Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Aramis 04 feb 2011, 02:04

balsaworks skrev:Här är en Aston Martin DBR1 med PCS32 chassi från Ocar. Har länge velat testa att bygga en konsthartsbil (eller resin för er som bara förstår engelska) och jag tyckte DBR1 verkade enkel och bra att börja med.
Det fattas sittbrunn och förare, det som följde med i byggsatsen var en vacuumformad värdelös liten plastbit så jag får hitta nåt annat och sätta dit. Annars är byggsatsen helt i original. Mycket prisvärd.
Chassit är helt OK, liknar väl närmast Ninco classic i prestanda, om man nu ska jämföra med något.
Karossen är tyngre förstås så bilen går långsammare men är mycket mycket roligt att köra. Varför ska allt gå som Slot-it och NSR?

Snygg bil balsaworks!! Kan ju bli lite knivigt att hitta en inredning som är likvärdig originalet men det är bara att ha tålamod och leta efter nåt billigt vrak som du kan plocka ifrån. Kanske funkar med en inredning från en Ninco Jaguar eller liknande.

Sen håller jag med om att den inte ska gå som en raket a la NSR eller Slot.it. Tjusningen med dessa bilar är att glida runt banan med lite bredsladd och bara njuta av synen att se bilen smeka kurvorna! Sen tål ju inte karossen så hårda smällar heller för den delen...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Janne L 04 feb 2011, 08:49

Resin karosserna håller ändå för mer än man tror, under bygget av Baldersring så gick det inte att undvika att köra innan landskap och sarger var på plats. En dag flög Fangio´s Alfa från OCAR ut över rummet och jag hann tänka så var det med den innan den slog i golvet, men när jag med darrande nerver dök ner på golvet så hade bara en bit bakom bakre hjulhuset slagits bort. Vilken enkelt limmades på plats med CA lim.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Någon som har koll på PCS 32 chassin?

Inläggav Jormungandr 04 feb 2011, 17:45

Det är stor skillnad mellan resin och resin. Olika typer av resin är olika hårda och stryktåliga. Tyvärr så dras en del resin-tillverkare med dåliga gjutningar där bubblor och dålig fyllning hör till vardagen. Jag har en Team Slot Peugeot som har några bubblor i gjutningen och den är extremt skör. :Oops:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Föregående

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron