tillbaka till Tyco

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

tillbaka till Tyco

Inläggav Mazzokie 02 aug 2016, 18:32

Hej, är uppvuxen med bilbanor, men tyco närmast hjärtat av flera anledningar.
Sista banan jag byggde var 12år sen, en 4-spårig tycobana en oval,bilar med metallkarosser och utan magneter, sladdigt värre:) och grå lackad med däckrester-imitation.
Tänkte vänta tills pojken kommit upp i mogen ålder, men för en månad sen ringde min fru och sa att hon hittat en tyco-bana på loppis och frågade om hon skulle köpa den och efter det samtalet var man igång igen:)
Det var en 80-talare magnum 440 turbo med corvette stingray en 8:a bana.
Nästan komplett för 75kr!
Den ena karossen hade inget chassi och den "hela" corvetten saknade ett bakdäck.
Det var synd för att det var ett friskt foamdäck och jag har aldrig kört med foamdäck på bilbana, har sett på ebay att det finns foamdäck till tyco.
Nu Har jag hämtat allt tyco jag har från min far och satt ihop en bana jag är nöjd med grålackerad med "däcksvärta"
Pojken är 3år och jag har fått honom att mogna inför bilbana, han kan köra nu:)
Jag kom på en sak när vi körde bägge samtidigt, transformatorn är för klen för att driva bägge våra bilar till full prestanda, mao när jag slår av gasen inför en kurva så får sonen mer kräm i sin bil och har får större risk att åka av.
Nu har jag kopplat in två transformatorer, en för varje spår på en tvåspårig bana.
Det blev super bra.
Men mina gamla transformatorer(2st) var på 5,8w st och min "nya" magnum bana hade en transformator på 6w.
Ingen jätteskillnad men lite skillnad är det.
Kör givetvis utan magneter men med välplacerade vikter, metallkarosserna går bort, det går för långsamt.
Har kollat mycket på ebay, finns mycket fräcka bilar där.
Blev helsåld på ATX ford gt40, hur stor är den igentligen om man jämför med en klasisk nascar tyco( har en interstate batteries) hoppas inte den är större en än hp7, har en sån och jag gillar inte så stora bilar på tycobana.
Jag kommer med bilder inom kort på banan i nuläget.

Mvh Michael
Mazzokie
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 jun 2016, 16:40

Re: tillbaka till Tyco

Inläggav Returned 03 aug 2016, 09:09

Ser fram emot bilder. Och utan magneter såklart.....lite brass war feeling alltså :D
Returned
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:14
Ort: Ludvika


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster