Storabjörnen:Båda de här modellerna är egentligen byggda för att testa tekniker inför en ide om ett större dioramabygge... Så fler delar kommer förmodligen här allt eftersom.
Här finns några av de bästa byggena jag har sett, det finns också en hel del metodbeskrivningar för den som orkar läsa.
largasso skrev:Vad är det för färg du använder, riktigt bra rostkänsla ?
Nu börjar blåbären ta slut - 10 out of 10!
Mums! Jag gillar blåbär!
Färgen är Humbrol 113 Rust, på mindre partier har jag strött mald pimpsten i våt färg och när den torkat har jag låtit pimpstenspulvret suga upp kraftigt utspädd färg i olika nyanser av svart, brun, rost, röd och orange. Här gäller det att ha väldigt lite färg och mycket balsamterpentin för att få bara antydningar av nyansskiftningar. Blir det för mycket färg går man på med bara terpentin och tvättar ut färgfläcken.
På större delar, som t ex hela Forden, har jag först målat med Rust, sedan gett ytan flera olika washer med olika rostnyanser. Sedan sprutat hela modellen med apotekets parfymfria hårspray i airbrush innan jag sprutat matt täckfärg, pensla fungerar inte på hårsprayen. Jag strödde lite vanligt salt i sista lagret hårspray för att få till lite punktvis lacksläpp. Efter någon timme skrubbas modellen med en kortklippt, styv oljefärgspensel och vatten tills tillräckligt mycket täckfärg skavts av. Så sprutades hela modellen med två tunna lager klarlack, matt eller halvblank är bäst och det måste vara lösningsmedelburen. I den våta lacken dammades pulveriserad pimpsten. Sist gav jag ytan några färgwasher enligt ovan. Har man lagt för tunnt med klarlack löser terpentinet hårsprayen under täckfärgen med snygg flagning som följd, som jag fått på bakväggen mot flaket, det kan ju vara bra eller dåligt beroende på önskat stadie av förfall.
Hittade bilden med fjädrarna, en T-Ford var det visst:

- Ful0107110751-1-003.jpg (72.24 KB) Visad 19933 gånger
Lite tunnare tråd än vad jag hittade...
Sailor