Editor för banbyggande

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Editor för banbyggande

Inläggav Timiluren 12 sep 2008, 11:51

Tjolahopp!!

Tim heter jag och är sprittny här på denna utomförträffliga sida!

Jag letar efter ett program där jag kan planera min bana, och jag vill allra helst hitta ett program som kan anpassas för Auroras banbitar, men även andra editorer är välkomna!

Jag hade varit OERHÖRT tacksam om någon har ett program eller som kan rekommendera mig en hämtsida på nätet !!
Jag hoppas ju att det finns som gratisprogram. @-)
Men om det inte finns, och ni/du har lagt pengar på ett program, då är jag intresserad av att få "gå ihop" med er och betala för att få "låna" ert program! :hug:

Jag har även ett par frågor som jag ställt under avdelningen Byggprojekt & modifikationer.
Men då det är H0-frågor så ställer jag dom även här.
Jag har tyvärr ingen möjlighet att ha min bana fast monterad på spånskivor.
Kanske inte så konstigt, med tanke på att jag i nuläget har, som allra minst, 60 meter bana!!! \m/
Och om jag kan få ihop skarvbitar till Tyco (se nedan) så har jag minst 15-20 meter till!! :Yg: \m/ :Yg:

Har någon provat/försökt att göra egna "spår-övergångar" mellan Aurora och Tyco?
Tips och förslag mottages med stor tacksamhet!

Har någon försökt att reparera Auroras bandelar?
I första hand så undrar jag hur ni gjorde med avbrutna "kontaktbleck"? (Mellan banbitarna)
Och jag undrar även om ni har något förslag på hur man reparerar/fixerar banbitar med avbrutna/skadade "öron"?
Jag har läst runt lite på nätet och tror mig ha förstått att det finns små plastbitar (som ett u) som sätts på undersidan och som håller ihop banbitarna. Är det rätt uppfattat?
Men, då tycker man att detta "u" borde göra att bandelarna är högre i de skarvarna?? :-?
Andra tips på sammanfogande av trasiga banbitar mottages med minst lika stor tacksamhet!!!

Slutligen undrar jag om någon har lite Aurora banbitar som ligger och skräpar?

Jag hoppas, att ni hellre vill, att en semi-seriös samlare ska få "ta över" era eventuella Aurora delar!?

Jaja, jag har säkert en Massa andra frågor, men jag får väl sansa mig, och först vänta in era tips och trix!!! :beer:

Tack på förhänder!!

Tim Billgren
*timiluren*
"Inte lönt att vara smart när man är vacker"
En glad Aurora och Scalextric NÖRD!!
Användarvisningsbild
Timiluren
Kurvvakt
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 sep 2008, 14:18
Ort: Hörby/Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Editor för banbyggande

Inläggav BBB 12 sep 2008, 12:53

Hej Timiluren
Välkommen till forumet.
Det finns ett bra gratis program som heter Ultimate racer 3.0 och här kommer länken.
http://www.uracerweb.org/ Det finns 3 olika Aurora track library att använda i programmet så förhoppningsvis är det nåt som stämmer.

//Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Editor för banbyggande

Inläggav Timiluren 12 sep 2008, 13:32

Hej Bosse!!!

Sicken service!!! :thumb:
Och snabb med!!!! :thumb: :thumb:

Sitter på jobb just nu och borde väl egentligen inte sitta här och pilla med min bilbana...
Men jag ska nu försöka planera "bort" min chef med omedelbar verkan så jag kan få helt fria tyglar!!

Tack igen Bosse!!

Hoppas att jag har turen att få tips ang banbitarna oxå!

Peace, Love and Understanding
"Inte lönt att vara smart när man är vacker"
En glad Aurora och Scalextric NÖRD!!
Användarvisningsbild
Timiluren
Kurvvakt
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 sep 2008, 14:18
Ort: Hörby/Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Editor för banbyggande

Inläggav ZeeJay 13 sep 2008, 11:53

Timiluren skrev:Hej Bosse!!!

Sicken service!!! :thumb:
Och snabb med!!!! :thumb: :thumb:

Sitter på jobb just nu och borde väl egentligen inte sitta här och pilla med min bilbana...
Men jag ska nu försöka planera "bort" min chef med omedelbar verkan så jag kan få helt fria tyglar!!

Tack igen Bosse!!

Hoppas att jag har turen att få tips ang banbitarna oxå!

Peace, Love and Understanding


Tips om banbitar får du nog säkert men alla är inte inne o läser/skriver kontinuerligt så lite tålamod sen dyker det nog upp nåt Aurora/Tyco proffs..

Lycka Till!

ZJ

PS UR30 är även ett bra raceprogram för tidtagning för dig....vi har det på FROG klubb bana,,,,
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Editor för banbyggande

Inläggav Bilfrik 14 sep 2008, 00:47

Jag har för c:a 11 årsen försökt och det funkade inte så bra om jag inte mins fel så stämmer inte avståndet mellan höger och vänsterspåret så man måste dela banbiten bå längden också om jag inte mins fel.

Bild

Hura för Aurora :thumb: jag älskar min bana som jag har samlat på sedan 1980 men är för snål för att slita på den så därför kör jag bara på min skala 1:32
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster