Rädda torra gummidäck

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Rädda torra gummidäck

Inläggav Sailor 17 feb 2010, 13:38

Jag har en Fly BMW 3.0 csl som har ganska torra och tråkiga däck. Den hänger inte alls med min Fly Capri t ex.

WD40 kan möjligen vara en tillfällig hjälp men jag har förstått att det snarare förstör däcken snabbare.

Så jag testade ett gammalt knep som ofta används när man renoverar gummilister på veteranbilar:
Först slipade jag däcken för att komma igenom den torraste ytan. Sedan rullade jag däcken på ett papper indränkt med Glycerin blandat med T-sprit, lika delar av varje.Sedan fick bilen ligga med detta på däcken i 2-3 dygn. Innan provkörningen torkades däcken noga med papper och tejpades för att få bort pappersluddet. Resultatet blev en varvtidssänkning på ca 1 sekund! :thumb:

Sen provade jag att göra samma sak med mina Carrera Porsche 935 Moby-dick och Ferrari 512BB.
Det fick likanade resultat och även om tiderna inte sänktes lika mycket upplever jag att fästet är tydligare på något sätt, det är lättare att förutse när släppen kommer.

Alla tester är utförda på Scalextric Sport.

Glycerin (eller glycerol, som det också kallas) finns på apotek eller färgaffärer.

Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare

Re: Rädda torra gummidäck

Inläggav Aramis 17 feb 2010, 18:57

Ja, det är ett bra sätt att fräscha upp däcken med glycerol men det är snarlikt däcksoppa och det har vi förbjudit i vår klubb. Visserligen svårt att upptäcka att det har använts men vid tävlingar är det vatten med Yes eller tejp som tillåts att rengöra däcken med. T-spriten skulle jag undvika då det kan torka ut däcken istället.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav Svänn 18 feb 2010, 09:24

T-spriten skulle jag undvika då det kan torka ut däcken istället.

Kanske man kan blanda med Nitro istället? :Oops:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer

Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Sailor 18 feb 2010, 09:41

Svänn skrev:
T-spriten skulle jag undvika då det kan torka ut däcken istället.

Kanske man kan blanda med Nitro istället? :Oops:

Självklart! Tänk vilka burnouter det skulle bli!

Teorin med spriten, när man renoverar gummilister, -mattor etc, är att den skall lösa ytan på gummit lite så att glycerinet kommer längre in.

Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare

Inläggav ZeeJay 18 feb 2010, 10:07

CRC Belt Grip - remspray.....

Tror MrTray hos oss i Frogs har testat detta med framgång...kolla med honom....är ju enkelt att spraya på o sen torka av eventuella rester...

Tjaba!

SiiJäj
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer

Klubb: F.R.O.G.

Inläggav pryzze 22 feb 2010, 09:36

Aramis skrev:Ja, det är ett bra sätt att fräscha upp däcken med glycerol men det är snarlikt däcksoppa och det har vi förbjudit i vår klubb. Visserligen svårt att upptäcka att det har använts men vid tävlingar är det vatten med Yes eller tejp som tillåts att rengöra däcken med. T-spriten skulle jag undvika då det kan torka ut däcken istället.

Samma på TRS klubbana. Det är totalförbud för kemikalier på däcken.

Så innan man börjar labba med däcken äller det att tänka till var man skall
köra bilen.

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
Veteranracer

Klubb: Tjockhult RS

Inläggav Paxel 23 feb 2010, 10:16

pryzze skrev:
Aramis skrev:Ja, det är ett bra sätt att fräscha upp däcken med glycerol men det är snarlikt däcksoppa och det har vi förbjudit i vår klubb. Visserligen svårt att upptäcka att det har använts men vid tävlingar är det vatten med Yes eller tejp som tillåts att rengöra däcken med. T-spriten skulle jag undvika då det kan torka ut däcken istället.

Samma på TRS klubbana. Det är totalförbud för kemikalier på däcken.

Så innan man börjar labba med däcken äller det att tänka till var man skall
köra bilen.

//Pryzze

Snälla bespara oss från tråkiga moralpredikningar, detta är en vetenskaplig diskussion om däckfäste , har ingenting med dina lokal att göra (själv brukar jag inkubera mina däck i en mörk kroppshåla innan jag rejsar där, konstigt nog har ingen klagat :-D= .

Allvarligt talat, i min värld så handlar däckfäste om nanoteknologi (vad det nu är). En mjukare yta ger mera kontaktyta med underlaget detta åstadkommer man på olika sätt, genom att mjuka upp gummit med slipning (uppvärmning, uppruggning ) eller att använda en mjukare blandning (gummi eller silikon). Att återställa en torr yta med feta föreningar är också en möjlighet. En sådan torryta blir även bli lättare att bearbeta om man använder ett milt lösningsmedel för att slippa bort den. Man kan även lägga kondens på däcken (andas) och få ett markant bättre fäste, tyvärr är den effekten lika markant övergående då fukten omgående dunstar men har i alla fall fått en temporärt förbättrad kontaktyta. Det är min hypotes. En liknande men längre effekt får man av att t ex lägga glycerin på däcken men även den är övergående.
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker

Klubb: Slotblot1

Inläggav No-One 23 feb 2010, 15:12

Förr i tiden, på 60-talet, använde man metylsalicylat (methylis salicylas) för att mjuka upp torra svampgummidäck.
Användes också i s.k. däcksoppa.
Jag har själv provat detta och visst det fungerar men, däcken blir ännu torrare efter att ha legat ett tag.
Om detta fungerar på andra däck än svampgummi vet jag inte.
Detta medel mjukar upp plasten på byggmodellskarosser märkte jag när mina däck hade kontakt med en kaross ett antal timmar. Men effektivt är det. Köpte min flaska, 300ml, på apoteket varunummer 353367, måste beställas.

Sen är den ju inte helt ofarlig.
Fakta från http://www.shenet.se/ravaror/metylsalicylat.html

Metylsalicylat tas upp i magtarmkanalen - 4 ml har dödat barn - jämför vintergrönolja, varav 5 gram kan döda ett barn, 15 gram en vuxen. Symptomen liknar dem vid förgiftning med salicylsyra: dåsighet, dunkande blod, öronsusningar, synstörningar, delirium och, till skillnad från salisylsyra, koma innan döden inträder.
Metylsalicylat tas upp genom oskadad hud och kan förgifta också den vägen och redan i låga doser t. ex. förstärka effekten av blodförtunnande medel.

Men mjuka däck får man. :-P
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare

Återgå till Byggprojekt & modifikationer