Testor dekalpapper

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Testor dekalpapper

Inläggav Jormungandr 26 jul 2009, 19:08

Jag och Aramis har testat Testors papper och resultatet blev bländande. 8-) :thumb: Tyvärr så löste dekalen upp sig innan vi insåg att man behövde lacka pappret först. :Oops: Vilken lack ska man använda, det får ju inte bli för styvt så att det spricker när man ska applicera. tyvärr så finns ju inte testars startkitt, där en flaska lack ingår, kvar hos någon av våra vänliga slotcar nätförsäljare. Eller kan man fortfarande hitta en flaska någon annanstans?
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Testor dekalpapper

Inläggav NMI 30 jul 2009, 11:37

Vad jag har förstått så innehåller Testors lack otrevliga saker som sedan ett tag tilllbaka är Verboten i EU och därför inte får importeras längre. Handlaren jag talade med sade att varken Testors eller importören hade någon ersättningslack heller.

Men du råkar inte ha tillgång till en färglaser någonstans? Det finns ju dekalpapper för laserskrivare också och eftersom lasertoner inte är vattenlösligt så slipper man helt ifrån skyddslacks-problematiken.
Crowd was roaring, I was at Brands Hatch in my imagination
At the canal turn I hit an oily patch ... Inebriation
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Klubb: Malmö slotracing club

Inläggav Jormungandr 30 jul 2009, 15:16

det var sånt Aramis provade förra gången med helt ok resultat. men nu har vi testors så vi vill gärna använda upp det. Dekalerna blir skrämmande bra, men de måste skyddas på något sätt. Vanlig klarlack blir väl för spröd för att man ska kunna köra på som med en vanlig vattendekal, eller? :-?
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare

Inläggav Nico 30 jul 2009, 17:11

Alltså att få en snygg utskrift på Testor papper är ju inga problem. Problemet är att behålla färgdjup och skarpa kanter efter sista lacken är lagd på bilen. Något jag alltid har tyckt varit svårt då alla lacker verkar ha något i sig som löser upp färgen på testor dekaler.
Let me know om ni lyckas få ett bra slutresultat med Testor. Jag har mer eller mindre lagt ner Testor. När jag kommer igång igen är det färglaser som gäller för min del.

Dom enda dekalerna som har blivit bra från Testor är mina Kronenbourg dekaler och LOTO dekalerna. Allt annat har lösts upp antingen i vattnet, eller runnit ut vid applicering på kaross. Jag brukar räkna 4 dekaler för att få en bra typ
:sceptic:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Klubb: TRS

Inläggav Aramis 31 jul 2009, 23:10

Tror vi behöver den där mjukgörande vätskan som våra prisvinnande vänner i modellbyggarvärlden använde
en gång i tiden... Får luska med Larsa. :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Inläggav Razamanaz 06 aug 2009, 12:53

Jag har köpt upp mig på några nakna Slot.it McLaren, som jag tänkte hitta på lite egna dekaler till. Utan att ha gjort några större efterforskningar eller ha testat, tänkte jag använda mig av Testors dekalpapper tillsammans med min färglaser.

Hänger problem ni beskriver ihop med att ni använder bläckstråleskrivare? För att förtydliga, fungerar Testors papper ihop med en färglaser?

NMI skrev:Men du råkar inte ha tillgång till en färglaser någonstans? Det finns ju dekalpapper för laserskrivare också och eftersom lasertoner inte är vattenlösligt så slipper man helt ifrån skyddslacks-problematiken.

Vad är det för någon sorts dekalpapper? Vad hittar man det? Det kanske är billigare än Testors papper? Fungerar det lika bra (ihop med en en färglaser)?
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker

Inläggav NMI 06 aug 2009, 19:20

Som jag har förstått det så är det olika papper för bläckstråle resp. laser, så du kan nog inte använda Testors inkjet-papper i en färglaser. Testors förefaller tillverka ett dekal-papper för laser, men det importeras inte hit vad jag har sett.

Jag skaffade dekal-papper för laserskrivare från Crafty Computer Paper i England: http://www.craftycomputerpaper.co.uk/ProductDetail.asp?ProductID=162&CatID=16

ca 25:- per A4 ark tycker jag är högst överkomligt (ännu billigare om man köper 10 eller 50 pack). Ett A4 ark räcker dessutom till många 1/32 bilar. Jag är mycket nöjd med detta dekal-papper, men jag har aldrig testat Testors bläckstråle-papper så jag kan inte jämföra.
Lite bilder på hur resultatet kan bli kan du hitta i denna tråd:
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=5832
Observera att den "stora" BP-loggan bara är 8mm i verkligheten, så rastreringen man ser är inget man lägger märke till i vanliga fall. Den är ju dessutom printerns "fel" och inte dekal-papperets.
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Inläggav Razamanaz 07 aug 2009, 07:15

NMI skrev:Jag skaffade dekal-papper för laserskrivare från Crafty Computer Paper i England: http://www.craftycomputerpaper.co.uk/ProductDetail.asp?ProductID=162&CatID=16

Tack för tipset, detta papper verkar ju både billigt och bra.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker

Inläggav Azran 05 maj 2010, 21:37

Finns det ingenstans i Sverige som man kan hitta dekalpapper till laserskrivare?
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman

Inläggav NMI 08 maj 2010, 15:38

Beställ från Craftys, det är snabbt, enkelt och inom EU så det blir ingen extra tull eller moms.
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Återgå till Byggprojekt & modifikationer