Lite allmänna frågor om TYCO bilbana

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Lite allmänna frågor om TYCO bilbana

Inläggav Nissec 18 jan 2010, 13:32

Hej!!

Börjar med att be om uräkt för dumma frågor och att svaren kanske redan finns i forumet, tyvärr har jag inte hittat svaren.

För 20 år sen höll jag på min min TYCO Formulabana jämnt. Hade byggt på loop, varvräknare och korkskruv.
I förra veckan satt jag och slösurfade lite och halkade in på en annons på blocket. Av en slump hittade jag en annons på 2 Tycobanor. Köpte banorna direkt. Farsan rotade även fram min gamla Formula fast tyvärr saknades en del delar men glädjade fanns det 2 bilar i lådan som var ok.

Turbobanan satte jag ihop i helgen och testade även de 4 bilar som följde med. 2 av bilarna som tillhörde Tubrobanan hade baksäck som fnöske. Bilarna till Cliffhangerbanan fungerade ok.

Nu till lite frågor om bilar.
Bilarna som tillhörde min Formulabanan är bredare än de andra 4. Vad är skillnaden?
VIlka typer av bilar kan jag köpa? Vill gärna ha både ha s.k pannkanksbilar (till Clifhangerbanan) och helt vanliga som är roliga att köra. Gärna direktlänkar om någon vet nåt bra? Märken etc etc
Finns det någon firma/privatperson som meckar med gamla HO-bilar? Vore kalas att kunna lämna in för översyn!

Frågor om banorna.
Är det vanligt att banorna är lite ojämna i början? Att inte strömmen går runt? Jag fick putta runt bilarna några varv, till slut så gick det bra och de fick en bra fart.

Vad bör man tänka på om man sätter ihop Cliffhanger och Turbobanan? Tror banan kan bli ruggigt lång.

Ber om ursäkt för ev dumma frågor och hoppas på svar, tips och erfarenhet!

Mvh
Nissec
Nissec
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jan 2010, 12:43

Re: Lite allmänna frågor om TYCO bilbana

Inläggav fruktflugan 18 jan 2010, 15:02

Kan försöka besvara det om att du fick putta på bilarna:

Rengjorde min scalextric-bana igår... Den såg ren ut, men efter ett antal poleringsförsök så insåg jag hur skitig den var och hur dålig kontakt det var i braidsen.

Så... Polera metallspåren lite.

Ett riktigt fint nystan med stålull kanske kan fungera, så eftergå med en topz med 5-56 för bästa kontakt.


Och då har ändå scalextricbilarna "braids" och inte släde så de ska polera hyggligt själva (yeah, right!).

-Kontaktproblem! :D
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Lite allmänna frågor om TYCO bilbana

Inläggav Nissec 18 jan 2010, 15:14

Det ska jag testa.
Tack för svaret!!
Nissec
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jan 2010, 12:43


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster