Auto World Dukes of hazzard!

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav fruktflugan 21 jan 2010, 01:01

Köpte mig sålunda ett Autoworld dukes of hazzard round 2 från tyskland och fick hem det idag.

Första intrycket var att det var jävligt dåligt förpackat! Ingen foam eller något, bara spännband och tejp i en alldeles för stor kartong... Det amerikanska nätagget hade ramlat runt och självdestructat, bara tur att allt annat var i perfekt skick!

Bilarna är OK för att vara H0 skala... Hyggligt detaljrika och hyggligt tåliga. Perfekt för ett nybörjarset som kanske mer är ämnat åt barnen.
Nu vet jag inte, men traditionellt sett har det varit så att AW's bilar har varit kopior på gamla Aurorabilar och som sådana skall de vara mindre bra att rejsa med... Vet inte, men de deslottar inte speciellt ofta så jag tror att AW har gått en rejäl omgång i hela magnetfabriken i modern tid...


Dukes of hazzard är ett enormt set. Har inte kommit i närheten av att använda alla delar ännu, men ja... Som ett litet smakprov så har jag ändå tagit några få bilder här:

Bild

Bild


Sista orden är...

Bilarna: Helt OK setbilar. Hygglig detaljnivå och de fungerar OK. Braidsen/slädarna behöver lite underhåll i form av rengöring rätt ofta... Och speciellt så i början då de var lite indränkta i maskinolja från fabrik. Bra för fraktändamål, sämre för de som vill börja leka utan att torka bilarnas kontaktdon först.

Banan/spårsettet: Superbt. Helt kompatibelt med Tomy AFX med alla dess för och nackdelar. Ska man vara riktigt krass så sitter bitarna rätt dåligt i varandra, men de sitter bättre än till exempel Scalextrics minivariant... Dessutom så passar faktiskt Autoworlds delar i varandra, någonting som scalextric har problem med! :D
Återigen... En enkel torkning av kontaktytorna sparar dig någon sekunds huvudbry... Fabriksolja!

Controllersarna: Ren plast! Äkta ren och skär plast! Dålig kinesplast! -Sade jag att de är i plast? :drunk:
Det är lite skillnad om man trycker in avtryckaren lite och om man trycker den helt i botten... Ja... det är väl det bästa man kan säga.
Har barnspärr! Så man inte skall kunna gasa fullt och smälla bilarna in i plasmaskärmen eller på pappas spritglas... Tre lägen varav två spärrar avtryckaren mekaniskt så man inte kan trycka in den helt vilket ger en reduktion av toppfarten... Suuuuck! :D

Tillbehören: Mycket barriärer, många brodelar som är modulära och man kan höja och sänka banan jävligt bra faktiskt... Ehhh... lite flaggor... ...som försvann... i sopkorgen!
Fullt tillräckligt för mig och lite till... Flaggorna finns i sopsorteringen på östra storgatan i eskilstuna om det är någon uteliggare som vill rota efter dem! 8-o


Så... Vad är dåligt och vad är bra.
Settet är helt OK... Väl värt sina pengar och VÄL värt 1 veckas väntan från tyskland.
Man skall veta att det är avsett för den Amerikanska marknaden och man får skaffa eget nätaggregat. Själv tog jag mitt lab-agg och kör det på mellan 13 och 15 volt. Originalet ger ut 13,5 volt och 800mA belastning.

Bilarna sätter vi ett litet frågetecken på... Fungerar dock bra till vardagsbruk hemma och de klarar en hel del stryk när en Jimmy testar dem hur fort man INTE kan ta kurvorna!

Det här settet i kombination med några extra racebilar och gärna någon bra handkontroller så är man home free!

-Skulle gärna ha sett fler 1/8-dels kurvor än TVÅ stycken. Dock är de billiga från ebay england osv.
Sedan skulle jag vilja haft med några 3 inch rakor i paketet om man skall göra något vettigt med collision-zonen i en custom banlayout...

På det hela taget är jag nöjd i alla fall.
Skulle jag vetat vad jag vet idag så skulle jag kanske ha köpt ett Tomy AFX-set i stället... ...eller kanske inte förresten... Jag tycker det är roligt med bankorsare, collision-zones och avsmalningar!
Lite roligare än att bara racea sådär... (ja, jag är ett stort barn!)

Men är man ute efter H0-set att bygga en raceway med och vill ha med hyggliga(re) bilar till racing från början så beställer man nog ett Tomy AFX-set hellre. Är man ute efter att leeeeka så är Autoworldsettet klart roligare!


Hahaha, jag såg förresten att nya The Dukes of Hazzard var på TV nyss... Snacka om timing! :thumb:

Nu skall jag köra några varv till...
Och ni, det var till och med så min sambo tyckte att det var en häftig bana och hon ville leka tillsammans!
Fan, det trodde jag aaaldrig!


/En något förvirrad Jimmy. Hoppas ni kan tolka min baklängesgrammatiska uppsats här bara! :cuckoo:
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav fruktflugan 21 jan 2010, 01:31

Bild

Så ser det ut ja!
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav fruktflugan 21 jan 2010, 12:00

En liten teknisk uppdatering:

Man bör ta sig tid att med något litet verktyg gå runt alla delar och trycka ut kontaktskenorna lite granna underifrån.
Märkte att det var lite kass kontakt, speciellt i snirkliga delar som crossovern och squeeze-sektionen och det blev 300% bättre av att ställa ut kontaktskenorna en liten bit.

