Photobucket - varning

Här kan ni ställa frågor om forumet samt rapportera eventuella problem.
Har du problem att logga in, skriv ett mail till webmaster@bilbaneforumet.se

Photobucket - varning

Inläggav balsaworks 28 okt 2009, 21:27

Det här rör inte forumet som sådant men eftersom det säkert är fler än jag som använder photobucket för att lagra och distribuera bilder så kanske det kan passa här.
Jag har använt photobucket sen jag gick med i forumet, ung. 2½ år men har blivit mer och mer irriterad över den aggressiva stilen på deras annonsörer – det blir allt svårare att navigera och undvika alla blindskär.

I lördags dubbelklickade jag på ett av mina egna foton och kom då in på en helt konstig sida som var totalt fel. När jag backade tillbaks dök det upp ett fönster som informerade att jag fått in 3 st virus och frågade hur jag ville hantera dessa.
En närmare inspektion visade att fönstret INTE kom från mitt eget virusprogram.
Bort med tassarna alltså – jag stängde helt enkelt datorn via startmenyn, eller rättare sagt försökte, för det gick inte och nu dök det upp ett nytt fönster som informerade att datorn inte kunde stängas förrän jag installerat antivirusprogrammet som skulle lösa alla problem.
Jag stängde av datorn med startknappen. Startade om datorn – nix. Startproceduren avbröts – saknas boot-information, datorn försöker starta igen, avbryter och så går det hela runt runt.
Prövar felsäkert läge – blank blå skärm.

Nu har en servicetekniker på jobbet installerat om hela datorn och han lyckades mot alla odds ta sig in i och rädda det mesta från hårddisken (bl.a. några tusen foton eller så som inte var säkerthetskopierade - där kom man lindrigt undan - extern hårddisk står överst på inköpslistan).

De bilder som redan ligger i photobucket får vara kvar men jag sätter inte min fot där igen.
Hellre ett fungerande betalprogram än gratisprogram där man riskerar at få datorn havererad.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Photobucket - varning

Inläggav Aramis 28 okt 2009, 22:15

Det låter riktigt allvarligt. Kollade lite om det var vanligt med virus på Photobucket och det är flera som anser att det kan finnas trojaner där. Finns tydligen ett forum på Photobucket och alla poster där det klagas på virus tas bort omedelbart... Jag tycker det är lürt!!! >:-S

Själv fick jag rådet av Ravajack att använda TinyPic och där behöver man inte ens bli medlem. Det har fungerat utmärkt för mig även om man hamnar på PKR mm ibland ofrivilligt men det är harmlöst.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Photobucket - varning

Inläggav Nico 29 okt 2009, 09:53

Egen hemsida sparkar stjärt tycker jag! :thumb:

Dock har jag använt PB flera gånger, gör fortfarande. Men ovan beskrivna erfarenhet gör att jag med en kappvändning slutar med det nu. Det som ligger där får ligga där tsv.

Tack för info Balsa'
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Photobucket - varning

Inläggav guadeloupe 29 okt 2009, 14:32

Nico skrev:Egen hemsida sparkar stjärt tycker jag! :thumb:

Jo så är det. Ett prisexempel från en av de större aktörerna på marknaden:

Registrering av .se-domän kostar ca 150:-, sedan en årsavgift på 120:-, för 3 gigabyte serverplats betalar du sedan 15:- i månaden. Du får backup, fri trafik, obegränsat med e-postkonton, hemsida, ftp-server, blog, bildgalleri, spamfilter, virusskydd, dygnet runt support osv...

Det är knappt kostnaden en bilbanebil för rubbet första året (inkl registrering), sedan är kostnaden mindre än en halv bilbanebil per år.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Photobucket - varning

Inläggav Storabjörnen 29 okt 2009, 15:07

Jag använder Picasa. Funkar bra.

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Photobucket - varning

Inläggav Seb Mcayon 31 okt 2009, 22:59

Vilken webbläsare använder ni? Kan spela stor roll, själv använder jag Mac+Firefox... Kommunen har ett projekt där alla elever från årskurks 7-9 får en egen dator...
The road to success is always under construction.
Användarvisningsbild
Seb Mcayon
Depåman
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 13 apr 2009, 12:10


Återgå till Om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster