Skalor???

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Skalor???

Inläggav sm3ruj 05 mar 2008, 16:00

Jag tycker det verkar vara en enda röra när det gäller vilken skala en H0-bil har.
Jag har sett uppgifter på att Faller skulle vara 1/60, 1/64, 1/72 och 1/76. Liknande gäller övriga märken.
Det här har ställt till det för mig under de två år jag varit H0-intresserad.
Är det någon som vet det rätta svaret eller var man kan få tag på den uppgiften? Är en bil från Tomy 1/60?
En Aurora T-jet är den i skala 1/76? Tyco = 1/64? Frågetecknen är många.

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Skalor???

Inläggav largasso 05 mar 2008, 16:23

H0 bör väl vara 1:87 om jag inte är helt felunderättad.
Har ett dokument som klargör de olika skalorna, återkommer med detta.

Ps. har för mej att det skall finnas en tråd om detta på forumet. Ds
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Skalor???

Inläggav Dan J. 05 mar 2008, 16:38

H0 (halv-noll har jag för mig) i modelljärnvägsbranchen är 1:87, men i bilbanebranschen (där det kanske ska skrivas HO = hå-oo) har det väl kommit att bli alla möjliga små skalor.

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Skalor???

Inläggav BoKo 05 mar 2008, 16:38

Kollade på Wikipedia. Inom modelljärnvägshobbyn är HO=1:87 men:

In other hobbies, the term HO is often used more loosely than in railroad modeling. In slot car racing, HO does not denote a precise scale of car, but a general size of track on which the cars can range from 1:87 to approximately 1:64 scale. Small plastic model soldiers are often popularly referred to as HO size if they are close to an inch in height, though the actual scale is usually 1:76 or 1:72.

Even in model railroading, the term HO can be stretched. Some British producers have marketed railway accessories such as detail items and figures, as HO/OO in an attempt to make them attractive to modelers in either scale. Sometimes the actual scale was OO, sometimes it split the difference (about 1:82). These items may be marketed as HO, especially in the US. In addition, some manufacturers or importers tend to label any small-scale model, regardless of exact scale, as HO scale in order to increase sales to railroad modelers. The sizes of "HO" automobiles, for example, from different manufacturers, can vary surprisingly.


/BoKo
5 Brits were injured last year in accidents involving out-of-control Scalextric cars.
Användarvisningsbild
BoKo
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 04 jan 2008, 12:38
Ort: Huddinge

Re: Skalor???

Inläggav sm3ruj 05 mar 2008, 19:39

Jodå visst är det 1/87 när det gäller modelltåg och det är väl just det som gör det hela lite förvirrat.
Jag håller på med modelltåg parallellt med Faller AMS och då vill man ju att bilar och det övriga skall vara i någorlunda jämn storlek. Det har blivit några felköp på grund av detta. Bilarna har varit löjligt stora i förhållande till figurer, hus etc.
Nå efter allt detta så tror jag att jag har det klart för mig. Är bilen försedd med ett T-jet chassi så är storleken OK!
Då skall "omgivningen" se trovärdig ut. Andra chassin, ja då blir bilen för stor.
Är det någon som har andra uppgifter? Finns det något annat chassi eller slotcartillverkare som har bilar i rätt storlek?
Rätt storlek bör ju vara 1/76, närmare 1/87 kommer man väl inte?

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Skalor???

Inläggav sm3ruj 05 mar 2008, 20:00

Tack för tipset att om "tråd" på forumet. Efter en sökning på skala 1/87 så hittade jag en hel del läsbart.

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Skalor???

