Lapcounter/timer-funderingar...

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Lapcounter/timer-funderingar...

Inläggav fruktflugan 20 jan 2010, 16:21

Hejsan alle!

Jag funderade på en lösning där man gör en laptimer till PCn och de programvaror som finns, men i stället för dead strips, fotodioder osv osv så använder man sig av en snedställd microswitch med metallblad alternativt en gammeldags joysticks bladswitch som triggas i spåret utav bilens spårryttare (vad det nu heter!?)...

Alltså, en bil har ju liksom så gott som alltid bara en spårryttare så man behöver antagligen inte göra något extra för att dämpa bounce i triggermekanismen.
Det man skulle kunna behöva göra är väl eventuellt att buffra sensorn så en dators port hinner läsa den.

Nu var det länge sedan jag programmerade så jag har ingen aning om hur ofta en port poll:as... Speciellt inte med -suck- windows-klistret i datorn.

Alltså, då skulle man kunna lösa problemet som finns med dead strips i och med att det inte blir något strömbortfall. Man får i värsta fall rensa skenan från kontaktdon inuti på sidorna, men uppe på själva spåret skulle strömmen fortfarande kunna gå.
Så får man inte den strömsurge som blir med dead strips där motorns last kan läggas på porten och bränna densamma.

Optisk avkänning är ju ganska ok, visst. Men då skall man göra en tvåpolig break-beam avkänning och med den hårdvaran som krävs.
Bouncebeam är smidigare i så fall, men mycket sämre på att detecta rätt...

Hmmmm... Jag skall kanske ta och slakta mig lite scalextric classic och se vad som kan göras egentligen.

Men det kanske är en lösning som redan finns?

Om man skulle bygga om ett litet usb-keyboard för att triggas kanske... USB är ju lite tricky eftersom den pollas olika beroende på chippet som de har använt och jag är inte säker på att det är speciellt korrekt läsning tidsmässigt.

Äh, fan. Det var för länge sedan jag programmerade! :D
Jag gör en liten enkel lösning på detta och återkommer med bilder.
:cuckoo:
fruktflugan
Kurvvakt

Re: Lapcounter/timer-funderingar...

Inläggav SlotRacer 20 jan 2010, 16:32

fruktflugan skrev:snedställd microswitch med metallblad

Dvs som i Scalextrics standard varvräknare? :-D=
Den fungerar OK men är lite känslig för flaggdjup/utformning.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer

Inläggav largasso 20 jan 2010, 16:37

Hade jag varit som du med den kunskapen du förmodligen har, hade jag satsat på en USB-lösning.
Många har frågat efter detta eftersom dagens datorer varken har serie eller parallellport.
Problemet är att USB inte finns impleterat i de mjukvaror som finns, men en kontakt med
programmeraren av tex UR30 hade säkert löst detta problem.
Rotar du runt lite hittar du massor av olika lösningar själv kör jag med läsgafflar i spåret
och parallellportsin/utgångar, har även fotodioder i depåerna för tankning (bränsleförbrukning
kan användas i UR30) och har inte haft några direkta problem med någon av dem med Win 98se.
Däremot hade XP problem när jag ville installera xtra parallellportar.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav SlotRacer 20 jan 2010, 17:52

:-;
Vi har minst sex problem som måste lösas.

1. Passagedetektering.
2. Signalering
3. Tidsstämpling
4. Distribution
5. Drivrutin/API
6. Administration

Om man kunde ena sig om gränssnitten (mekaniskt/elektrisk) mellan de olika funktionerna och vilka principer som skall råda så skulle man kunna komma ganska långt genom ett Bilbaneforumelltsammarbete.

Personligen tycker jag det är lite olyckligt att låta operativsystemet (i de flesta fall Windows) hantera tidsstämplingen då realtidsprestanda ligger i allra bästa fall i storleksordningen millisekunder (ibland tiotals) vilket kanske duger för de flesta men om man vill göra det lite annorlunda och inte vara så beroende av hur PC:n fungerar (för tillfället, beroende på OS varianter och bestyckning) så har jag ett förslag ni gärna får kommentera.

Om inget annat sägs är det 5V som gäller mellan punkterna (dvs från USB:ns 5V från PC:n).

1. HW: Passagedetektering. 8 Kanaler
Mekanisk/Elektrisk/Optisk Detektering. 8 Kanaler.
Skitsamma hur, snittet mellan ett och två är en 5V signal som slås av och på med samma takt som den valda detektorn.
Sp. matning kommer från 2.
Tiopoligt minikontaktdon (5V, Gnd, 8xSignal) Female.

2. HW: Signalbehandling. 8 Kanaler
Tiopoligt minikontaktdon (5V, Gnd, 8xSignal) Male.
Enkel signalbehanding (exv eliminera studsar/falsktriggar och föra in lite hysteres, allt elektriskt).
Sp. matning kommer från 3.
Tiopoligt minikontaktdon (5V, Gnd, 8xSignal) Female.

(om man vill kan man välja att slå ihop 1 och 2 om signalbehandling av 1. inte krävs.)

3. HW: Tidsstämpling. 8 Kanaler
Tiopoligt minikontaktdon (5V, Gnd, 8xSignal) Male.
Tidsstämpling av 8 kanaler
Löses exv mha en liten Microcontroller med USB (exv. något ur Texas MSP430 serie).
Säkring/Strömbegränsning (behövs egentligen inte då USB matningen går att kortsluta utan att PC:n pajjar)
Men man får se till att den inte drar för mycket ström ur strömbudgeten för USB porten.
(Dvs en liten spole i serie må kanske duga.)
USB Don (5V, Gnd, 2xSignal) (dvs samma som sitter på exv. din digitalkamera)

4. HW: Distribution
USB Sladd, får man fixa själv

5. PC: Drivrutin/API
Drivrutin för "TidsstämplingsBurken" (TB)
Dvs man etablerar kontakt med TB prenumererar på valda tidsstämplingar och gör dom tillgängliga för PC:n via ett API. Här behövs en OS kunnig, förslagsvis Windows då det är vad de flesta har. Men Linux skulle nog vara att föredra. Men det hänger ju på vad man vill kunna använda sin Tidtagningsdator till.

6. PC: Administration
Själva Tidtagarprogrammet
(Alt. ett Lager för att skapa virtuella RS232/Parallellports signaler om man nu nödvändigtvis vill använda sig av befintlig mjukvara.)

Jag ansvarar gärna för mjukvaran i 3.
(Och om ingen annan vill ta det så kan jag nog ta HW också)
Punkterna 1-2 samt 4-6 får någon annan ta

Kommentarer?
(Utöver, "det kommer aldrig att gå" :D )
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer

Inläggav taunus76 20 jan 2010, 21:56

Nya versionen av UR 30 stöder USB Joystick så det är "bara slakta en gammal joystick/gamepad så får man iallafall insignalen , utgångarna går inte via USB så den får man skicka via Serie/parallellporten.
Användarvisningsbild
taunus76
Braidsbytare

Inläggav fruktflugan 23 jan 2010, 23:34

Tänkte göra en enkel prototyp i form av en slaktad gamepad (där jag har några knappar att leta på).

Problemen som kommer är
1) Operativsystemets slöhet... Windows ska ju göra 200938++ saker samtidigt och ja... Det går inte!
2) Gamepad:ens poll rate, bandbredd osv osv... Får kolla vad som sitter för kretsar i dem (de nya usborna är ju djungelartade i just intern kretstyp), att få tag på en gammal joyportvariant eller helt enkelt göra en joyadapter själv vore kanske något... Ska kolla det.
3) mekanisk konstruktion av systemet.
4) allt annat! :D

Gjorde ett litet enkelt program igår som mäter ned till 1000-dels sekunder, men att sedan få detta att rocka med en extern lösning är väl att hoppas på lite för mycket.
Jag skall kolla upp portars hastighet och lite sådant. I värsta fall får man hårdkoda på portens adress i assembler (Uj, det var 10 år sedan sist) och skapa någon sorts interrupt som oavsett allt annat gör korrekta mätningar som man sedan kan få ut När Windows Behagar Ge Tillåtelse Att Läsa Av Programdatat som man har lagt i en array någonstans.

USB-lösningen känns mer och mer avlägsen alltså! :D

Jag ska kolla lite och se vad man kan hitta på. Får göra en enkel gamepadrutin med någon usb-padda som jag har i lådorna och connecta den i mitt tidtagarprogram för att uppskatta hur snabbt den kan känna av.

Håller till vardags på med tatueringsmaskiner så jag har manicklar som genererar en signal upp till 150 gånger i sekunden som man kan mäta av för att testa mätningarna.

Men vänta er inga resultat i morgon... Jag är notoriskt slö, men har jag börjat med något så genomför jag det ganska ofta i alla fall! :thumb:

Här är en liten preview hur jag tänkte få en mätsignal mekaniskt i alla fall:
Bild
fruktflugan
Kurvvakt

Återgå till Byggprojekt & modifikationer