Nybörjare med frågor ang Träbana + Digitalt

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Nybörjare med frågor ang Träbana + Digitalt

Inläggav RetroSpec 06 dec 2009, 11:33

Hej på er. Är precis färsk här på forumet och har en hel del frågor. Här om dagen kom jag att tänka på min gamla Scalextric bana. Jag gick råkade söka lite på nätet och nu är ett nytt ban-bygge ett måste:)
Jag har lite frågor ang. att bygga träbana.
* Är det möjligt att låta spåren korsa varandra när jag använder koppartejp? Hur gör jag i sånna fall?
* Jag gillar idén om en digital bana. Kan man bygga en digital träbana? Hur gör man i så fall där spåren delar sig? Att gå från 2 spår till 1 kan jag ju förstå att det går, men tvärtom hur funkar det?
* Banan skulle inte bli så värst lång men kanske ta upp en yta av 2400x2400mm, vilken typ av transformator bör jag använda för att det ska bli bra "kräm" runt hela banan?
* Jag skulle även vilja ha tidtagning eller åtminstone varvräknare på banan (man vill ju tävla:) ) är det bara att köpa en exempelvis Scalextric varvräknare och löda om elen?
* Har även tittat lite på Youtube och sett en del rallybanor med snö på. Vad använder man som snö? Det ser minst sagt äkta ut.

Det var nog allt för denna gång men räkna med fler frågor framöver:) !
RetroSpec
Övningskör

Re: Nybörjare med frågor ang Träbana + Digitalt

Inläggav largasso 06 dec 2009, 12:05

Hej och välkommen till en vanebildande hobby!

Fräsa träbana är skoj och förhållandevis lätt men att implementera digitalrejsing på en hemmafräst bana
kräver en mängd med elektronikjobb ( och kunskap)

Om vi håller oss till en analog bana:

Du kan låta spåren korsa varann men du får se till att det finns någon millimeter fritt runt
koppartejpen eftersom spåren inte får kortslutas.

En nätdel med åtminstonde 12volt/2amp DC för två spår, helst en till varje spår behöver du.

Tidtagning fixar du med en PC med parallellport (printer) och tex programmet UR30 (gratis att hämta här: http://www.uracerweb.org)
Du behöver antingen läsgafflar i spåret, en deadstrip eller photodioder och en ljusramp.

Som snö på rallybanan kan du använda mjöl, risgryn eller Kakaopulver (smutsig snö) bered dej på
en rengöring av bilarna Modell Big.

Kolla runt lite i trådarna här på forumet så hittar du massor av tips på både det ena och det andra.

Tex min tråd : http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=1799
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav RetroSpec 06 dec 2009, 13:01

Tackar för ett mycket bra svar. Ok, då lägger vi det digitala åt sidan:) Snö likaså. Tänkte börja med ett enklare projekt för att se hur det går (vad jag klarar av).
RetroSpec
Övningskör

Inläggav ZeeJay 06 dec 2009, 13:24

Tjena och varmt välkommen!

Kolla du in Largasso´s tråd, Claes L m.fl. m.fl. här som har och håller på med fina träbanor...du har en sökfunktion i högra hörnet där du lätt kan leta efter trådar med träbana, fräsa spår osv osv...finns massor med goa o fina tips samt bilder på detta eminenta forum... :thumb:

Kom att tänka på en duktig racer här på forumet som precis har komit "hem " igen efter ett par års frånvaro..en riktigt rallyräv som har gjort ett par kanonfina trä+plastbanor...dvs kombinerat ihop en hög med olika delar...

Tony skrev:Så var det dags för en bild till.. Nu har jag sprayat på lite mer snö, målat fler av bandelarna vita samt slagit ner snöstakar.. Dessa är tillverkade av extra långa tandpetare, orange hobbyfärg och naturligtvis ÄKTA reflex :)

Bild

Tony kanske kan ge dig lite tips på sin del av snöbygget...Kolla annars in det direkt på http://www.rallytorget.net gryyyymt fina byggen o många coola detaljer!!

Lycka till!

SiiJäj
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer

Klubb: F.R.O.G.

Inläggav RetroSpec 07 dec 2009, 00:07

Largasso: Det tog mig i princip hela dagen att gå igenom allt ditt fantastiska arbete i din tråd, då min 2 åriga dotter tyckte att det fanns roligare saker att göra hela tiden. Men det var en mycket bra söndag:) Nu har jag fått riktigt mycket inspiration. Det fattas bara plats (och tid...) men jag funderar på om vinden i mitt nya garage skulle kunna avvara några kvadrat. Där finns dock inget "golv" än så byggandet får nog vänta tills våren. Det värsta är att öppningen dit är 1x0,6m så inga stora MDF:er eller annat kommer in. En annan lösning är att ha en upphissbar bana i garaget men jag antar att banan blir ganska tung.
Kul att se lösningen med spårväxlarna, det var precis det jag inte fattade hur man löser.
Tack för hjälp och inspiration, och grattis till en fantastisk bana!

ZeeJay: Jag tror jag skippar snön i första läget. Det blir en 2 spårig bana där jag kan testa mina hantverkar färdigheter (eller kanske bristen av sånna). Jag skall samla lite "bra att ha" saker nu i vinter så får vi se vart det bär av!. Jag lär nog komma med fler frågor här under tiden:) Ska fixa en projekttråd sen med så ni som har kunskapen kan "rätta" mig:) Nu ska jag försöka slita mig härifrån och få lite sömn.
RetroSpec
Övningskör

Inläggav jomol22 07 dec 2009, 09:31

RetroSpec skrev:Har även tittat lite på Youtube och sett en del rallybanor med snö på. Vad använder man som snö? Det ser minst sagt äkta ut.

Mjöl funkar alldeles förträffligt. Fast bäst är det nog på Scalextricbanan. På en målad yta (träbana) blir det så otroligt halt. http://www.srsowo.se/rally-bo.htm
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer

Klubb: SRSoWÖ

Inläggav marcus 21 jan 2010, 21:46

RetroSpec skrev:Har även tittat lite på Youtube och sett en del rallybanor med snö på. Vad använder man som snö? Det ser minst sagt äkta ut.

Annars kan man ju alltid göra så här, kanske, om man vill ha en riktigt realistisk snö-bana?

marcus
Depåman

Återgå till Byggprojekt & modifikationer