Inläggav Fallerfreak 08 mar 2008, 16:44

Heras var en tillverkare på 60-talet som gjorde bilbanor i riktig H0 (bilarna är stora som Wikingbilar)

Om man mäter t ex en Faller AMS VW och räknar på hur den förhåller sig till måttet på en VW i full skala så borde man få fram den rätta siffran. En VW 1303 är 4, 15 m, en Faller VW är 5,8 cm. 4,15 / 87 = 0,048 m, dvs en äkta H0 folka borde vara 4,8 cm men är 1 cm längre och 4,15 / 0,058 = 71,5
Skalan på en faller VW är alltså 1:71,5, låt oss för enkelhetens skull säga 1:72 med lite felmätningsmarginal
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

Inläggav Wiking 08 mar 2008, 20:15

För att krångla till alla begrepp ytterligare lite granna så skall även chassiet tagas med i beräkningen, då tex Faller har två olika fasta lägen för hjulbasen måste karosserna anpassas efter dessa fasta mått varför tex större bilar kommer närmare "äkta HO" medan de mindre bilarna blir större i skalan, en VW 1300 med längd 4,15 har samma hjulbas som Cadillac 1964 som mäter 5,20 vilktet betyder ungefär skala 1:81 men fortfarande har dessa bilar samma hjulbas.
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Skalor???

Inläggav KolvGubben 09 mar 2008, 23:58

Jag har boken "Racing and Collecting Slot Cars", ska försöka sammanfatta vad den säger om H0-bilar:

Boken säger först att de tidiga tillverkarna (till modelljärnväg) bestämde att chassin till 1/87 Ford och Chevrolet sedaner var de minsta man kunde göra rent tekniskt och till rätt pris. När man sedan började göra Racerbanor och bilar till dessa chassin blev "pony-cars" som Mustang och Camaro i 1/64 och sportbilar och GT bilar som Corvetter,Cobras,Jaguars och Ferrari i 1/58. Det står att sista årtionden har F1 och Indie bilar växt till 1/72.

Det tycks mig som att om man vill göra landskap och byggnader bör man bestämma sig för en typ av bilar och sedan plocka ifrån modell-järnvägs-tillbehör.

1/87 H0
1/72 mitt i mellan H0 och Engelsk 00 (1/76) och skala för massor av militära modeller (hus,gubbar,dunkar etc)
1/64 S-skalan , ganska stort i USA
1/58 är lurigt, några förslag?
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Skalor???

Inläggav sm3ruj 10 mar 2008, 14:06

Oj, Oj vilket "snurr" och inte blir man väl så mycket klokare trots alla goda råd och klokskap.
Nå till det rent praktiska då.
Jag har MYCKET LITE erfarenhet av annat än Faller/T-jet men det lilla jag kört med något annat så verkar det SÅ trångt. Bilar som hakar i varandra vid omkörning etc. Fungerar det bra med AFX och motsvarande på Fallerbanor?
På Fallerbana borde det väl fungera i och med samarbetet Faller - Aurora? Eller?


Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Skalor???

Inläggav Wiking 10 mar 2008, 22:17

Visst fungerar det om man håller sig till "old school" dvs Aurora AFX och G-Plus bilar från tiden det begav sig jag vet inte om det är inbillning men tror att de nyare bilarna fått något större spårvidd än de äldre syskonen de sjuttiotals Aurora jag mätte var mellan 30-31mm breda och JL / Auto world är mellan 33-35mm vilket man kan trolla bort genom att tex. slipa ner bakfälgens insida och minska spårvidden, sedan har jag märkt att flaggan/styrstiftet går lite för djupt för Faller AMS spår så man får kapa detta ca1,5mm för att bilen skall gå bra.

/ Wiking
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Skalor???

Inläggav sm3ruj 13 mar 2008, 17:19

Tack för alla svar och goda råd.
Är det AFX-bilar du mätt upp Wiking? När jag mätte på de JL/AW T-jet bilar jag har så fick jag det till 31 mm.
Nå nu vet jag lite mer och förhoppningsvis så kan jag hålla i plånboken och ägna mig åt T-jet/Faller.Det är bra med något som bromsar habegäret.

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Skalor???

Inläggav Wiking 16 mar 2008, 18:34

Jag mätte på några gamla AFX bilar från sjuttiotalet, slå en signal vid tillfälle!
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron