätt plats för att axeln EJ ska röra sig i sidled.
När man har fixerat in dreven mot varandra i en bra vinkel och känner att allt rör sig fritt...ja då är det bara till att dra åt stoppern samt Anglewinder drevet på axeln.
Sen är det bara till att löda dit kablarna på motorn igen.....
Därefter är det lämpligt att före karossen skruvs på att man ser till att testköra så att dreven flyter smidigt och att det sitter som det ska.....
Sen har man en vass bil med grymt fräcka fälgar och en het drivlina!!
Japp...2 st grymt sköna och vassa bilar att köra...tysta och härliga....självklart så åkte magneterna ut och in med lämplig blyvikt strax bakom pickupen....whooohaaa....
För den som vill kan man ju sen experimentera med olika drevstorlekar för att få en bil som har rätt utväxling för just sin egen hemmabana....
Over and Out from Pineswamp Racebod.....