Jag antar att den kinesiska maskinen som pluppar i kontaktskenorna är lite hårdhänt vissa dagar! :D


Men det är inget att oroa sig för, kontaktskenorna har stopp så man inte kan trycka ut dem för långt... Det är bara så att de sparat in pengar på ytterligare ett fabrikssteg tror jag. (har sett "how it's made" så jag är numera expert på automatisk manufakur!)


/Mc gyver
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav fruktflugan 21 jan 2010, 15:08

En liten prestandauppdatering:

Fick mina Tomy AFX super G plus-bilar idag och de går... fortare än blixten...
Fan det är nästan dubbla hastigheten mot AW-bilarna... Har inte vågat floor:a hastighetsreglaget ännu, får bygga en bana som är som en lång dragstrip! :D

Plus att med dessa bilarna så blev det lite mindre effekt av strömbortfall i de kruxiga delarna av banan som typ squeezen och crossover:n... Förklara det den som kan!?
Tomy AFX gör definitivt bättre bilar och av någon anledning så fungerar deras släpskomekanism bättre också.

Inte för att AutoWorlds bilar är dåliga, det är bara det att Tomys SG+ är så jäsingens mycket bättre så det märks tyyydliiiigt! :thumb:


Skönt är att dessa bilarna kostar ca 100-130 kronor ink frakt så man kan köpa en 3-4 stycken sådana på varje 1:32-bil man har tänkt att köpa!
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav Jormungandr 21 jan 2010, 15:15

olika bilar är olika känsliga för strömbortfall. En del bilar påverkas nästan inte alls, medan andra kan bli stående utan ström på samma ställe. Det har att gra med hur lättdriven motorn är. Är det en kraftig rejs motor så behöver den oftast mer kräm för att börja snurra. en klenare motor får säkert den ström den behöver trots bortfall. det är inte hela sanningen för ibland har tendensen varit tvärtom, men det är alltid olika typer av motorer som drabbas olika mycket.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav Mr Way Cool 21 jan 2010, 21:27

:thumb:
-Grattis till ett kul köp, med i mitt personliga tycke riktigt häftiga bilar (läs-General Lee).
Har du chassiet med extra magnet monterad på dina AutoWorld bilar?

Se tidigare inlägg: http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=21&t=3999&p=42151&hilit=hazzard#p41495

-I så fall, ta bort den, så får du en mycket roligare upplevelse om du gillar att sladda runt - i och med att AutoWorld bilarna har en "riktig" flagga monterad.

Grabbens exemplar av "Roscoe's" polisbil gick sämre än General Lee, detta åtgärdades genom att demontera hela chassiet inklusive motor och göra rent allting noga (jag läste om din "oljefilm" och tänkte på detta).
Efter rengöring går den precis lika bra som de andra AutoWorld bilarna.

Av mina erfarenheter har jag INGET negativt att säga om AutoWorld's H0-bilar.

-Grattis än en gång... :beer:
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav fruktflugan 22 jan 2010, 02:09

Här är det tvärtom... Polisbilen går mycket bättre! :D
Ingen chans att skurken kommer undan här inte...

Skall kolla på bilarna i morgon kanske, men just nu har jag fullt upp med Tomybilarna! Zoom-zoom!
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav fruktflugan 29 jan 2010, 16:02

En till liten update om mitt livsprojekt:

Har skaffat lite gamla AFX-delar från ebay uk till BILLIGA pengar.
De fungerar perfekt med AW's delar... Allt är frid och fröjd.

Det man kan säga är att de riktigt gamla delarna som heter Aurora AFX där TOMY står som en underkategori är av en helt annan plasttyp.
Mycket stabilare och mycket hållbarare... Helt enkelt: "Det var bättre förr!" :D


Autoworld är inte dåligt, men tja... Det är kanske mer miljöfarliga ämnen i den gamla plasten som gör att den blir hårdare, motståndskraftigare samt att man får gröna lysande fingrar när man sätter ihop banan! :up:


/Chemical Ali
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav Dansken 14 feb 2010, 21:35

Hmm, den där banan vore nåt för mig då jag har gett upp att få tag i fler bandelar till min gamla Aurora bana, Tomy AFX fins det massor av men Aurora AFX verkar det väldigt svårt att hitta.

Är det full gas hela tiden med de medföljande gashandtagen och passar bilar och hantag från Aurora tro? bilarna borde väl funka iaf. Var köpte du settet? länk.
Dansken
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:39

Re: Auto World Dukes of hazzard!

Inläggav fruktflugan 18 feb 2010, 11:31

Alltså det är INTE kompatibelt med -gamla- Auroradelar... Du vet det där skräpet som det knappt gick att bygga en fungerande bana utav ens en dag när Gud var på gott humör.

Den är 100% kompatibel med Tomy AFX och därmed även de lite nyare Aurora (AFX) där även tomy står pressat i plasten på delarna.


Har fått för mig att AFX är AFX helt enkelt... Och kompatibelt med sig självt i varierande grad!
:D


De medföljande gashandtagen är väl OK men tja... Om du vill ha kontroll över bilarna, speciellt utan magnet, så är det andra handtag som gäller.

Bilar och handtag ska passa utan snack. AW's bilar bygger på gamla aurorachassien och om det är så att AFX är AFX så ska det mesta andra fungera också.
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster