MB Slot Ferrari 430 Challange

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

MB Slot Ferrari 430 Challange

Inläggav Azran 15 feb 2010, 15:48

Fick hem lite bilar i förra veckan, bl.a 2 st MB Slot Ferrari 430 Challange(båda omonterade)

Jag satte ihop den första och märkte genast att den låter så in i H-vete, om jag bara kör motorn så är den väldigt tyst. Bakaxeln rullar fint utan några problem. Det är ett metalldrev på motorn och plast drev på axeln. Har kört med Autosol och sedan smörjt upp, har även oljat in lagerna som axeln går i, jag fick limma dom för att de skulle sitta fast, jag hade i bakaxeln när jag gjorde detta för att få det rakt. Kan det ändå ha kommit lite snett? Om jag kör den sakta med hjulen i luften så slår de inte något.

Har även funderat på om dreven sitter ihop för mycket. jag ska kanske flytta lite på det som sitter på bakaxeln?
Denna bil har juh en helt fjädrande motorvagga som även bakaxeln sitter i och det blir inte någon skillnad hur jag gör med den. Fälgarna är runda och däcken är limmade och slipade.

Någon som har några tips?
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman

Re: MB Slot Ferrari 430 Challange

Inläggav Aramis 15 feb 2010, 22:19

Du har gjort enligt instruktionsboken så jag tror att det är drevspelet som är problemet. Är alla tänder fina och friska? Missljud brukar till 90% bero på pinion mot drev. Om du håller upp bilen och tar pekfingret mot bakhjulet och lirkar försiktigt fram och tillbaka ska det vara ett märkbart men dock ej för stort glapp. Snurra bakhjulet ett kvarts varv och gör om samma procedur. Repetera tills du gått ett varv runt eller tills du känner dig nöjd! Detta för att kolla så att t.ex. inte drevet är skevt. Kan ju vara tight på ett visst ställe men perfekt på ett annat. Vissa plastpinioner kan också vara dåliga och då är det bäst att byta till ett i mässing.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav Leif J 15 feb 2010, 23:50

Min erfarenhet är att det är högre ljud i MB slots drev än tex slot.its (jag får känslan plasten krondrevet är gjort av är hårdare än tex slot.it's).

Jag upplever den som en bil som inte går helt tyst, det blir någon form av resonansljud vid framförallt inbromsning (på mina bilar i alla fall). Bilen blev klart tystare med slot.it krondrev, jag har bytt efter att ha kört några hundra varv med originaldrevet men just ljudet när man bromsar kvarstår. Tror det är en kombination av fjädringen till bakvaggan som kommer i rörelse och vibrerar när man släpper gas och ger resonans i karossen. Inget som inverkar på prestanda såvitt jag kan bedöma men lite annorlunda ljudbild än andra fabrikat.

Passningen är dock viktig, jag brukar använda en fryspåse (1 lager) lägg den mellan pinion och krondrev när du justerar spelet, tryck till sådär lagom hårt och spänn fast krondrev, rulla ut plastbiten och spelet brukar vara precis lagom.
Leif Johansson
Veberöd
Användarvisningsbild
Leif J
Braidsbytare

Klubb: Hangaround litta överallt

Inläggav Azran 16 feb 2010, 19:09

Jag ska prova detta. Tänkte att jag vill eha kolla på det innan jag satte ihop den andra bilen.
Användarvisningsbild
Azran
Depåman

Inläggav Azran 02 maj 2010, 13:48

Har äntligen fått tid att fixa med bilen. Nu fungerar den mycket bättre. Lite ljud fortfarande men det är resonans i karossen. Den är snabb snabb snabb...

Mycket rekomenderad.
Användarvisningsbild
Azran
Depåman

Återgå till Byggprojekt & modifikationer