Renault Megane - drevning och fälgbyte

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Renault Megane - drevning och fälgbyte

Inläggav ZeeJay 20 okt 2007, 02:03

Tjaba Rejsers!

Tänkte lägga ut en liten steg för steg guide i - SÅ HÄR GJORDE JAG -- med 2 av mina Renault Megane från Ninco...
Då Ramcharger har inspirerat till detta lilla drev o däckbyte så ska RAm ha eloge för idén! :beer:

1Köpte hem lite delar från slot.it och Avant slot som är följande:

slot.it
Stopper for anglewinder - SIPA25
Anglewinder Gear - SIGA32
Pinion gears - Sidewinder 6.5mm Z10 - SIPS10
Silicone tires S1 Compound 20x12 - SIPT03
Axels - SIPA01-50 härdad 3/32" x 2
Avant slot
Aluminium Rim 16.5x9 - 20711
Aluminium Rim 17.5x9 - 20713
NSR däck no friction rubber 17x8 - 5204

Bild

Sen var det dags att sätta igång:

Demonterade först av karossen och tog sen loss original axlarna därefter fram med lödkolv och frigjorde de båda kablarna till motorn.

Bild

Sen var det dags att med en pinionavdragare ta loss det gamla drevet på motorn. Detta fick först försiktigt petas ut ltie från motorn för att sen kunna komma åt att använda pinionavdragaren.

Bild

Fram med det nya piniondrevet ett 10 kuggars, kolla in vilken sida på drevet som är svagt konformat vid hålet för att passa in motorns axel i det.

Bild

PÅ med drevet och här är det viktigt att INTE dra på drevet för långt på axeln....då kan det dels komma för långt in mot motorn samt att det blir omöjligt nästan att få loss det utan att skada drevets kuggar. så var varsam med monteringen...

Bild

Nästa steg blir att montera på fälgarna på axlarna och här tycker jag att Avantsltos fälgar har en bra lösning där skruven som fixerar fälgen på axeln sitter "infälld" i själva fälgen...det gör att till skillnad mot slt.its alu fälgar så får man mer spelutrymme för drev och kan då använda en kortare axel ....man slipper utstick av däcken utanför bilens bredd...
:thumb: :thumb:

Bild

Därefter är det bara till att montera på fälgar , drev o bussningar på bakaxeln...viktigt här är att placera Stoppern på rätt plats för att axeln EJ ska röra sig i sidled.
Bild
Bild

När man har fixerat in dreven mot varandra i en bra vinkel och känner att allt rör sig fritt...ja då är det bara till att dra åt stoppern samt Anglewinder drevet på axeln.

Sen är det bara till att löda dit kablarna på motorn igen.....
Bild

Därefter är det lämpligt att före karossen skruvs på att man ser till att testköra så att dreven flyter smidigt och att det sitter som det ska.....

Bild

Sen har man en vass bil med grymt fräcka fälgar och en het drivlina!! :thumb: :thumb:


Bild
Bild
Bild

Japp...2 st grymt sköna och vassa bilar att köra...tysta och härliga....självklart så åkte magneterna ut och in med lämplig blyvikt strax bakom pickupen....whooohaaa....

För den som vill kan man ju sen experimentera med olika drevstorlekar för att få en bil som har rätt utväxling för just sin egen hemmabana....


Over and Out from Pineswamp Racebod.....

8) 8)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Ramchager 20 okt 2007, 02:14

Inte illa!!! :D De ser ju minst lika coola ut som min "Fruttansvärda" Megane... och borde vara duktigt vassa!?!?!?

:thumb:
<*}}})>< <*}}})>< <*}}})><
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Inläggav Nico 20 okt 2007, 09:40

Tack för en fin "how-to-tune" gällande Megane! Stor :up: för inköpslistan. Slapp man fundera på vad man skulle beställa :wink:
Nästa bil under tuning yxan blir alltså denna: (efter jag har kopplat in belysningen i min Lola T70)

Bild

Alltså det går inte att låta bli att fixa lite med bilarna. Det blir bara roligare ju mer man pillar. Men vissa tilltag gör i alla fall jag bara för att det ska se snyggare/grymmare ut. Dessa fälgar och drevning ger förstås utslag på performance-o'meter men hur som helst ser fälgarna riktigt råa och rejsiga ut på Megane'n

Ja, som sagt ... inspirerande!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Borgis 20 okt 2007, 10:48

Jupp, hårt pimpat och förmodligen sylvass på banan. Lite dyrt, kanske bara, men det bestämmer man ju själv. :)

Glöm bara inte att det behövs ett par passande bronsbussningar till SlotItaxlarna om det är en Nincobil du vässar. Lite smörjning är också bra att applicera innan "locket" åker tillbaka på bilen.

Men CJ, det är väl inte nödvändigt att löda loss kablarna egentligen?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav pryzze 20 okt 2007, 11:04

Tack ZeeJay för den fina informationen.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav Borgis 20 okt 2007, 11:06

Japp, det informativa upplägget är föredömligt! :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav ZeeJay 20 okt 2007, 11:41

Borgis skrev:
Men CJ, det är väl inte nödvändigt att löda loss kablarna egentligen?


Egentligen inte men är man ovan med pinionavdragaren så är det att föredra då man kommer åt bättre....hur du med dina labbar klarar att pilla med sånt är smått är imponerande... :taunt: :taunt:

Själv måste jag sätta koncentrationsratten på 100!! :thumb:

Pryzze skrev:
Tack ZeeJay för den fina informationen.


