Jag funderade på en lösning där man gör en laptimer till PCn och de programvaror som finns, men i stället för dead strips, fotodioder osv osv så använder man sig av en snedställd microswitch med metallblad alternativt en gammeldags joysticks bladswitch som triggas i spåret utav bilens spårryttare (vad det nu heter!?)...
Alltså, en bil har ju liksom så gott som alltid bara en spårryttare så man behöver antagligen inte göra något extra för att dämpa bounce i triggermekanismen.
Det man skulle kunna behöva göra är väl eventuellt att buffra sensorn så en dators port hinner läsa den.
Nu var det länge sedan jag programmerade så jag har ingen aning om hur ofta en port poll:as... Speciellt inte med -suck- windows-klistret i datorn.
Alltså, då skulle man kunna lösa problemet som finns med dead strips i och med att det inte blir något strömbortfall. Man får i värsta fall rensa skenan från kontaktdon inuti på sidorna, men uppe på själva spåret skulle strömmen fortfarande kunna gå.
Så får man inte den strömsurge som blir med dead strips där motorns last kan läggas på porten och bränna densamma.
Optisk avkänning är ju ganska ok, visst. Men då skall man göra en tvåpolig break-beam avkänning och med den hårdvaran som krävs.
Bouncebeam är smidigare i så fall, men mycket sämre på att detecta rätt...
Hmmmm... Jag skall kanske ta och slakta mig lite scalextric classic och se vad som kan göras egentligen.
Men det kanske är en lösning som redan finns?
Om man skulle bygga om ett litet usb-keyboard för att triggas kanske... USB är ju lite tricky eftersom den pollas olika beroende på chippet som de har använt och jag är inte säker på att det är speciellt korrekt läsning tidsmässigt.
Äh, fan. Det var för länge sedan jag programmerade!
Jag gör en liten enkel lösning på detta och återkommer med bilder.