Tack själv Pryzze...känner att vi många ggr ahar gjort en massa bra saker med våra bilar oms det skrivs om men sällan nån beskrivning om how to do...därav en liten start på detta kanske....borde döpt tråden till How to upgrade a car...... :suspect: 8)


Nico skrev:
Tack för en fin "how-to-tune" gällande Megane! Stor för inköpslistan. Slapp man fundera på vad man skulle beställa
Nästa bil under tuning yxan blir alltså denna: (efter jag har kopplat in belysningen i min Lola T70)


Precis det jag själv saknar när någon har gjort nåt häftigt eller bra med sina bilar....mer listor på vad man har använt med artikelnummer....inköpsställen finns ju gott om så de behöver man ju inte speca.....Lycka till med belysningen....ska sätt in belysning i min nya vita McLaren som jag har döpt om till Ferrari i en annan tråd..hehe...trött o vinpåverkad....

Ram skrev:
Inte illa!!! De ser ju minst lika coola ut som min "Fruttansvärda" Megane... och borde vara duktigt vassa!?!?!?



Det är ju du som kom med idén med din fina Frutta....jag bara satte igång med mina efter att jag spanade in din sist på Pineswamp Race Meet....hehe....hjulet fann du..jag bara rullar vidare....
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav pryzze 20 okt 2007, 11:44

En fråga ZeeJay.

Vad kostade allt detta ?


/Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav Borgis 20 okt 2007, 12:46

ZeeJay skrev:Borgis skrev:
Men CJ, det är väl inte nödvändigt att löda loss kablarna egentligen?


Egentligen inte men är man ovan med pinionavdragaren så är det att föredra då man kommer åt bättre....hur du med dina labbar klarar att pilla med sånt är smått är imponerande... :taunt: :taunt:

Själv måste jag sätta koncentrationsratten på 100!! :thumb:



Man får ju använda lite knep. M2-låsskruvar är inte att leka med t ex och kräver lite
teknik för att man inte ska börja gråta. :)

En snabb kalkyl sa att det borde kosta ca 850 spänn att köpa in och bygga om en sån här kärra. 900 om man ska betala lite frakt också. Sen går det ju såklart att hitta billigare grejor om man letar.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav ZeeJay 20 okt 2007, 14:02

Borgis skrev:
En snabb kalkyl sa att det borde kosta ca 850 spänn att köpa in och bygga om en sån här kärra. 900 om man ska betala lite frakt också. Sen går det ju såklart att hitta billigare grejor om man letar.


Usch....låter mycket...hmm...bil ca 300:- inkl. frakt...slotit delar...200:-...Avantslot fälgar 120:-...bussningar 80:-....lite annat...hua...du har rätt Borgis...man landar lätt på runt 800:-....o de blev nu sista bilen jag moddade.... :D :wink:

Visst det är klart att det kostar mer än en standardbil, men det är ju så med alal uppgraderingar av saker....man vill ha lite bättre oc hdå blir det lite dyrare....klart att inte alla vill satsa på det men körkänslan och som jag ser det säkerheten också i en fungerande drivlina gör sitt....
Sen kan man fundera på om man kanske som nån skrev i NSR Clio tråden....lika bra att köpa en färdigmoddad bil direkt....också ett bra alternativ men det som jag finner som en del av tjusningen är att just man själv grejar och lär med att modda om den själv....då får man liknande kostnad men erfarenheten får man på köpet... :D :)

Sen kan det bli kul att testa med viktning som ju är ett billigt sätt att få ne standardbil att uppföra sig annorlunda...utan allt det andra jobbet...bara där har man ofta stor vinst för en körglad bil... :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Borgis 20 okt 2007, 14:17

Jag håller med om att det är kul, fast det är nästan ännu roligare att bara gneta ihop en mjuk o go bil on a budget, så att säga. Det blir liason lite retsammare för medtävlarna då. :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav RaceTG 20 okt 2007, 18:13

Borgis skrev:Det blir liason lite retsammare för medtävlarna då. :D


Jaha, är det det som är målet med dina mjuka fina bilar Borgis så har du lyckats! :thumb:

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav Borgis 20 okt 2007, 18:20

Hehe, det är ju en del av spelet. :) Det kan ju vara rätt så hemskt att testa andras bra bilar också... Som dina t ex. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Joey Yunick 20 okt 2007, 20:42

Efter Calles pedagogiska genomgång så kanske någon har lust att se vad för "Fruttansvärt" Joey Yunick hade i garaget???

Då tar vi det baklänges och observerar att Joey kör med händerna på ratten till skillnad från vissa andra som sitter och drar i spaken.
Bild

Chassit har lite vikt vid en prorace flagga och brickor mellan fälg och chassi fram
Bild

Sedan var det en Slot It axel eftersom NSR är aningen större i diameter, eller så är det att de behöver sandpapper för att kunna få på Slot It drev. Bussningar är NSR och givetvis fälgar NSR. Dessa har luftspalt till skillnad från Calles AvantSlot (smaksak tror jag???). Så var en en bricka mellan stoppkragen och bussningen.
Bild

Detta är vad som krävs om man ska ha en chans mot alla andra fartdårar på GRK. :o

Bild

:thumb: :wink:
THE BEST DAMN GARAGE IN TOWN!!!
Joey Yunick
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 maj 2007, 12:03
Ort: Stockholm

Inläggav Borgis 20 okt 2007, 21:02

Ja, tydligen. Man kom ju inte så långt med enbart originalaxel och SlotIt plastfälgar. 8)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 70 gäster